Toxoplasmose?

Hallo,

Weet niet of er meer kattenbezitters zijn, maar is het nou echt zo'n ramp om zelf de kattenbakken schoon te maken. Ik heb namelijk een aantal katten en uiteraard ook kattenbakken. Ik maak die liever zelf schoon, omdat mijn vriend er een hekel aan heeft en het niet schoon genoeg doet naar mijn zin. Mijn katten komen nooit buiten en krijgen ook alleen droge brokken. Als ze deze bacterie zouden hebben, zou ik die toch ook allang gehad moeten hebben? Ik maak ze altijd met heel heet water en chloor schoon. Ik heb ze nog niet gedaan sinds dat ik weet dat ik zwanger ben maar baal een beetje van de werkwijze van vriend.

Zijn er meer die het wel gewoon zelf doen?
 
Ik ben toch al zo'n muts die van alles ontsmet. Ik heb dat soort zeep altijd en ook aparte schoonmaakspullen voor de katten. Maak daarna vaak mijn handen schoon met alcohol. Maar vind het voor die beestjes ook belangrijk dat ze een hygienische bak hebben. Heb het idee dat het een beetje overtrokken wordt.

Maar dat heb ik met voeding ook al hoor. Als je je aan de "regels" moet houden kun je bijna niks eten zeg. De filet american zal ik best laten staan, maar af en toe een biefstukje zal er best in gaan. Dan maar iets meer doorbakken dan dat ik em normaal eet. Maar vroeger schreven ze juist biefstuk voor om het ijzergehalte. Ik zal echt wel een beetje op gaan letten, maar laat denk ik niet alles staan.

 
Ik zou geen risico nemen, er zitten zoveel slechte (voor de baby dan) stoffen in uitwerpselen... Gebruik goede handschoenen en was ook de handschoenen even goed na elke schoonmaakbeurt (dan kan je meteen controleren of ze nog steeds water dicht zijn. Gewoon binnendebuiten keren en er water in laten lopen...)

Dan is het voor zover ik weet gewoon veilig om te doen hoor!!

Dit vertel ik mijn man natuurlijk niet, want ik vind het erg lekker dat ik er even een tijdje vanaf ben hahahaha

De VK of een arts raadplegen kan natuurlijk nooit kwaad en zou ik je wel even aanraden!
 
Hoi,

Katten waarvan je zeker weet dat ze nooit buiten komen kan je de bak van verschonen, ze lopen die bacterie namelijk op door het begraven van hun behoefte in de grond, vandaar dat je ook beter niet kunt tuinieren zonder handschoenen (daar baal ik dan weer van, want dat is behoorlijk onhandig)

Gr MJ
 
Ik heb het met mijn dierenarts onder andere besproken. Als je je hele leven katten hebt gehad is de kans supergroot dat je als kind bijvoorbeeld al eens toxoplasmose hebt gehad. Dan kun je in principe de kattenbak gewoon schoonmaken. Sowieso, of je nu katten hebt gehad of niet, zei hij: goede huishoudhandschoenen aan, en daarna goed je handen wassen.
Katten die trouwens binnen wonen kunnen wel ook toxoplasmose krijgen, door bijvoorbeeld modder aan schoenzolen. Maar die kans is wel minder groot. Kortom: als je het doet, het in ieder geval goed hygiënisch doen!
 
Moet eerlijk zeggen dat ik vanavond met veel aanwijzingen mijn vriend de bakken heb uit laten schrobben. En dat is me nu wel bevallen maar wij schrobben ze 1 keer in de week. De rest van de week worden ze uitgeschept. Ook hebben wij er plastic zakken in zitten. Dus je pakt het zo in en gooit het in de container. Voor mijn eigen idee vind ik het altijd fijn dat ze alsnog even met heet water en chloor schoongemaakt worden. Ze vinden de chloorlucht zelf erg fijn. Misschien dat ik hem wel aangeleerd krijg en anders zelf maar weer met de nodige maatregelen.

Bedankt voor het advies.
 
Terug
Bovenaan