tot wanneer moet je dat water eigenlijk koken voor de fles

Ook ik heb nooit water gekookt. Ik vind het ook niet nodig. Ik weet wel dat als je voeding voor de hele dag maakt je wel gekookt water moet pakken. Verder geef ik hem gewoon water uit de kraan.

Groetjes Saskia
mv Rik 04-07-07

Volgens mij ligt het eraan of je in een gebied woont waar hard of zacht water is. In het zuiden van het land (onder de rivieren) is het water heel zacht (weinig kalk) en dan kan je gewoon ongekookt water gebruiken. Hoe verder naar boven hoe harder het water wordt, maar nog niet zo erg dat je het móet koken. Het zal niet perse nodig zijn, maar wel aan te raden zeker op een jonge leeftijd

quote: Anna 1976 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-02-2008 14:50:09'));

quote: kaatje o reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('14-02-2008 19:00:25'));

Volgens ons cb is het als volgt.
Zolang het water niet door een loden leiding heeft gestroomd hoef je het niet van te voren te koken.
Dit is vanaf de geboorte.
Wel moet je dan gebruik maken van koud water.
Dus je moet het water wel opwarmen in bv de magnetron.

Vraagje: weet jij wat het verschil is tussen warm water uit de kraan en water dat je hebt opgewarmd in een flessenwarmer of magnetron? Ze hebben  geen van beide gekookt, maar zit er in warm leidingwater misschien meer bacterien dan in koud leidingwater?

groetjes,
Anna

Volgens mij heeft het te maken met dat er in de leidingen van warm water meer kans is op bacterieen.
Denk bv aan de legionellabacterie. Die zit alleen in leidingen van warm water.
In koud waterleidignen is het te koud voor de meeste bacterieen om te overleven.
Zeker weten doe ik dit trouwens niet hoor.

Ik kook het uit gewoonte nog steeds... En dan te bedenken dat hier op de Utrechtse Heuvelrug de bron staat waar de Sourcy uit getapt wordt om vervolgens gewoon in de winkel verkocht te worden.....

gr.Ing

Ik heb het nooit gekookt.
Op een gegeven moment stoppen kinderen ook alles in hun mond wat ze te pakken krijgen, zo krijgen ze echt van alles binnen en dan zou je dat water blijven koken?

Een van de redenen dat je geen warm water uit de kraan moet gebruiken, is dat zware metalen uit de leidingen kunnen oplossen in warm water, maar veel minder in koud water. Ik vermoed dat in de meeste plekken in Nederland zware metalen sowieso laag zijn. Maar je baby is natuurlijk gevoeliger voor een lage hoeveelheid dan wij zelf zijn.
Legionella kan vooral hard groeien als de kraan een tijd niet is gebruikt, bv bij een verbouwing of na een vakantie. Dat wil niet zeggen dat het er niet in kan zitten (en ja, dan is warm water meer een risico dan koud water) of andere bacteriën kan bevatten.

Terug
Bovenaan