Tips gevraagd

Hallo mama's,

Ik ben een augustus (26) mama.
Ik was benieuwd hoe het bij jullie gaat met de slaapjes overdag.
Mijn dochter doet nog drie slaapjes van anderhalf tot twee uur overdag (8.30-10.30; 12.30-14.30 en van 16.00/16.30-18.30).
Alleen het laatste slaapje is vaak een drama. Het lukt ons niet om haar dan te laten slapen. Ze raakt vrijwel gelijk overstuur, en is alleen rustig te krijgen in een wipstoeltje met een speen of als we haar dragen. Dit terwijl ze duidelijk heel moe is.
We wachten dan tot het tijd is voor haar voeding van rond 19.00 en leggen haar daarna in bed. Meestal is ze dan wel zo moe dat ze haar flesje niet wil opdrinken.
Hebben jullie misschien tips van hoe jullie het doen met dat laatste slaapje? En hoeveel slaapjes en van hoe lang hebben jullie kinderen overdag?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Hoi Annet,

wel fijn dat je al een ritme hebt :) dat is hier nog ver te zoeken hahaha. Maike slaapt bij ons verschillend maar best wel redelijk goed (vooral de nacht). Net haar grote broer, overdag wil ze gewoon veel meemaken.

ze slaapt ongeveer dan dit
7.00 fles
9.00/10.00 slapen tot 11.00
11.30 fles
13.00 slapen tot 15.30
15.30 fles
wakker tot volgende fles
19.00 of 20.00
20.00 slapen
01.00 flesje + meteen weer slapen tot 6 uur half 7 ongeveer

Wat herkenbaar is is de middag, volgens mij hebben de meeste hier ook wel problemen met die tijd, babytje is moe van de indrukken en dan is het lastig in slaap krijgen, tja en hier is het dan ook nog de drukte van de dag,
Bij ons zit ze dan ook vaak aan tafel in de maxicosi (ze wil graag alles zien) en daarna op de arm tot ze gaapt en dan direct naar bed..

Geen tips dus voor je helaas, volgend mij doe je al wat je kan, wippertje op de arm en speentje geven

Groetjes

Mijn zoontje (12 weken) slaapt overdag bijna niet. Dus ik vind niet dat je te klagen hebt, Annet! Als ik geluk heb slaapt Daan 30/45 min. en dan is het vaak wel klaar...

Joshua (morgen 13 weken) slaapt net als Daan van Sunlover ook overdag bijna niet.

Indruk van een dag hier:
(hij krijgt 4x een fles van 230cc)

5.30 fles. Na deze fles slaapt hij 'uit' tot ongeveer 9 uur. Als hij wakker wordt gaat hij in de box waar hij hele verhalen tegen speeltjes en vuistjes ophangt. 10 minuten voor elke voeding verschoon ik hem.
9.30 fles. Na de fles knuffelen en daarna in zijn wipstoel waar hij weer kan spelen. Als hij moe wordt gaat hij in zijn oogjes wrijven en gapen, dan leg ik hem in zijn bedje. Hij slaapt dan meestal een half uurtje en een enkele keer met wat geluk een heel uur. Daarna gaat hij weer de box in en als hij dat niet meer leuk vindt en er nog tijd over is gaat hij weer in de wipstoel.
13.30 fles, hetzelfde verhaal als bij de fles van 9.30.
17.30 de laatste fles. Hij krijgt dan een schepje rijstebloem erbij. Na deze fles weer even knuffelen, in de wipstoel of box en daarna na bed (meestal tussen 19.00 en 19.30). Dan slaapt hij door tot de eerste fles van de volgende dag.

Ondanks dat hij overdag bijna niet slaapt mogen we dus echt niet klagen!

Heel herkenbaar Annet, onze dochter heeft hetzelfde, rond die tijd lukt het slapen niet meer, volgens mij kun je er weinig aan doen, misschien in die tijd het badje plannen? Ik heb helaas geen tips voor je behalve het te accepteren...

Noa is vandaag 12 weken. We maken haar om 7 uur wakker om te drinken, rond 8 uur gaat ze weer naar bed. Om 11 uur maak ik haar wakker om te drinken en rond 12 uur gaat ze weer naar bed. Dan slaapt ze tot 1 uur/half 2 en dan wordt ze standaard wakker van krampjes. Vanaf die tijd tot ongeveer 19.30/20.00 slaapt Noa alleen af en toe in de box of op schoot doordat ze last heeft van kramp (ze drinkt dan om 3 en 7 uur nog). Om 19.30/20.00 gaat ze weer slapen tot 22.00/23.00 dan maken we haar wakker voor haar laatste fles. Daarna slaapt ze meteen door tot de volgende ochtend.

Wij hebben nog niet echt ritme. ik geef BV en voed op verzoek. Wat bij ons soms wel helpt: Faron in de box leggen met een speentje en als hij echt moe is valt hij daar wel in slaap. Liever in bed natuurlijk maar soms lukt dat gewoon echt niet... en als hij dan wakker wordt voeden, even knuffelen en dan lekker naar bed. Succes!

Daniëlle is nu bijna 16 weken :))
En dit is haar schema

7.00 uur fles
9.00 -10.00 uur uur slapen
10.15 uur fruithapje
11.00 uur fles
12.00 - 13.30 slapen
15.00 uur flesje
16.00 - 17.00 uur slapen
17.15 uur groentenhap (sinds vandaag)
19.00 uur fles
slapen