Tips: hoe kom ik de dag door met een peuter en een baby?

<p>Hallo!</p><p>ik heb naast mijn dochter van 3 nu ook een zoontje van 5 weken. Ik ben dolblij met die twee maar heb moeite met de combinatie peuter en baby als ik alleen met ze ben. Mijn man is nu nog thuis maar moet binnenkort weer werken en ik heb ze dan 3 hele dagen. Ik weet niet hoe ik bijv. de vele slaapjes en voedingen met de behoeftes van een drukke peuter moet combineren. Mijn zoon slaapt overdag niet in eigen bed dus ik draag hem veel in de draagzak of op mijn arm of hij slaapt in de wagen.</p><p>Ik heb steeds het gevoel dat ik of de baby of de peuter (vaker haar) tekort doe :-( Hoe doen jullie dat? Ik wil mijn dochter niet steeds achter de tv zetten maar heb gewoon tijd nodig om mijn zoon in slaap te wiegen of om hem te troosten.</p><p>Hebben jullie praktische tips hiervoor? Mijn dochter vind heel veel dingen leuk maar moet wel elke dag bewegen.</p><p>Alvast bedankt!!</p>
 
Tja echt tips geven vind ik lastig, want je gaat het gewoon doen en je weg erin vinden! Echt waar!

Mijn dochters schelen 21 maanden en ik heb echt zo vaak gedacht: shiiiit hoe moet dit? Schema's, flesjes, slaapjes.. en de oudste moet echt 2x per dag even naar buiten. Maar daar vind je heus je weg in. Een 2e kindje zal nu eenmaal vaker in de draagdoek of in de wagen slapen, hij moet wel! Je kunt niet de hele dag thuis blijven omdat de baby het liefst op jou slaapt.

En ja, ik heb geregeld met een krijsend kind (of twee) op straat of in de winkel gestaan of was na 10 minuten weer thuis omdat het één drama was. Maar dat heb je nu eenmaal helaas wel eens.

Je komt er vanzelf achter wat de beste tijden zijn om op pad te gaan en wanneer je baby het beste slaapt. Het is pittig en elke dag is een verrassing en dingen plannen is lastig, maar hoe ouder ze worden hoe beter het zal gaan. Ondertussen zijn ze hier nu 4 en 2 en ze zitten volledig in hetzelfde ritme, heerlijk! Maar de eerste 6 tot 9 maanden met 2 kids vond ik echt wel pittig hoor, altijd zat je weer vast aan een flesje of slaapje.

Probeer gewoon nu al wat uit nu je man nog thuis is, want binnenkort moet je het ook zelf doen. Mijn man ging 5 weken na geboorte van de 2e een week naar Cuba voor z'n werk en daar zat ik dan met 2 ukkies (en ik had rrn keizersnede gehad dus kon amper wat) maar ach.. ook dat hebben we overleefd ;)
 
Aangename en nodige combineren; slaapt baby in de draagzak of wagen het beste? Dan zorgen dat de peuter op tijd schoenen/laarzen aan heeft en klaar staat met step/fiets als baby moet slapen. Baby in de wagen en gaan. Eventueel overwegen om te voeden op locatie, dat was met mijn zoon wat makkelijker (van juni) vanwege het weer, maar ik heb menig voeding op bankje in speeltuin gegeven, terwijl de peuter zat te scheppen. Mijn beste tip is om voor zover mogelijk de baby op de peuter af te stemmen, dus elke ochtend en middag moet dr peuter bewegen? Dan baby mee in draagzak of wagen. Eerste paar keer spannend, maar daarna lukt dat prima! En vertrouw op jezelf, jij weet wat goed is en soms lukt iets wel, soms niet.

Toen mijn zoontje 2 maanden was, bedacht ik dat ik met mijn peuter wilde zwemmen, iets wat ze zo enorm leuk vindt. Iedereen verklaarde me voor gek, ik bedacht me dat als het niet lukte, het zonde was van 7€ entreegeld, maar ook niet meer dan dat. Was een geweldige ochtend; baby viel door de warmte van zwembad in slaap in de autostoel, peuter en ik hadden het gezellig in zwembad. Sinds baby 3 maanden is, hebben we een bakfiets waar de baby goed in slaapt, nu gaan we ook vaak stuk fietsen tijdens dutjes tijd en als baby nog slaapt, parkeer ik de fiets naast waar ik met peuter ga spelen. Dat kan natuurlijk ook met wagen. De eerste weken echt speeltuinen safari in de buurt.
 
