wat een verschillende reacties!
Eerlijk gezegd vind ik het kraambezoek wel leuk. Wij hebben het bij onze eerste goed gepland, idd ook met kruisen in de agenda (zoals al eerder iemand zei), mensen met elkaar gecombineerd (drie stellen tegelijk die elkaar ook kenden) en heel duidelijk voor de avondbezoekjes een begin en eindtijd afgesproken (bijv. half acht tot negen).
Doordat onze zoon geboren is op de dag dat er een enorme storm was en niemand de weg op mocht en telefoonverkeer stil lag, konden de eerste mensen pas 's avonds komen (onze zoon is om 14.00 uur geboren). Mijn ouders waren de enigen die het aandurfden, de rest heeft nog gewacht tot de dagen erna. Wij gaan nu ook niet gelijk iedereen inlichten, eerst even rustig genieten samen, dat is ons goed bevallen!
Verder: niet te druk maken, juist veel mensen ontvangen als de kraamverzorgster er is (zij stuurt ook gerust mensen weg) en dus goed op je agenda passen. Bij ons ging het prima!
Trouwens: kraamfeesten, daar heb ik persoonlijk een enorme hekel aan. Ik vind het zo onpersoonlijk. Je spreekt de ouders niet, staat in de rij om een cadeau dat je met zorg hebt afgegeven af te geven (wat vaak niet eens uitgepakt wordt vanwege de drukte), het is niet mijn 'ding'. Ik snap niet wat mensen eraan vinden, zo onpersoonlijk en massaal (familie, vrienden, buren, collega's, sportmaatjes, iedereen loopt er rond, niemand kent elkaar, want op verjaardagen ofzo zie je die mensen niet). Ik vind het ongezellig, en zonde van mijn tijd.
Wij gaan er niet meer heen en leggen dat ook gewoon uit aan onze familie of vrienden. Dan stuur ik liever een pakje per post en bel uitgebreid even, en zie ze dan wel weer op een voor hen rustiger moment, maar zo'n kraamfeest: niets voor mij!