Tja, wat moet je hier nou weer mee?

Ik zou inderdaad een papieren schoen maken, of haar een tekening van een schoen laten inkleuren. Je kan ook samen met haar een schoen van jezelf zetten. Dan mag zij kiezen welke schoen, en daar doe je dan haar snoepje in.

Maar als ik eerlijk ben zou ik het lekker zo laten. Het is toch helemaal niet belangrijk ... (vind ik dan). Als zij er angstig van wordt zou ik het zeker niet doen! Het is alleen een feest als de kinderen dat zelf ook zo ervaren. Anders zou ik er meteen mee stoppen. Sterker nog, ik leer Kian nog helemaal niets over schoenen zetten enzo. Hij weet wie sint is en wie piet is. En daar heeft hij voldoende aan. Wat die gasten hier komen doen.... lekker belangrijk! Ze zien er leuk uit.
Liefs Nelleke

Hoi Jeske,

Moest wel lachen bij het lezen van je vraag.
Zeker nu Ellen die topic begonnen is met een discussie te openen!!!
Ik zou zeggen: lekker laten doen!
Zoals ik daar al schreef, ik hou mijn dochter niet voor de gek.
Vertel weinig en push niets.
Heb alleen verteld dat Sinterklaas en 2 pieten op bezoek komen om snoep en cadeaus te brengen. dat vind ik wel voldoende info. We gaan hem wel ergens opzoeken bij een intocht/bezoek, zodat ze hem al wel gezien heeft (op afstand) en hij niet ineens in huis stapt hier.
Schoen zetten: doe ik echt niet...ze is veel te klein en als ik bij andere die spanning zie, die kids worden echt gek gemaakt (soms) (ik zeg niet dat iedereen het doet)
Toen ik nog op kdv werkte waren deze maanden echt slopend! Tjoh wat waren die kinderen opgefokt en werden ze gek gemaakt al weken van te voren.
Moest wel lachen, vandaag kwam ze van de oppas af (kleinschalig kdv) en ze vertelde me dat zwarte piet snoepjes in haar schoen had gedaan in een zakje!!!
Hihi...van mij niets gehoord, maar wel ergens anders.
We zien wel hoe het komende jaren ontwikkeld, maar ik ga ze niet al teveel voor de gek houden en voorliegen.
We doen er wel iets aan, maar niet intensief en overweldigend.

Groetjes, Marianne mv Rebecca (09-08-06)

Hai Jeske,

Ik zou zeggen: dwingen om de schoen te zetten hahahaha.

Nee joh, ze zijn nog zó klein..... Volgend jaar weer een Sinterklaasfeestje hoor. Lekker laten gaan, toch?

Hier is Gijs inmiddels bijna 5 en die snapt het wel, maar vooral ook ingegeven door school (en de bso, waar ze gisteren naar het sinterklaasjournaal zaten te kijken). Thuis kijkt hij geen sinterklaasjournaal en laat ik het allemaal wat op z'n beloop. Het duurt nog bijna 3 weken voordat het pakjesavond is, we hebben nog tijd genoeg.

Sophie kijkt af van Gijs en doet gezellig mee, maar onze pukken zijn ook nog maar 2, als je er niks aan doet, gaat er echt niks verloren. Dus die schoen zou ik lekker nog even laten staan waar Ilse vind dat ie moet staan.

Liefs
Susan

Terug
Bovenaan