Ik heb inmiddels 5 feestjes achter de rug (mijn kinderen zijn 4 en 6 dus ja, ik was er vroeg bij). Bij allemaal heb ik van te voren heel veel spelletjes, knutseldingen en eetmogelijkheden op papier gezet. Een deel daarvan ook met mijn kinderen uitgeprobeerd. Een plannetje gemaakt, waarbij de meeste activiteiten, snoep/cake versieringen en knutseldingen rond een thema geplant waren. Dat maakt een keuzes maken makkelijker. Uiteindelijk heb ik nog heel veel spelletjes en knutseldingen te veel gepland op de middag. Maar op de middag probeer ik gewoon te doen wat er gedaan moet worden: een activiteit aanbieden waarvan ik het idee had dat op dat moment zou aanslaan en heel veel gewoon de kinderen hun gang laten gaan. De meeste tijd zijn ze gewoon aan het spelen (behalve tijdens het laatste feestje van mijn zoon, daarbij ging veel volgens planning, behalve dat na het halve program de tijd op was). Hun eigen inbreng blijven belangrijk. Zoveel mogelijk lekker laten spelen! Maar als ze te druk worden, moe, ruzietje ontstaat, verveeld of wat dan ook, dan is het hoog tijd in te grijpen. Verlies vooral de jarige niet uit het oog.
Mijn eerste feestje had ik een superwaslijst met spelletjes, die ik ook had uitgeprobeerd, maar tijdens het feestje had mijn zoontje in al die dingen echt geen zin en toen bleek dat hij a la minute leuke spelletjes te kunnen bedenken en uit kunnen leggen aan zijn vriendjes en vriendinnetjes.
Wij hebben trouwens de norm van zoveel vriendjes als je jaar wordt aangehouden (4 jaar 4 vriendjes, 5-5, 6-6) bijna alle keren waren er op het allerlaatst afmeldingen en ik vond het niet erg. 5 vriendjes plus mijn eigen 2, maakt 7 en dat vind ik flink vermoeiend. Ook om dingen goed in de hand te kunnen houden, alle neuzen dezelfde kant op of hooguit 2 kanten op is toch wel prettig.
O ja, nog wat activiteiten tips:
eier lopen (binnen niet met echte eieren maar gewoon een eikel/dennenappel op een lepel); in een kring liggen met de voeten een ballon doorgeven; van plak cake huisvorm snijden vlammen erop van rode snoepmat en kids zelf de brand laten blussen met slagroom; pannenkoeken versieren; (dieren/clowns) maskers maken/versieren; van te voren lijven van prinsessen/ridders/ superhelden tekenen (of plaatjes op kopiëerapparaat vergroten), bij binnenkomst digitale foto maken bovenop het uitgekozen lijf plakken en laten versieren met stukjes stof/verf/stiften; zak doekje leggen; kind met handen voor de ogen, ander kind tikt op de schouder, maakt daarbij dieren geluid (of vervormd stem en vraagt wie ben ik), wie maakte dit geluid; slingers maken van reepjes papier; bloempotjes verven; en wat al niet meer. O er is zoveel leuks te doen. Er zijn ook leuke boeken te leen bij de bibliotheek met tips.
Veel plezier!
Mijn eerste feestje had ik een superwaslijst met spelletjes, die ik ook had uitgeprobeerd, maar tijdens het feestje had mijn zoontje in al die dingen echt geen zin en toen bleek dat hij a la minute leuke spelletjes te kunnen bedenken en uit kunnen leggen aan zijn vriendjes en vriendinnetjes.
Wij hebben trouwens de norm van zoveel vriendjes als je jaar wordt aangehouden (4 jaar 4 vriendjes, 5-5, 6-6) bijna alle keren waren er op het allerlaatst afmeldingen en ik vond het niet erg. 5 vriendjes plus mijn eigen 2, maakt 7 en dat vind ik flink vermoeiend. Ook om dingen goed in de hand te kunnen houden, alle neuzen dezelfde kant op of hooguit 2 kanten op is toch wel prettig.
O ja, nog wat activiteiten tips:
eier lopen (binnen niet met echte eieren maar gewoon een eikel/dennenappel op een lepel); in een kring liggen met de voeten een ballon doorgeven; van plak cake huisvorm snijden vlammen erop van rode snoepmat en kids zelf de brand laten blussen met slagroom; pannenkoeken versieren; (dieren/clowns) maskers maken/versieren; van te voren lijven van prinsessen/ridders/ superhelden tekenen (of plaatjes op kopiëerapparaat vergroten), bij binnenkomst digitale foto maken bovenop het uitgekozen lijf plakken en laten versieren met stukjes stof/verf/stiften; zak doekje leggen; kind met handen voor de ogen, ander kind tikt op de schouder, maakt daarbij dieren geluid (of vervormd stem en vraagt wie ben ik), wie maakte dit geluid; slingers maken van reepjes papier; bloempotjes verven; en wat al niet meer. O er is zoveel leuks te doen. Er zijn ook leuke boeken te leen bij de bibliotheek met tips.
Veel plezier!