Als de baby ook goed slaapt in de wagen of draagdoek, dan gewoon lekker naar buiten. Baby goed aankleden en lekker gaan wandelen. Je peuter kan dan mee lopen of op haar (loop)fiets mee. Naar de speeltuin of het bos. Daar kan je peuter energie kwijt en je baby kan slapen. Flesvoeding kun je ook buiten geven. Borstvoeding wordt vooral voor jou een beetje koud denk ik.

Mijn dochtertje was 2 toen haar zusje geboren werd en had ook haar momenten naar buiten nodig. Ik gaf borstvoeding en ging dan vaak na een voeding even naar buiten. Als ik wel thuis was, voedde ik gewoon in het bijzijn van m'n dochtertje. Ze zat dan meestal te spelen of ik deed heel even een filmpje aan. Onze jongste ging vrij snel dr slaapjes in bed doen als we thuis waren. Ik zette dan m'n oudste even achter een filmpje, terwijl ik de jongste naar bed kon brengen. Dus in het begin heeft ze aardig wat filmpjes zitten kijken, maar toen haar zusje ouder werd en minder slaapjes deed, werden de momenten met filmpjes ook vanzelf minder.

Als je zoontje slaapt kun je je dochter aandacht geven en dingen samen doen. De eerste tijd is vooral zoeken wat voor jullie het beste werkt en is zeker vermoeiend omdat je zelf niet echt tijd krijgt om te rusten. Mijn man ging na 3 weken weer aan het werk en is vroeg weg en laat thuis, dus alles kwam op mij aan. Dit was zeker zwaar en pittig en ik heb genoeg momenten gehad dat ik dacht ik kan niet meer, zo moe was ik. Maar ik heb het overleefd. Op de dagen dat m'n oudste naar de opvang ging sliep ik vaak ook even als de jongste ging slapen.

 
Hier ook, baby van 6 maanden en een peuter van 2,3 jaar. Ik vind het reuze herkenbaar en zowel ik als mijn partner vinden de dagen enorm lang als we alleen met ze thuis zijn.
Natuurlijk zijn we gek op onze kinderen. Maar het is een zwaar jaar. 
Ik probeer de dag door midden te breken. Te bedenken wat ik sochtends ga doen (voor het middag dutje van de peuter) en smiddags. En laat de kleinste tussendoor in de draagzak slapen. Ergens op bezoek gaan bij een ander met een peuter is mijn favoriet, dan is de peuter lekker bezig en ben ik ook even afgeleid. Maar ik ken niet zoveel mensen met een peuter dus helaas kan dat niet zo vaak.
Mocht je in de omg Eindhoven wonen hoor ik het wel ?
En ja sommige dagen lukt het gewoon niet en zet ik de peuter met nijntje op de bank en probeer ik op die manier mezelf te ontlasten. Dan denk ik, het is maar tijdelijk. De balans komt vanzelf terug. 
 
 
[quote quote=10502453]Tja echt tips geven vind ik lastig, want je gaat het gewoon doen en je weg erin vinden! Echt waar! Mijn dochters schelen 21 maanden en ik heb echt zo vaak gedacht: shiiiit hoe moet dit? Schema’s, flesjes, slaapjes.. en de oudste moet echt 2x per dag even naar buiten. Maar daar vind je heus je weg in. Een 2e kindje zal nu eenmaal vaker in de draagdoek of in de wagen slapen, hij moet wel! Je kunt niet de hele dag thuis blijven omdat de baby het liefst op jou slaapt. En ja, ik heb geregeld met een krijsend kind (of twee) op straat of in de winkel gestaan of was na 10 minuten weer thuis omdat het één drama was. Maar dat heb je nu eenmaal helaas wel eens. Je komt er vanzelf achter wat de beste tijden zijn om op pad te gaan en wanneer je baby het beste slaapt. Het is pittig en elke dag is een verrassing en dingen plannen is lastig, maar hoe ouder ze worden hoe beter het zal gaan. Ondertussen zijn ze hier nu 4 en 2 en ze zitten volledig in hetzelfde ritme, heerlijk! Maar de eerste 6 tot 9 maanden met 2 kids vond ik echt wel pittig hoor, altijd zat je weer vast aan een flesje of slaapje. Probeer gewoon nu al wat uit nu je man nog thuis is, want binnenkort moet je het ook zelf doen. Mijn man ging 5 weken na geboorte van de 2e een week naar Cuba voor z’n werk en daar zat ik dan met 2 ukkies (en ik had rrn keizersnede gehad dus kon amper wat) maar ach.. ook dat hebben we overleefd ?[/quote]
Bedankt voor je reactie, hier heb ik echt wat aan :) Hier ook keizersnede dus nu nog een beetje lastig maar heb nu wel vertrouwen dat het goed komt. Idd ff uitproberen en doorbijten dat eerste jaar.
 
