Toxoplasmose

Volgens mij is de kans niet zo groot. Er zijn zat vrouwen die ook wel eens “vals spelen” met een stukje biefstuk of carpaccio (wat ik daarvan vind doet er niet toe). Als je je zorgen maakt zou ik morgen de verloskundige even bellen en overleggen. Misschien kan zij goed uitleggen hoe groot de kans is dat er wat is en op welke klachten je moet letten. Dat geeft vast duidelijkheid ☺️ misschien kunnen ze kijken of je al afweerstoffen hebt? Ik weet niet of dat kan hoor. Ze zeggen dat bijna de helft van alle zwangere vrouwen al taxoplasmose hebben gehad. En dus al afweerstoffen hebben… Dus als je veel met dieren/aarde/tuin werkt is er een grote kans dat je het allang gehad hebt ☺️

Lastig hoor. Ik snap dat je er last van hebt.... En toch mijn belangrijkste advies;

Vooral nu lekker slapen want ervan wakker liggen verandert niets aan de situatie. Hoe verleidelijk piekeren misschien ook is ?
 
Als iets niet over gaat van mens op mens betekent het dat als 1 iemand toxoplasmose heeft diegene niet een ander mens kan besmetten (door bv hoesten, niezen of huidcontact). Corona is bijvoorbeeld wel van mens tot mens overdraagbaar, maar toxoplasmose dus niet. Er wordt hier gezegd dat toxoplasmose ook bij ganzen voorkomtc echter kan ik dat via dr google nergens terug vinden. Vooral katten, schapen en runderen zijn ermee besmet. Daarnaast is er inderdaad kans dat je het in je leven al eens hebt doorgemaakt en dus antistoffen hebt. Hierop bloedprikken heeft helaas niet zoveel zin omdat je geen goed onderscheid kunt maken tussen een recente infectie en een infectie langer geleden. Maar als je je echt zorgen maakt dan is het altijd verstandig om de verloskundige te bellen
 
Ik denk zelf dat de kans niet zo groot is, er moet maar net toxoplasmose in dat ene poepje hebben gezeten en op haar vinger zijn gekomen. Maaarrr als je je zorgen maakt zou ik gewoon je vk bellen. Die weet er meer van als het goed is. 
Wat betreft niet overdraagbaar van mens tot mens, dat betekent dat als ik besmet ben het niet aan een ander mens kan doorgeven. Het kan denk ik wel van vinger op mond in die korte periode maar nogmaals,  ik denk echt dat die kans in dit geval niet mega groot is hoor. 
 
In het begin zelf ook veel over opgezocht en ben gaan stressen. Na een tijd durfe ik nieteens meer rauwvlees te snijden omdat ik bang was dat ik perongluk niet goed zou schoonmaken en toxoplasmose zou krijgen. Allemaal waarschuwingen en enge dingen wat er op internet staat. Heb het daarna maar losgelaten. We eten allemaal weleens rauw of niet goed doorgebakken vlees en groente. We werken allemaal weleens in de tuin zonder handschoenen. Dus hoe groot is de kans dan dat we het wel hebben gehad als we het zo makkelijk oplopen. En als we het tot nu toe niet hebben gehad, dan gaat het waarschijnlijk niet zo snel en makkelijk ga ik er van uit. Tuurlijk heel belangerijk om voorzichtig te zijn maar na een tijd levert het te veel angst en stress op wat ook niet fijn is. Als kind hebben we toch ook wel allemaal in een zandbak gespeeld wat vol zit met kattenpoep...
Gewoon proberen niet heel druk om te maken, kijk ook even naar de precentages met hoe groot is de kans dat je het krijgt, hoe groot is de kans dat je je kind besmet. Daarna hoe groot is de kans op iets ernstigs. 
 
Tuurlijk zijn er wel mensen die het oplopen met complicaties en al maar laten we niet van het ergste vanut gaan. Lekker genieten van je zwangerschap 
 
Terug
Bovenaan