Toch weer even wat met jullie delen...

Was heel blij met alle reacties op mijn vorige onderwerp ( zwangerschap minder leuk dan gehoopt ) en ook blij dat ik mijn ei kwijt kon.

Nu, inmiddels een week later, weer een "leuke" avond met mijn familie gehad waarna de moed weer in mijn schoenen is gezonken.

Mijn moeder maakte vanavond een erg fijne opmerking. Of nou ja, het begon met een vraag. Ze vroeg: Heb je de gemeente al gebeld? Ik zei...uh, hoezo?
Nou of ze alle auto's en het hele verkeer willen platleggen als jij van het ziekenhuis straks naar huis gaat...

Nou dit was dus de starter van een fijn gesprekje. Hiermee wilde ze haar punt maken, dat ik de kleine straks toch niet voor alles kan beschermen en dat zij gewoon mogen roken enz. En dat uitlaatgassen e.d. ook schadelijk zijn....

Echt gewoon te erg...dat mijn moeder zoiets zegt! Ik zei mam: wat fijn dat je achter me staat.

Toen zei ze, als klap op de vuurpijl: wat wil je nou straks, dat je kindje wordt opgevangen in een liefdevolle omgeving of dat ie wat rook binnen krijgt...?

Nou ja zeg! Alsof je tussen die 2 dingen moet kiezen?!!

Ben dus weer in de verdediging geschoten ( tja, voor mijn gevoel moest dat wel. Zou ze het nou echt niet snappen? ) en gezegd dat ik het voor de directe rook wil beschermen zeker als ie nog heel klein is...

Uiteindelijk zei mijn vader: je hebt gelijk hoor, die kleine longetjes die kunnen niet veel aan... Waarna het gesprek eigenlijk afgelopen was. Oh nee, mijn zusje moest er nog een keer achteraan zeggen dat als je in het dorp loopt je ook wel eens langs iemand loopt die rookt...

Iedereen rookt gewoon, alleen mijn man en schoonzusje niet, dus die snappen me.

Maar gewoon dit soort dingen.....het kan gewoon ZO het leuke gevoel van zwanger zijn verknallen!!

tja alsof een liefdevolle omgeving niet ook rookvrij kan zijn  (zou eigenlijk zeggen dat als het zo liefdevol is ze die sigaret er graag voor laten staan....).

Mijn schoonouders hebben er geen sigaret minder om gerookt en ik ben daar dan ook niet meer geweest. Nou was die relatie sowieso al niet soepel, maar ik ben verantwoordelijk voor mijn kind. Als hij/zij later zelf dingen doet dan kan ik daar niks aan doen, maar tijdens de zw.schap en als ze klein zijn kan ik dat wel.

Als ze bij ons zijn (ook alweer heeeeeel lang geleden) dan mogen ze buiten roken als ze zo nodig moeten roken, maar hierbinnen wordt er hoe dan ook niet gerookt (ook voor de komst van de kinderen niet).

Ben heel erg blij dat mijn eigen moeder zodra ik zwanger was geen sigaret meer heeft gerookt in mijn nabijheid, zonder te vragen, gewoon omdat ze het logisch vond! Ook in haar eigen huis dus niet meer....

Heel lastig dit soort dingen helaas....

groetjes,
Marije (mama van 3 knullen, de jongste van 15-11-2008)

Liefdevolle omgeving ja, maar ook veilige omgeving. Roken vergroot de kans op wiegendood enorm. Blijf op je strepen staan wat betreft het roken, ik  hoop dat je moeder als de baby geboren is bijdraait. De meeste oma's willen hun kleinkind echt graag en vaak zien.
Jullie zijn de ouders van dit kind en jullie bepalen wat goed is. Daar zal je nog veel kritiek op krijgen. Wel of geen speen, je keuze is nooit goed. Flesvoeding of borstvoeding, eerst is borstvoeding natuurlijk veeeel beter, maar na een tijdje (6 maanden) is borstvoeding ineens  echt not done. Tja of juist helemaal niet, zo'n gedoe die borstvoeding, met een fles worden ze ook groot en kan oma ook leuk een flesje geven.
Kinderdagverblijf of niet, allebei werken of niet. Laten huilen of niet.
Kortom sta achter je keuze, laat dat merken  en laat je niet teveel op de kast jagen!!!!
Veel succes met de laatste loodjes!!!!!

nou zeg wat belachelijk dat ze dat zo zeggen!

