Tochtig huis & koude nachten

<p>Ik ben vast niet de enige met een "koud huis" en een dreumes, dus op zoek naar tips: wat doe je je dreumes aan met dit soort nachten?</p><p>Kleine achtergrond: huis is dus écht snel koud. Zijn kamertje is nog kouder dan de rest van het huis. Enkelglas met "authentieke kozijnen" (mooie manier van zeggen gewoon oude meuk haha), dus tochtig. We zijn best gewend aan hem 's nachts aankleden in de winter, maar deze nachten zijn wel wat je noemt next level, dus ben benieuwd wat jullie denken. Wat we nu doen:</p><p>- Hij heeft een puckababy 4 seizoenen slaapzak aan. Liefst met alleen romper eronder, maar laatste nachten romper (korte mouw) + lange mouwen tshirt.</p><p>- Deken in het kozijn tegen gordijn aan, zodat de tocht tussen gordijn en raam blijft (zoveel mogelijk).</p><p>- Kacheltje op zijn kamer, maar dat ding is slecht in te stellen, en de kamer klein, dus wordt snel heel warm. Overigens uiteraard een veilige kachel, elektrisch enz.</p><p>- Houden uiteraard temperatuur kamer in de gaten. Het is zo tussen de 10 en 14 graden als we niets doen met die kachel. Met die kachel is het soms ineens 19 graden en dat is als je hem aankleedt op winter dan weer kneiterheet.</p><p>Weten moeders/vaders hier misschien welke temperatuur baby's-dreumes-peuters kunnen verdragen in hun kamer, mits warm aangekleed in de slaapzak?</p><p>Oh en handschoentjes oid werkt niet, want meneer is verzot op zijn speentjes (moeten er minstens 4 in bed liggen, waarvan 1 in mond en 2 in allebei de handen).</p><p>We gaan binnenkort verhuizen naar een goed geïsoleerd huis, maar dus alsnog net te laat voor deze kou haha.</p>
 
Oei, dat klinkt niet lekker! Gelukkig voor jullie dat jullie gaan verhuizen dan. 
Onze dochter slaapt ook in een Puckababy. Maar dan met pyjama+ sokken aan. Dààrover nog een deken (is voortbestaan uit behoefte aan strak instoppen). Op haar kamer is het redelijk fris. Maar niet zo koud als bij jullie? Heb nu een onesie van velours besteld ipv de pyjama. 
Succes en hopelijk heb je wat aan de tips die hier komen!
 
Wij hebben ook zo'n geweldig geïsoleerd huis, ons zoontje is een behoorlijke koukleum en hij slaapt inderdaad in zijn puckababy winterzak + romper + feetje pyjama en sokjes. Daarbij staat de kachel ook in het begin van de avond aan en zet ik hem in de avond niet lager dan 17 graden, zodat hij het niet te koud krijgt.
Wat je evt zou kunnen doen is een pyjama van merinowol kopen, erg duur, maar reguleert de temperatuur schijnbaar geweldig.
 
Bij ons is het ook redelijk koel (gedeeltelijk enkelglas). Ik heb de afgelopen nachten via de babyfoon gezien dat de temperatuur in zijn kamer blijft op 16 graden (overdag staat zijn verwarming aan, gaat om 19:00 uur uit). Hij slaapt in een 4-seizoenen Puckababy, korte mouwen romper, Feetje pyjama en sokken. Hij wordt niet wakker dus ga er vanuit dat het voor nu goed is. Een deken is hier echt geen optie want hij is super beweeglijk.

Ik zou kijken naar een wat warmere pyjama als het bij jullie nog koeler is. Anderzijds als hij niet wakker wordt dan lekker laten slapen. Ik zou de kachel niet aanhouden ‘s nachts, maar dat komt omdat ik dat zelf echt niet kan verdragen (hallo hoofdpijn ?)
 
In ons ouderlijk huis was het vroeger ook behoorlijk koud. Een lekkere warme kruik én (over)deken van (schapen)wol hielden ons goed warm! Ben er nu helemaal aan gewend, vind een koude slaapkamer nu heeeerlijk haha.
 
Hier zelfde soort situatie, qua temperatuur. Wij wonen in een land waar de huizen niet geïsoleerd zijn, maar het wél echt winter kan worden met temperaturen rond het vriespunt. Dit betekent dat het overdag bij ons in huis (met kachel aan..) op de koude dagen niet boven de 15 graden uitkomt. ‘S Nachts zitten we dus ook zeker rond de temperaturen die jij noemt. 
Onze dreumes heeft een warme slaapzak van de Hema aan met daaronder een romper, pyjama en sokken. Bij de echt koude nachten doe ik een joggingsbroek als pyjamabroek i.p.v. een dunnen katoenen pyjama. 
Verder zorg ik ervoor dat de kamer warm is voordat ze gaat slapen, zodat ze in elk geval warm in bed gaat. Een kachel heb ik alleen vorig jaar gedaan, toen ze een half jaar was. Maar dan eentje die ik qua temperatuur goed in kon stellen, zodat het de kamer net een beetje opwarmde en niet te warm werd (en geen drukkend gevoel in de kamer). Dit jaar doe ik de kachel niet aan en onze dreumes slaapt heerlijk. Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ze het over het algemeen niet zo snel koud lijkt te hebben... 
Ik denk maar zo; als ze het koud heeft, wordt ze wel wakker en kijken we verder. Maar ze slaapt heerlijk en ‘s ochtends voelt ze ook warm als ik haar uit de slaapzak haal. 
Hopelijk heb je er wat aan... Succes en geniet straks van jullie nieuwe huis ?
 
O ja, wij hebben ook van die rolluiken voor het raam (aan de buitenkant). Dat helpt ook om de wind tegen te houden, maar kan me voorstellen dat je daar niet meer in wil investeren nu...
 
Vreselijk he? Ook hier wordt t koud hoor. Dochter heeft romper, pyjama, sokken, slaapzak met lange mouwen en een dekbed. Zelf draag ik ook lange broek, lang shirt en lig ik onder een dekbed, dus dat was voor mij de afweging. Als ze in slaap blijven lijkt het me dat ze warm genoeg zijn toch?
 
Terug
Bovenaan