Tips snachts slapen

Lieve ouders,
Ik ben op zoek naar tips. Mijn zoontje wordt in mei 3 jaar maar wil vaak snachts een fles, de tijden wisselen het kan 1.30 uur zijn maar ook 3 of 4 uur vervolgens slaapt hij daarna vaak tot 6 uur of half 7. Wil dan weer een fles en slaapt heel soms nog even door tot 7.30 uur. Ik ben de fles ook al aan het afbouwen, maar het is echt iets van de laatste 2/3maanden.als ik geen fles geef is hij echt heel boos en verdrietig hij heeft echt honger terwijl hij overdag echt goed eet. De bananen tip helpt helaas niet. Ik maak me wel een beetje zorgen, want we verwachten juni /juli ons 2e kindje en met al die gebroken nachten en straks 2 kindjes voeden ben ik bang dat ik helemaal niet meer slaap.
Hoor heel graag jullie tips :)

Dag mama. Begrijp ik het goed dat hij bijna 3 jaar is en s nachts nog een fles krijgt? Normale koemelk? Of echt voeding? 
Met 1 jaar zijn we resoluut gestopt met nachtvoedingen. Dat is ook het enige dat ik je kan adviseren. Ja hij wordt boos, zal krijsen en in t ergste geval wat nachten uren wakker zijn en alles op stelten zetten. Zorg dat je dit doet als je dagen vrij hebt en weinig hoeft, zodat je het slaapgebrek beter kunt hebben. Maar ik zou echt doorpakken en niet meer toegeven. Zelf vind ik het moeilijk te geloven dat het echt honger is. Mij lijkt het meer aangewend gedrag. Na een week zou je al verbetering moeten werken.
En geef jij hem die fles dan? Een kindje van 3 kan toch zelf prima drinken? Zet dan die fles desnoods naast zn bed en laat het hem zonder dat jullie ervoor gestoord worden drinken. Of bij het naar bed gaan: nu nog dit eten/drinken want vannacht krijg je niks meer. Snachts slapen we, overdag eten we. 

Wij hebben het gelukkig niet 's nachts. Tenzij onze peuter van 2,5 overdag de nutrilon niet krijgt. Met minder dan 2 flessen op een dag lukt het slapen niet. Gewone melk is bij ons geen vervanging. Dus ik snap je probleem. De oplossing ken ik niet. Behalve misschien de nacht fles al voor het slapengaan geven.

Ik vind het altijd zo raar hoe verschillend er omgegaan wordt met flessenkindjes of borstvoedingkindjes. 
Als je borstvoeding geeft is het zo mooi en natuurlijk om dit zo lang mogelijk vol te houden. Ik bedoel natuurlijk niet de 7 jarige die in de speeltuin nog even de borst leeg drinkt. Maar iedereen kijkt vol bewondering naar die moeder die haar 2 jarige nog een slok hier en daar aanbiedt. Alles heel natuurlijk op verzoek. 

Een flessenkindje moet zo snel mogelijk grote bellen leeg drinken en zoveel mogelijk tijd ertussen laten. Doorslapen. Owee als ze na een half jaar nog nachtvoedingen krijgen. En boven de 1 geborgen bij mamma een fles drinken?! Neeehhh dat is bizar! 

Idioot toch?

Dat gezegd hebbende herken ik wel je frustratie. Onze oudste wordt over 2 maanden 3 jaar. Zij drinkt geen nachtvoeding meer (wel tot 1,5 gedaan, en zelf geweigerd). Maar wel een fles zodra ze wakker wordt. Hierin zit nu gewone melk. Dat hebben we toen ze 1.5 was heel rustig aangewend. Ze accepteerde het niet zonder slag of stoot. We hebben elke paar dagen steeds iets meer gewone melk gemengd met haar kunstvoeding. We begonnen met een nauwelijks proefbare hoeveelheid. Zo wende ze langzaam aan de smaak. 
's Nachts vraagt ze nog steeds wel eens om drinken. Maar we geven haar een rietjesbeker die niet lekt met water. We hebben altijd duidelijk gezegd dat als ze wat wil drinken, dat ze dan een slokje water krijgt. Ze huilt nu ook wel eens om melk of limonade. Maar dan zeggen we dat dat voor overdag is. 
De ochtendfles is echt een heel ander verhaal. Het is een soort van haar versie van de kop koffie voor je de dag begint. Alles is mis als ze die niet krijgt. Het moet ook in de fles. We hebben een week volgehouden om het niet te geven, maar ze heeft hele dagen gehuild. dat was een half jaar geleden. 