[quote quote=10502454]Aangename en nodige combineren; slaapt baby in de draagzak of wagen het beste? Dan zorgen dat de peuter op tijd schoenen/laarzen aan heeft en klaar staat met step/fiets als baby moet slapen. Baby in de wagen en gaan. Eventueel overwegen om te voeden op locatie, dat was met mijn zoon wat makkelijker (van juni) vanwege het weer, maar ik heb menig voeding op bankje in speeltuin gegeven, terwijl de peuter zat te scheppen. Mijn beste tip is om voor zover mogelijk de baby op de peuter af te stemmen, dus elke ochtend en middag moet dr peuter bewegen? Dan baby mee in draagzak of wagen. Eerste paar keer spannend, maar daarna lukt dat prima! En vertrouw op jezelf, jij weet wat goed is en soms lukt iets wel, soms niet. Toen mijn zoontje 2 maanden was, bedacht ik dat ik met mijn peuter wilde zwemmen, iets wat ze zo enorm leuk vindt. Iedereen verklaarde me voor gek, ik bedacht me dat als het niet lukte, het zonde was van 7€ entreegeld, maar ook niet meer dan dat. Was een geweldige ochtend; baby viel door de warmte van zwembad in slaap in de autostoel, peuter en ik hadden het gezellig in zwembad. Sinds baby 3 maanden is, hebben we een bakfiets waar de baby goed in slaapt, nu gaan we ook vaak stuk fietsen tijdens dutjes tijd en als baby nog slaapt, parkeer ik de fiets naast waar ik met peuter ga spelen. Dat kan natuurlijk ook met wagen. De eerste weken echt speeltuinen safari in de buurt.[/quote]
Bedankt voor de nuttige tips!! Ik doe het nu anders om, peuter op de baby afstemmen maar dat werkt niet erg goed :-s Leuk verhaal van het zwembad, ga ik misschien ook wel gewoon doen. Bakfiets stond idd ook al op mijn lijst, heb er helemaal zin in :)
 
[quote quote=10502456]Als de baby ook goed slaapt in de wagen of draagdoek, dan gewoon lekker naar buiten. Baby goed aankleden en lekker gaan wandelen. Je peuter kan dan mee lopen of op haar (loop)fiets mee. Naar de speeltuin of het bos. Daar kan je peuter energie kwijt en je baby kan slapen. Flesvoeding kun je ook buiten geven. Borstvoeding wordt vooral voor jou een beetje koud denk ik. Mijn dochtertje was 2 toen haar zusje geboren werd en had ook haar momenten naar buiten nodig. Ik gaf borstvoeding en ging dan vaak na een voeding even naar buiten. Als ik wel thuis was, voedde ik gewoon in het bijzijn van m’n dochtertje. Ze zat dan meestal te spelen of ik deed heel even een filmpje aan. Onze jongste ging vrij snel dr slaapjes in bed doen als we thuis waren. Ik zette dan m’n oudste even achter een filmpje, terwijl ik de jongste naar bed kon brengen. Dus in het begin heeft ze aardig wat filmpjes zitten kijken, maar toen haar zusje ouder werd en minder slaapjes deed, werden de momenten met filmpjes ook vanzelf minder. Als je zoontje slaapt kun je je dochter aandacht geven en dingen samen doen. De eerste tijd is vooral zoeken wat voor jullie het beste werkt en is zeker vermoeiend omdat je zelf niet echt tijd krijgt om te rusten. Mijn man ging na 3 weken weer aan het werk en is vroeg weg en laat thuis, dus alles kwam op mij aan. Dit was zeker zwaar en pittig en ik heb genoeg momenten gehad dat ik dacht ik kan niet meer, zo moe was ik. Maar ik heb het overleefd. Op de dagen dat m’n oudste naar de opvang ging sliep ik vaak ook even als de jongste ging slapen.[/quote]
Ook hier hele handige tips, heel erg bedankt! Het voelt alsof ik alles opnieuw moet uitvinden, vermoeiend is het zeker en ik ben 24 uur met ze bezig.
 
 
Terug
Bovenaan