Tips om op linkerzij te leren slapen

Ha dames!

Ik ben nu 21 weken zwanger, en sinds 1.5 week kom ik niet meer in slaap. Ik lig uren wakker voor ik in slaap val, soms doodmoe en soms vanzelf weer klaarwakker omdat het te lang duurt. Ik frustreer mezelf dan, en word brak wakker.

Ik ben een buikslaper, en sinds deze periode lukt dit definitief niet meer. Hiervoor was het al niet meer comfortabel, maar als ik echt niet in slaap kon komen hielp het me nog wel eventjes. Nu is het echt niet meer fijn, dus is dat geen optie meer.

Ik wi graag wennen aan slapen op mijn linkerzij. Herkent iemand deze worsteling? Heeft iemand tips hoe jullie hiermee om zijn gegaan?

Ik heb al een groot voedingskussen, maar omdat ik nog redelijk veel beweeg vind ik dit nu nog vooral onhandig en warm. Ik kan me voorstellen dat het verderop in de zwangerschap, als bewegen niet meer zo fijn is haha, wel een uitkomst is. Maar misschien gebruik ik hem wel verkeerd ?‍♀️

Alle tips zijn welkom, alvast hartstikke bedankt!

Oh, en mochten er meiden zijn die zelfs op deze vraag het voor mekaar krijgen alleen maar met een bijdehante opmerking te reageren ipv me te helpen: kun je doen, je kan 't ook niet doen.
 
Ik was ook een enorme buikslaper. 
het hielp mij om het hoofdeind iets omhoog te hebben (ik sliep op twee kussens) en ik had aan het einde van de zwangerschap ook nog mijn benen iets omhoog gedaan (kussens onder het matras gelegd), hierdoor sliep ik heel goed, wel veelal op mijn rug, maar dat was ook prima. 


de verloskundige vertelde mij toen dat het niet uit maakt of je op je zij of rug slaaptz je merkt zelf wel wanneer het minder prettig voelt.
 
Succes!!!
 
Ik ben ook echt een buikslaper maar na 2 zwangerschappen en periodes van borstvoeding slaap ik nu altijd op mijn zij haha. Wat mij hielp is om te wisselen van kant van het bed. Ik slaap graag naar de buitenkant toe en toen werd het makkelijker om op mij zij te liggen. Ik gebruikte wel een voedingskussen maar die kun je ook lang laten en vragen of je partner die goed tegen je rug aan legt als je op je zij ligt, dan rol je minder makkelijk terug. Op een gegeven moment gaat het vast lukken maar die insomnia hoort er wel vaak bij, ik sliep ook erg weinig. Succes!
 
De slapeloosheid is heel herkenbaar. Uiteindelijk moet je het gewoon gaan accepteren want het is inderdaad erg frustrerend. Vooral als je partner heerlijk ligt te slapen naast je. Ik las altijd een stukje of ik keek iets heel saais op mijn telefoon. Ik had op een gegeven moment een stuk van het voedingskussen tussen mijn knieën en de rest lag tegen mijn rug aan. Ik heb ook geprobeerd om vooral op links te liggen, maar dat lukt niet altijd. Het voedingskussen heb ik overigens heel lang niet gewild, totdat ik echt niet meer goed lag. Nu heeft mijn dochter hem met een zelfgemaakte hoes erom, als speelkussen/zitzak.
 
Vreselijk he? Persoonlijk vind ik n voedingskussen te groot en log, en gaf ik de voorkeur aan een kussentje tussen mn knieen of onder mn buik. Verder was t regelmatig van kant wisselen en even lezen van een boek behulpzaam voor een goeie nachtrust, maar echt lekker slapen deed ik pas weer na de bevalling haha
 
Ik vond een voedingskussen helemaal niet fijn. Draaien lukte dan ook niet. Ik legde zo'n langwerpig sierkussen van ikea onder mijn buik en opgetrokken knie. Dan kon ik niet doordraaien naar mijn buik. En omdraaien ging prima door het kussen tussen mijn benen te klemmen en het dekbed wat op te tillen.
Evengoed zeker in het laatste trimester wel heel wat uurtjes plafond liggen staren.
 
Als ik op mijn ene zij lig, heb ik een stukje dekbed tussen mijn benen en onder mijn buik. Aan mijn andere zijkant heb ik een voedingskussen languit liggen, waar ik mijn buik op en mijn ene been overheen leg. Is ook lekker om met mijn rug tegenaan te liggen (bijkomend voordeel: geen last van een perongeluk knietje of iets van mijn man). Ook lig ik met mijn hoofd tegenwoordig op twee kussens.
 
Terug
Bovenaan