Tips gevraagd!!!!

A

Anoniem

Guest
Dag dames.
Sinds bijna 3 weken ben ik de gelukkige moeder van een tweede zoontje. Een heerlijk ventje, maar wat een verschil met mijn eerste. Die sliep overdag dan wel slecht maar 's nachts kwam ie 1x per nacht en viel gelijk als een blok weer in slaap..
Jesse daarintegen krijgt om 10 uur half 11 nog een voeding (borstvoeding), gaat dan slapen en wordt om half 12 12 uur wakker om vervolgens tot 3 uur of half 4 wakker te zijn..En dan niet alleen wakker, maar dan ook huilen, krijsen en sputteren (we hebben hem al de bijnaam Piet Pruttel meegegeven haha..)..
Dan valt ie eindelijk in slaap (na talloze keren voeden trouwens..), wordt rond 6 uur wakker voor een voeding en slaapt dan weer tot half 10.
Wij zijn uiteraard ondertussen helemaal gesloopt want we slapen hooguit 4 uur per nacht. Als mijn man in het weekend thuis is kan ik wat langer blijven liggen, en hij gaat 's avonds wat eerder naar bed, maar ik zou toch graag van die nachtelijke huiluurtjes afgeraken..
Overdag slapen gaat ook niet zoals de bedoeling is. Hij slaapt wel hoor, maar of in onze armen (leg je hem in zijn bedje dan is ie zo weer wakker en begint ie te huilen), of als we hebben gewandeld slaapt ie gerust nog een uur of wat in de kinderwagenbak..
Wie heeft er tips???????? Alle ideeen zijn ondertussen welkom hahahaha..
Gr. Anne-Marie

Mijn zoontje slaapt overdag ook niet in zijn eigen bedje, maar gewoon in de kinderwagen bak en dat   gaat prima.
BV nog even knufflen met papa of mama, spelen in de box en bij de eerste vermoeidheidsverschijnselen de bak in. En dan hetzelfde ritueel, goed instoppen met het dekbedje en zijn tingeltje aantrekken. Meestal is hij binnen 2 minuten vertrokken, heel soms moet ik nog eens terug om de fiep te geven.
Zo slaapt hij als 9 weken bij ons beneden in de huiskamer overdag, en v.a 22/23 uur na de laatste BV boven in zijn wiegje.

Groetjes Saskia

Dit klinkt weer precies als een kindje wat rust en regelmaat nodig heeft. Het wordt hier zo vaak gepost... :)

Als ik het zo hoor denk ik dat je kindje er baat bij heeft om ingebakerd te worden (vraag bij cb of thuiszorg of zoek iemand via internet (haptonoom bijv.) die je het kan leren). Verder kun je  het wiegje/ledikantje opmaken als matrozenbedje (www.tinynanny.nl  of www.inbakeren.nl  voor meer info).

Wat rust en regelmaat betreft kun je ook veel vinden op inbakeren.nl. En je mag je kindje best even laten huilen als ze gaan slapen hoor. Sommige baby's hebben dat even nodig om in slaap te vallen.

Veel huid-huid-contact zal je kindje ook rustig maken als 'ie onrustig is. Leg em na de voeding op je borstkas met z'n oortje op je hart, terwijl je zelf bijv. op bed ligt. Ga met hem douchen of in bad, dat soort dingen.

Dit alles heeft voor onze Lotte een wereld van verschil gemaakt. Op een gegeven moment huilde ze alleen nog maar. Nadat we al het bovenstaande hadden gedaan was ze direct een stuk rustiger. We wisten niet wat ons overkwam.

By the way, veel baby's huilen in de eerste drie maanden zonder verklaarbare oorzaak. Hierna gaat het meestal beter.

Succes!
Marisa

hallo.
Ik ben sowieso een voorstander van de rust en regelmaat, maar dat is nu een beetje moeilijk in te passen want hij komt op de raarste tijden.
Gisteren was echt een drama dag, heel de dag gehuild, maar ik moet zeggen dat ie vandaag heerlijk rustig is. Hij lag net na het voeden ook heerlijk even op mijn schoot, oogjes wijd open en vond het geweldig om tegen gepraat en gezongen te worden.
Ik blijf vanavond met hem beneden tot een uur of 11, geef hem dan bv en dan maar hopen dat het vannacht goed gaat haha..
Gr. Anne-Marie

Hoi Anne-marie,

Een groot misverstand is dat rust en regelmaat met tijd heeft te maken. Dit is niet het geval. Rust en regelmaat heeft alles te maken met de manier waarop je dingen doet en met name de volgorde. Zo weet je baby precies wat er gaat gebeuren en dat geeft rust.

Dus bijv. voeden - op de arm (knuffelen/spelen) - in de box (als je kindje daar aan toe is) en daarna slapen. En dat steeds. Naar mate je baby meer wakker is kun je het lijstje gaan uitbreiden en dingen gaan ondernemen, maar de volgorde is heel belangrijk.

En wat bij Lotte ook erg helpt, doe de dingen langzaam. Ze schrok namelijk bijv. als ik haar luier verschoonde van het losmaken van de knoopjes van haar kleertjes en de luier zelf. Let op de lichaamstaal van je kind en als 'ie snel schrikt, ga dan alles gewoon tergend langzaam doen. Want een kind wat steeds schrikt wordt ook niet snel rustig. Praat constant terwijl je bezig bent en zing, dat vinden ze zo fijn. Als jij rustig bent, worden zij het vaak ook.

En daarmee gelijk de volgende tip: neem zelf je rust. Ga af en toe even een half uurtje naar buiten zonder baby. Ik vind het ook moeilijk en ben er nu, na 13 weken pas aan toe. Maar het gaat, gisteravond zijn we voor het eerst samen uit eten geweest en heeft mijn moeder opgepast. Het was een verademing en Lotte heeft zich keurig gedragen, dus die angst van 'straks huilt ze de hele tijd' was ongegrond.

Groetjes, Marisa

Hoi,

Ja ik zou ook zeggen ga voor het inbakeren! Onze dochter is nu 9 weken en we bakeren haar nu zo'n 4 weken in, wereld van verschil!! Maar je moet eerst wel zeker weten dat het ook mag bij jullie kindje.

Vraag je CB om raad, zij zijn er tenslotte voor. En vraag ze dan ook naar het boekje rust, regelmaat van Ria Blom. Denk dat hier heel veel bruikbare dingen voor jouw instaan.

Heel veel sterkte ermee.

Ps er niet mee blijven rondlopen hoor! Zijn genoeg deskundige mensen die je hiermee kunnen helpen. Want denk echt niet dat dit hoeft.

Groeten van Renate

probeer snachts is voordat je steeds gaat voeden terwijl hij in zijn bedje ligt hem aan je vinger te laten zuigen, wij hebben dit ook gehad, dit blijf tot 3 1/2 maand doorgaan, maar door steeds maar te voeden is hij blijkbaar dus toch niet tevreden, ook leert hij zo niet echt dat hij moet eten op de voedingstijden,

Wanneer doe je hem in bad?? Wij doen onze dochter altijd savonds voor de laatste voeding in bad of gaan met haar douchen. Daarna eten een slaapliedje zingen en lekker naar bed. Ze is nu 11 weken en slaapt eigenlijk altijd van half 11 11 uur tot  7 uur. MIsschien dat je zoon ook lekker doezelig wordt van het badderen en dan lekker drinkt en zijn rust vindt om lekker lang te slapen?!

Terug
Bovenaan