Toxoplasmose en hond

<p>Goedemorgen,</p><p>ik ben even benieuwd wat voor voorzorgsmaatregelen andere zwangeren vrouwen met hond nemen om te voorkomen toxoplasmose op te lopen tijdens de zwangerschap. Ik heb een hele lieve (soms wat smerige :)) bejaarde Golden Retriever die tijdens de wandelingen graag in de aarde rolt, aarde eet, laatst daarbij zelfs ook vermoedelijk een kattendrol in haar bek nam. We wonen sinds kort in een wijk met veel katten. Ik probeer tijdens de wandelingen altijd goed op haar de letten maar ze is me vaak voor. Voorheen vond ik dit niet zo’n probleem (ontlasting eten wel maar dat doet ze gelukkig maar zelden), maar sinds ik zwanger ben zie ik alles wat ze buiten doet als potentiële dreiging. Ze neemt veel zand mee naar binnen door het natte weer en ik blijf stofzuigen, dweilen en het zand uit haar vacht borstelen. </p><p>Ik was steeds mijn handen als ik met haar buiten geweest ben, als ik haar aai en voordat ik eet maar dat is bijna geen doen. Onbezorgd knuffelen met haar  vind ik moeilijk. Ik knuffel haar wel maar ben steeds alert en bang dat ze onverwachts mijn gezicht likt. Door het koude weer en handen wassen zijn mijn handen erg droog en heb kleine kloofjes. Ik ben dan ook nog bang dat ik straks via die wondjes besmet raak als ik haar pootjes schoonmaak, dweil of haar aai. Ik ben inmiddels getest op toxoplasmose en helaas niet resistent.  Waarschijnlijk ben ik (zoals met veel dingen :)) nu overbezorgd. Ik word ook nogal moe van mezelf. Hoe doen jullie dit? </p>

Heel eerlijk? Niet mee bezig geweest. Gewoon lekker geknuffeld met mijn hond. Mijn hond eet overigens geen poep... Twee zwangerschappen en geen enkel probleem. Van een beetje zand of een kloofje in je hand wordt je echt niet ziek. Denk idd dat je een beetje overbezorgd bent ?

HoiHier nu zwanger van 2de. Beide zwangerschappen getest erop. Kwam niets uit. Ik knuffel mn hond. Die ook nog wel eens een viespeukje kan zijn.  Heb een tuin en een moestuin waar ik in werk. Dat katten er komen is niet uitgesloten. Ik gebruik handschoenen (waar ik t niet schoon mee hou) en was goed mn handen. Ben er verder niet zo mee bezig. Grtn nvn

Eerlijk gezegd ook niet overnagedacht.Heel soms eet mn hond poep, is dan meestal van een paard of schaap. Maar ze kent het commando : BAH ook heel goed dus meestal ben ik haar voor.Verder gewoon lekker geknuffeld met mn hondje! Niet te druk maken!!

Hoi hoi, zou me er niet te druk om maken. Dat komt vooral voor bij katten toch? Zou wel heel toevallig zijn als jij het krijgt van een kat, via een hond. Ik heb zelf twee katten en ben niet eens getest op toxoplasmose.. heb het eerlijk gezegd ook niet nagevraagd bij de verloskundige. Ik ging er vanuit: zolang ik de kattenbak niet doe en uitkijk met in de tuin werken zal het wel meevallen. Maar goed, soms is mijn man niet thuis en hebben de katten een ongelukje. Dan ga ik dat niet de hele dag laten liggen tot mijn man thuis is. Dan doe ik handschoenen aan, ruim het op en was mijn handen grondig. Ik denk dus dat het bij jou wel meevalt :) lekker je lieve bejaarde hondje blijven knuffelen hoor! Nu is er nog tijd voor. Straks heb je je handen vol aan je baby en voelt ze zich misschien sowieso al een beetje vergeten.

No worries, ik heb ook niks bijzonders gedaan en ik heb een lieve strontvretende labrador. Hij likt me nooit en ik was mn handen. 

Je bent echt overbezorgd denk ik. Ik heb geen hond maar wel 2 katten en heb tijdens mn zwangerschap regelmatig de kattenbak uitgeschept omdat dit niet anders kon. Daarna altijd goed m'n handen gewassen en nooit ergens last van gehad. Je krijgt toxoplasmose als je in aanraking komt met besmette kattenpoep. En de kans is klein dat de poep besmet is. Dus van zand enzo raak je niet besmet. Gewoon lekker blijven knuffelen met je hond, je handen wassen voordat je gaat eten of als ze vies zijn en daarna goed invetten tegen de kloofjes en lekker genieten van je zwangerschap.  

Dank voor jullie geruststellende reacties... heerlijk relativerend! Soms lijkt het me daar deze zwangerschap aan te ontbreken?! Ik ga proberen het wat meer los te laten...

Terug
Bovenaan