<p>Goedemorgen,</p><p>ik ben even benieuwd wat voor voorzorgsmaatregelen andere zwangeren vrouwen met hond nemen om te voorkomen toxoplasmose op te lopen tijdens de zwangerschap. Ik heb een hele lieve (soms wat smerige ) bejaarde Golden Retriever die tijdens de wandelingen graag in de aarde rolt, aarde eet, laatst daarbij zelfs ook vermoedelijk een kattendrol in haar bek nam. We wonen sinds kort in een wijk met veel katten. Ik probeer tijdens de wandelingen altijd goed op haar de letten maar ze is me vaak voor. Voorheen vond ik dit niet zo’n probleem (ontlasting eten wel maar dat doet ze gelukkig maar zelden), maar sinds ik zwanger ben zie ik alles wat ze buiten doet als potentiële dreiging. Ze neemt veel zand mee naar binnen door het natte weer en ik blijf stofzuigen, dweilen en het zand uit haar vacht borstelen. </p><p>Ik was steeds mijn handen als ik met haar buiten geweest ben, als ik haar aai en voordat ik eet maar dat is bijna geen doen. Onbezorgd knuffelen met haar vind ik moeilijk. Ik knuffel haar wel maar ben steeds alert en bang dat ze onverwachts mijn gezicht likt. Door het koude weer en handen wassen zijn mijn handen erg droog en heb kleine kloofjes. Ik ben dan ook nog bang dat ik straks via die wondjes besmet raak als ik haar pootjes schoonmaak, dweil of haar aai. Ik ben inmiddels getest op toxoplasmose en helaas niet resistent. Waarschijnlijk ben ik (zoals met veel dingen ) nu overbezorgd. Ik word ook nogal moe van mezelf. Hoe doen jullie dit? </p>