Tips voor nieuwe moeders

Ik ben bijna 19 weken zwanger van mijn eerste kindje, dat is natuurlijk super spannend.

Maar ik heb het gevoel dat ik alles zo snel mogelijk moet weten en veel onderzoek moet doen over verschillende dingen. Dat vind ik toch best overweldigend en eng, er is zoveel wat je moet weten mijn hoofd lijkt te overspoelen met informatie.

Wat is nou een goeie tip voor een nieuwe moeder? Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld een boek die je echt moet lezen, handige websites met veel tips of video's/podcast die ik echt moet zien.

Ik hoor het graag :)

Dit is geen tip maar verkapte reclame, je stuurt een affiliate link door waarvoor je betaald krijgt als ze hem koopt. :) 

Je hebt een boek, ik word mama waarin veel handige info staat. En een zwangerschapscursus/gym is wel een echte aanrader! Daar leer je misschien meiden kennen die in dezelfde (zwangerschaps)fase zitten, dat is altijd fijn om even samen te sparren met vragen of gebeurtenissen. Succes en geniet ervan! Het is spannend maar zodra de kleine er is valt het op z'n plek.

Een fijne podcast vind ik Radio Mama. Ik kom uit België dus het is wel een Vlaamse podcast, maar gaat over verschillende onderwerpen zoals zwangerschap, kraamtijd, slaap, voeding, opvoeding, ... bij kinderen en baby's. Heb ik zelf al wel veel inzichten opgedaan die ik nu toepas bij onze kleine meid ?.

Nooit een boek gelezen. Geen podcast beluisterd. Geen websites bezocht (oké behalve dit forum). En heb toch echt twee koters op de wereld gezet ;) dus mijn tip: ook zonder kun je prima moeder worden

Kan me heel goed voorstellen dat het overweldigend is. Juist omdat er tegenwoordig zoveel informatie te vinden is en heel veel informatie elkaar tegenspreekt. Ik ben nu 38 weken zwanger van onze eerste en heb bewust gekozen om niks te lezen. Heb wel via de verloskundige een zwangerschapscursus gevolgd waar ze de basisdingen hebben uitgelegd over wat een bevalling precies inhoudt etc. Verder dus expres niks gelezen, juist om niet te onrustig te worden ?

Hoi! Hier een tip van een mama die tijdens zwangerschap 1 álles heeft gelezen en beluisterd wat er maar te vinden viel. Geloof me, je wordt er niet gelukkig van.. Want aan letterlijk alle tips zitten 2 kanten en in de praktijk gaat minstens de helft van alles wat je van tevoren bedacht hebt compleet anders?

Wees slim, lees alleen de dingen die op dat moment echt relevant zijn voor jou (bijv. oei ik groei, de bijlagen van je evt. gekozen cursus etc) en laat het daarbij. Je wordt echt gek anders van alle dingen die je zou 'moeten' doen voor een veilige hechting bijvoorbeeld (krijg van de term al de kriebels haha). Ik heb uiteindelijk veel op intuïtie gedaan en als bewijs dat dat goed werkt loopt hier een goed verzorgde heerlijk eigenwijze en vrolijke 3,5 jarige dochter rond en is haar zusje op komst.

Als je je ontspant, genoeg praat met ervaringsdeskundigen uit je omgeving en liefdevol met jezelf(!) en je kindje omgaat straks, komt alles al helemaal goed! Kan geen literatuur tegenop?

Ik merk ook inderdaad onrustig word omdat ik het gevoel heb alles te moeten weten. Ik hoop maar dat mijn moeder instinct het gaat overnemen als de baby er is :)

Terug
Bovenaan