Tips voor de kraamverzorgster?

Sorry, voor het lange verhaal zie ik nu, maar het zit me nog hoog, WHAHHAHA!

@marieke

Het kan dus nog erger, die van mij wist in ieder geval nog hoe ze met "patiente" om moest gaan, op een plakkerige manier maar goed..
Zo iemand zou je 1e week met je kind fijn moeten maken, zodat je je daar op kan concentreren in plaats van op de was en dergelijke!
Ik word nu ook al weer kwaad dus ik stop ermee!!

Gr MJ

Hoi Marieke,
Wat een verhaal zeg!!!!
Eigenlijk is het net zoals op het consultatiebureau...
Daar willen ze ook ALTIJD ALLES beter weten...Terwijl er echt verschil zit tussen opvoeden uit een boekje en in de praktijk.
Maar wat een wijf zeg, jullie kraamverzorgster...
Wij zijn er ook helemaal klaar mee...
Mocht de natuur een handje meewerken en wij volgend jaar nog een 4e kindje krijgen doen we dat geheel zelf in de eerste week.Dan maar moeder en wat vriendinnetjes inzetten, nooit meer een kraamhulp over mijn vloer!
Groetjes Roos.

Mij kraamweek was ook gemengd, ik heb een supper snelle bevalling gehad van Zifjon net iet meer dan 2 uur vanaf de eerste wee. 10;00 bevallen en om 13:00 thuis en de kraamverzorgster was er al meteen. De eerste twee dagen hadden wij een super vrouw. Ze was mijn leeftijd (25) en net afgestudeerd maar zo behulpzaam en met veel inzicht. Ze zag dat ik een bezig bijtje was en meteen na d ebevalling al de  was aan het opvouwen was en ook nog even wat andere dingen wilden doen. Ze heeft me meteen in bed gestuurd met Zifjon erbij en voor drinken en eten gezorgd. Ze was heel druk bezig met onms als gezin maar vergat daardoor wel de wc goed schoon te maken. Maara ch dat vond ik minder erg dan nr 2 die ernaar kwam.

Zij ging rustig bij de heel tijd bij de visite zitten en at lekker alles mee wat wij net gekocht hadden. kwam gerust 45 min te laat en schreef dan wel de volledige uren op.
Kwam altijd klagend en vermoeid binnen bij ons omdat z ehet wwerk te zwaar vind en zelf drie kinderen heeft en eigelijk wil stoppen. Dituiten zij ook zo elke dag, hoe zo ik voelde me bezwaard om iets te vragen. Toen d ekraam tranen kwamen wist zij daar echt niet mee om te gaan en zij dat ik niet zo hoefte te huilen en WAAROM ik huilen. JA WEET IK VEEL, hormonen misschien. Jeetje wat voelden ik mij dom en stom. Toen ik te lang stuwing bleef houden en bijna een borstontsteking had ging zij daar verkeerd mee om door mij extra te laten kolven en daardoor de stwuing nog erger te maken.En zij deed de controles NIET maar schreef aan de hand van eerder gegevens gewoon maar wat op zonder dat zij mijn pols en temp. had gemeten. Wij hebben een hele lange klaag brief naar kraazorg geschreven en zij hebben nog gebeld en waren heeeeeeeeel begripvol. Een volgende keer moet ik direct bellen voor een ander en zal dit ook zeker doen. Ze had trouwens wel goed inzicht en goed gehandeld toen ik emotioneel even instorten en hulp van mijn huisarts nodig had.

Tips voor jou: Handel profesioneel en naar kennis.
Luister goed naar het gezin en vraag naar hun wensen.
Wees een luisterend oor.
Zorg voor goede hygiene
Toon begrip.
En wees niet onzeker van jezelf als je denkt dat je een leerling bent, want mijn eerste kraamverzorgster was ook net afgestudeerd maar een top wijf om het maar even zo te zeggen.

Succes met je opleiding

Mijn enige tip: Wees niet eigenwijs.
Onze eigenwijze kraamdame had niet aan de vk gemeld dat ons kindje meer dan tien procent was afgevallen, "ik zie haar de hele dag, ze is levendig en doet het goed dus gaat het goed met haar". Met als gevolg dat ik dus elke drie uur kon gaan voeden om mijn dochter weer op gewicht te krijgen.
Ook kwam ze er pas na een paar dagen achter dat mijn dochter zo weinig uit de fles dronk omdat ze geen belletjes maakte, wij dachten gewoon dat ze genoeg had en daarom in slaap viel.
Tot slot vertelde ze ons niet hoeveel onze dochter op moest drinken, waardoor wij niet wisten dat ze te weinig kreeg...

Vraag dus hulp aan collega of aan de vk als je twijfelt, beter een keer teveel gevraagd dan te weinig!

Hai meiden!

Bedankt voor het reageren!! Super goede tips en ervaringsverhalen!!
Daar heb ik wat aan!
Maar wat een rotverhalen zitten er ook tussen! Jammer zeg, dat je nu een nare herinnering hebt aan een kv, en ws aan je kraamtijd!!

Ik ga vannacht voor het eerst de wachtdienst in, dus ik ben benieuwd wat het me brengt...

Geniet fijn van jullie kindjes!!
Britt

Hey Britt heb gister ook ff voor de opleiding gekeken want het lijkt me echt super om te doen. Maar helaas kan ik geen auto rijden en dat is wel een vereisten toch ? Of zijn er ook uitzonderingen, woon in Zaandam

gr van Mariska

Terug
Bovenaan