Toeslagen

S Nes

New member
<p>Dag lieve moeders, ik kon het helaas niet vinden dus hopelijk kan 1 van jullie mij helpen. <br />Ik ben momenteel zwanger van mijn eerste kindje, ik woon samen met mijn vriend en wanneer de baby er is worden wij ook ‘partners’ op papier. Ik zou dan geen recht meer hebben op zorgtoeslag, heb ik tot de geboorte wel recht hierop of meteen vanaf 1 januari niet meer? Ik verwacht de baby pas in augustus dus toeslagen tot die tijd zouden fijn zijn! <br />Alvast bedankt voor de antwoorden!</p>
 
Zodra je samenwoont ben je toeslagpartner dus telt zijn inkomen mee voor het berekenen van de toeslagen. Als hij per 1 Januari bij je intrekt word zijn inkomen dan meegerekend.
Toen mijn man vorig jaar bij mijn introk vervielen per die datum ook alle toeslagen, dat was voor ons samen ruim 650 euro aan kind gebonden budget. Heel jammer maar we wisten dat dat de consequentie was van samenwonen.


Edit: op de site van de toeslagen staat zodra je een kind krijgt. Zoals in jullie geval. Dan zou je dus vanaf de maand van de geboorte geen recht meer hebben. Als je niet wilt terug betalen zou ik optijd stop zetten (juni ofzo) dan krijg je altijd later weer bericht over welke maanden je nog recht had en krijg je dit nog betaald. Dat voorkomt verrassingen
 
Als je samenwoont ben je al toeslagpartners voor de belastingdienst. Ik zou je toeslag dus heel gauw stopzetten zodat je dalijk niet een hele smak terug moet betalen.
 
Nee, bovenstaande klopt niet als je geen samenlevingscontract hebt. ?
Als je enkel samenwoont zonder ‘contracten’ onder één dak wordt je geteld als huisgenoten en die mogen/kunnen geen toeslagpartner van elkaar zijn.
Je hebt geen recht op toeslagen meer zodra je kindje geboren wordt met terugwerkende kracht per de 1e van de maand dat je kindje geboren wordt. Maar wat eerder ook al gezegd werd; je kunt beter iets eerder stopzetten zodat je niet voor verrassingen komt te staan ?
 
Terug
Bovenaan