Toxoplasmose

Mijn dochtertje hand eendenpoep aan haar sokken toen we zijn gaan wandelen. Ze klopte met haar handjes de poep van de sokken af. Toen ik mijn dochtertje optilde kwam haar vinger perongeluk in mijn mond op de een of andere manier. Nu nemen mijn hormonen een loopje met me en ben ik bang voor toxoplasmose. Kunnen eenden ook toxoplasmose of andere enge bacteriën die schadelijk zijn voor het ongeboren kind uitscheiden? Alleen katten scheiden tog toxoplasmose uit?
 
Taxoplasmose kun je alleen krijgen van besmette katten en hun uitwerpselen, het eten van rauw vlees, van rauwe eieren, ongewassen groentes en het werken in de tuin (aarde) zonder handschoenen. Van uitwerpselen van andere dieren dan katten kun je het gelukkig niet krijgen.
 
Of eenden het hebben weet ik niet, maar toxoplasmose is niet iets wat alleen bij katten hoort. Zo wordt er bijvoorbeeld afgeraden om tijdens de zwangerschap bij geiten te komen omdat die ook bekend staan om het dragen van de bacterie. Het is een bacterie die sowieso gewoon op het land en in het water voorkomt, daarom wordt ook aangeraden om je groenten te wassen en je vis te verhitten. 
Ik zou je verloskundige even bellen, zeker als je je zo'n zorgen maakt. Het lijkt me sterk dat er nu meteen iets aan de hand is hoor, want kans op besmetting is volgens mij niet mega groot. Het is meer dat je voor vanalles gewaarschuwd wordt omdat het gevolgen kán hebben. Net zoals autorijden: je moet een gordel om omdat een aanrijding zonder gordel ernstig is. Heb je geen aanrijding, dan mis je de gordel ook niet. 
 
[quote quote=10568986]Ik weet het niet goed. Ze heeft misschien een seconde met haar vinger in mijn mond gezeten zou er dan binnen die seconde wat kunnen gebeuren ?[/quote]Ja tuurlijk, je hoeft toch niet 10 minuten een vinger in je mond te hebben om de parasiet over te nemen? 1 keer aanraken is genoeg
 
Terug
Bovenaan