Ik kan je wel zeggen: het wordt erger zodra de jongste geboren is. Onze oudste zag haar zusje flesjes melk drinken, was jaloers, en toen was de opening om de ochtendfles af te pakken verdwenen. Ze wil er nu ook gewoon heel graag bij horen. Vandaar dat ze nu overdag of snachts ook wel eens om een flesje zeurt. Die geef ik nu dus pertinent niet, want ik weet waar dat eindigt. Al het andere drinken krijgt ze ook in een bekertje of rietjesbeker. 

Geen echte tips dus, maar wel herkenning. En misschien een beetje relativering. 3 is zo oud nog niet. 

Ik hoop persoonlijk binnenkort door te dringen met het "je bent al een grote meid" verhaal. De speen moet er namelijk ook af. Dat ga je echt aan haar tanden zien. 

Bedankt voor alle lieve tips en fijn om te lezen dat we dus echt niet de enige zijn :).
Het gaat inderdaad om kunst melk ik had helaas heel snel te weinig borstvoeding, hopelijk gaat dat straks met de baby beter. Het verhaal van grote jongen en het niet drinken snachts ook al geprobeerd. Ik zal eens kijken met overdag melk drinken. Hij drinkt overigens overdag niet meer uit de fles maar gewoon uit bekers. Hij drinkt snachts z'n flesje wel zelf in z'n bedje, maar ik moet er wel uit om een warme fles te maken en te wachten tot hij hem op heeft. En anders toch maar proberen het radicaal te stoppen. Z'n tut was geen enkel probleem (al wilde hij vanaf dat moment smiddag niet meer slapen van 3 uur naar niets dat was ook wel even pittig) heeft er iemand toevallig nog ervaring met een slaaptrainer? Benieuwd of zoiets echt helpt voor de nacht? 

Onze dochter is net 2 en krijgt een klein flesje (160/4) voor het slapen gaan. Heel af en toe slaapt ze hier een hele nacht op, maar ook zij wordt s nachts vaak nog wakker en wil dan een fles (120/3). We proberen regelmatig om geen fles te geven, maar dan kost het ons 2.5 uur elke 30 mjnuten om haar weer te sussen, en een flesje kost ons 20 min en dan slaapt ze weer lief verder. Ja, die fles moet eraf (net als de speen op een gegeven moment), maar het moet ook voor ons te doen blijven. Als ik 1.5 uur moet rijden naar mijn werk, heb ik liever een goede nachtrust om de volgende dag geen gevaar op de weg te zijn... 

Over je vraag met een slaaptrainee, die werkt hier als een trein! Nu heb ik een goede slaper snachts maar die wacht tot haar schaapje groen is en komt dan bij ons. Altijd meteen dus ze ligt wel wakker in haar bed. Is wel stil (hebben we wel flink in moeten investeren) maar is gelukt. ze is nu 3,5 en denk zo rond haar 3e verjaardag wist ze: rood is slapen, geel is wakker worden (niet roepen) en groen is roepen of eruit. Je kan hierbij natuurlijk ook met beloningskaart werken. Is dat ook niet iets om met de fles te doen? 

of je geeft hem een keuze: flesje normale melk al dan niet koud naast het bed zodat hij hem zelf kan pakken of een flesje water naast het bed die hij zelf kan pakken. Dit zijn de keuzes, kies maar. Misschien in het begin wel even helpen maar wellicht kan hij het op den duur zelf.. en sticker plakken als hij daarna weer lekker gaat slapen? Roep maar wat hoor..

@Yima Oh en wbt dat flesvoeding kindjes sneller van die fles af "moeten" zijn.. nee hoor. Bij mij leeft dat idee niet. Ik vind borstvoeding na 1 jaar ook niet nodig. Dat is compleet hetzelfde.. voor mij althans ;) mn oudste, is nu bijna 2,5j, kreeg ook tot zeker 1,5j sochtends een warm flesje normale melk, dan kwam hij zelfs lekker op mn schoot liggen alsof t nog een baby was. Maar hier wilden we hem heel graag van die flessen af hebben alvorens de baby werd geboren dus ook die fles toen van een op andere moment gestopt en normale beker/rietjes beker aangeboden. 
Iedereen moet vooral zelf weten wat hij doet met kv/bv maar als je er last van hebt om wat voor reden dan ook, zou ik er gewoon mee stoppen. Ja dat is even bikkelen maar trekt ook wel weer bij. 

Terug
Bovenaan