Ik ging er dus niet heen met de kleine he! Mijn schoonfamilie zijn ook echt flinke rokers maar zodra 1 van de kleinkinderen komt word er gelijk buiten gerookt!! Zelfs met verjaardagen (normaal stond het er blauw) nu word ook de visite geacht naar buiten te gaan! en iedereen doet het zonder mopperen en zo hoort het ook!

Zodra het anders was geweest nam ik mijn dochter daar echt niet mee naar toe ben echt anti rook!!!

Kies voor jezelf en de gezondheid van de kleine en laat hun maar kletsen hoe moelijk ook!

liefs

Wat een stelletje etters zeg! Ik heb echt veel zin om ze een flinke schop onder hun hol te geven. Je kunt je kind inderdaad niet tegen alles beschermen. Is dat dan een reden om dingen toe te laten waarvan je weet dat ze schadelijk zijn? En het is nogal een verschil of je heel even door de rook van iemand buiten gaat, of wanneer er in huis bij je kindje gerookt wordt. Ik zou het echt niet accepteren.

Ik snap dat het nogal hard gezegd is, maar waarom laat je ze gewoon niet even lekker stikken? Jij wordt alleen maar verdrietig van hun bezoekjes momenteel. Ik zou mijn zwangeschap er niet door laten verpesten hoor. Ik zou zeggen, het gaat op mijn manier en daar heb je je naar te schikken. En anders is daar het gat van de deur. Met mijn schoonouders ook wel eens meegemaakt hoor, toen zij zich bemoeiden met de opvoeding van onze meid. Soms moet je gewoon duidelijk zijn.

Groetjes en sterkte,

Marisa

Bedankt voor jullie reacties. Vandaag ook met 2 vriendinnen en met m'n lieve buuf besproken en toch fijn om te horen dat dit gedrag echt belachelijk is.

Ze roken trouwens niet binnen hoor, hier thuis sowieso niet, en bij henzelf thuis met pijn en moeite... Ook een keer een dodelijke blik van mijn moeder gehad toen ze ineens naast me kwam staan tijdens een feestje met een peuk...ik zei, mam, je sigaret...Nou, ze keek mee aan alsof ik in de fik stond.

Zou wel wat mondiger willen zijn hoor...in dit soort situaties. Alleen de rake terug-opmerkingen komen bij mij dan een dag later pas, omdat ik gewoon stomverbaasd ben dat iemand zoiets onbenulligs ineens kan gaan zeggen. ( Ja..tegen je dochter ).

Liefdevol OF af en toe roken... Daar hoef je toch niet tussen te kiezen.
Had graag willen zeggen: wat is belangrijker die peuk of je kleinkind?

O, maar ze roken dus niet binnen? Bij hun thuis ook haast niet?
Dan veranderd de zaak toch wel een beetje! Je kunt ze namelijk niet dwingen te stoppen. Als ze niet in jouw huis roken heeft je kindje er toch ook geen last van? En als je bij hun bent zullen ze toch wel het fatsoen nemen om even buiten te gaan roken?
Probeer het van je af te zetten, en te genieten van je zwangerschap, want zo is het toch ook niet leuk!

Ik heb gehoord van de VK, en ook verhalen gelezen, over de schadelijke stoffen die nog om een persoon heen hangen die net gerookt heeft...tot wel een half uur lang.

Ook de kraamhulp, als deze rookt, moet tegenwoordig handen wassen en mond spoelen voordat ze de baby vasthoudt.

Daar gaat het mij eigenlijk om. Buiten dat vind ik het ook vies als de kleine straks naar rook ruikt alleen omdat ie bij iemand heeft gelegen die net gerookt heeft...

Of vinden jullie mijn reactie hierop overdreven?

Terug
Bovenaan