Tips vlieg vakantie met baby

Hoi allemaal,

Binnenkort gaan wij met onze dan 6,5 maanden oude zoon op vakantie. We gaan met het vliegtuig. Ik neem de kinderwagen en de draagzak voor hem mee. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar extra tips van mamas die eerder met een baby gereisd hebben. Waar ik tot nu toe aan gedacht heb (naast de standaard dingen) is
- hoes voor de kinderwagen gezien deze met ruimbagage meegaat
- groente en fruit potjes vanuit thuis meebrengen
- baby laten drinken bij opstijgen en landen
- voldoende bescherming voor de zon! Ik wil een goede en fijne zonnebrand crème, is er eentje die jullie aanraden?
- zijn er truitjes voor baby's die het zonlicht blokkeren? Zodat hij minder snel verbrand?
- zwemluiers
- kinderparacetamol
- vaccinaties heb ik gecheckt bij ggd, zijn geen extra nodig

Alle tips zijn welkom!! Voor zowel de vliegreis als de vakantie zelf :)

Wij hopen binnenkort te vliegen met een baby van 5 maanden en een peuter van ruim 2. Weet niet hoelang jullie vliegen. Maar ik neem voor onze baby ook iets van wat speelgoed mee.

Overigens gaat onze kinderwagen niet in het ruim mee. Daar raken ze vaak beschadigd. Dus wij nemen de maxi cosi en het onderstel mee, zodat we dat in het vliegtuig ook kunnen gebruiken. En we een maxi cosi hebben met het rijden daar.

Wij hadden voor onze toen 7 maanden oude dochter een zwempakje met korte mouwen en pijpjes (tot de knieën). Was ideaal, dan verbranden ze niet zo snel. Zeker een aanrader.
Fijne vakantie! 

Trouwens, ik weet niet waar je heen gaat, maar als je naar een vrij gangbare plek gaat en het bekend staat om zon, zee en strand, kan je daar op elke hoek van de straat meestal zwemluiers, zwempakjes, Zandspeeltjes, zonnebrand etc krijgen. Vaak wel wat duurder, maar daarom niet te 'panisch' doen en denken dat je alles mee moet hebben. Als je iets vergeten bent, kan je het daar meestal prima krijgen. Paar potjes van het favoriete eten van je kindje kan wel helpen, vooral voor 'nood'. En wellicht kan je checken of er een goede supermarkt vlakbij is. Wij gingen 2 jaar terug (nèt voor corona startte..) naar Cyprus en kwam er via Google achter dat er een grote lidl om de hoek zat. Dus direct heel veel spullen weer uit de koffer gegooid, haha.. Maar ik weet niet waar je heen gaat, of je een auto tot je beschikking hebt etc.. 

- overweeg een goedkopere buggy aan te schaffen via MP, kinderwagens sneuvelen nog wel eens in vliegtuig.

- neem voor jezelf schoon shirt mee in vliegtuig, ze spugen altijd als het niet uitkomt…

- er zijn wasbare zwemluiers in vele leuke maten, prijzen, kleuren. Aan een of 2 heb je dan meer dan genoeg, doe je heeel lang mee, milieuvriendelijk én minder gedoe met meenemen. Mijn ervaring is dat er vrijwel nooit in wordt gepoept (in 3 jaar tijd hooguit 3x en we zwemmen vrijwel wekelijks+ elke dag op vakantie), zijn gewoon met water uit te spoelen. Vind zelf die van Lassig fijn

- zwempakken vind ik minder fijn dan losse shirts, ivm luier

- zwem shirts van decathlon zijn top, koop ze wel maatje groter.. 2 shirts is wel handig, want na het zwemmen is een nat shirt te koud.

- zonnen hoedjes zijn er ook in zwemstof, blijven goed zitten met een touwtje

- zonnen rolletje is erg fijn, ook hier: decathlon!

- neem eventueel deryan tentje mee voor slapen op strand/bij zwembad etc. als dit in bagage past.

oh wat heerlijk lekker op vakantie!
Wij zijn vorig jaar met onze toen 8 maanden oude dochter naar Aruba geweest en ik kan deze tips met je delen: 
voor in het vliegtuig: 
- sommige vliegmaatschappijen hebben een speciaal uitklapbaar kinderbedje, het is wel afhankelijk van lengte en gewicht of je kindje daar nog in kan. maar dat zou je even moeten informeren bij de maatschappij. 
- als je de kans hebt: boek een extra stoel voor een lange vlucht. Wij hadden een extra stoel geboekt ookal mag je kindje op schoot. Erg prettig als je kindje slaapt: kun je hem/haar lekker tussen je in leggen. Maar ook om zaken als speen, doekjes etc binnen handbereik te hebben erg handig. 
- wat je zelf al schreef: drinken tijdens stijgen en dalen
- wij hadden geen potjes eten mee genomen. Hadden daar een supermarkt in de buurt en hebben ons stoom/blend apparaat meegenomen. Maar we hadden een suite en dus een koelkast etc bij de hand. 
- ipad: ideaal om een filmpje op te zetten voor je kleine om voor wat afleiding te zorgen. Wij letten op schermtijd, maar tijdens een (lange) vlucht gelden andere regels ;-)
- wees relaxed en enjoy the ride: je kindje voelt jouw gemoedstoestand feilloos aan. Maak je niet te druk, kindjes huilen nou eenmaal en worden ook weer stil, en uiteindelijk kom je aan op plaats van bestemming!

voor op bestemming: 
- ik vind de zonnebrandcreme van Naif heel fijn, is wel wat duurder maar smeert ook erg fijn uit
- petjes, zonnehoed etc etc, alles om je kindje zo veel mogelijk uit de zon te houden. 
- met die warmte is een hydrofiele doek over de kinderwagen niet zo'n goed idee, denk dus aan een paracol die je aan je wagen kunt vastmaken. 
- huur je daar een auto? huur er een kinderzitje bij (of maxicosi) en iets wat je voor het raam tegen de zon kunt doen. 
- kwa zwemluiers: ik had 2 wasbare zwemluiers gekocht, als de ene te drogen hing kun je de ander gebruiken. Scheelt ruimte in je koffer én is beter voor het milieu :)
- uv-pakjes! ideaal! kunnen ze mee het water in, droogt snel en beschermt het allerbeste tegen de zon! ik had er 2 via Vinted gekocht, van Hema merk en die waren perfect. 
- talkpoeder; mijn dochter had de eerste dagen last van warmte uitslag. talkpoeder werkte erg goed hier tegen
- een badmuts; mijn dochter heeft mooie krullen (tegen kroeshaar aan), dus om die te beschermen tegen chloor- en zout-water deed ik haar een badmuts op. gekocht bij de decathlon!
- zetpillen mee, komen altijd van pas
- slabbetjes (geen stoffen, maar van die 'harde', afnemen en klaar)

veel plezier!

Terug
Bovenaan