Training nekspieren.

Hallo allemaal,

Mijn zoontje is nu 2 maanden oud, ik ben met hem aan het oefenen om ze,n nekspieren te trainen door hem op zijn buik te leggen en dan ze,n borstkas een beetje omhoog hou dit gaat al erg goed.
Wat voor oefeningen zijn er nog meer om de nekspieren van je   baby te trainen.
 
Hoi,

Je kan hem op zijn rug leggen en aan zijn handjes omhoog trekken. Dan moet ie zelf zijn hoofd mee tillen. Doe dit alleen niet te vaak, want dat ik niet goed voor de armen.
Verder tegen je aan tillen en dan het hoofdje minder ondersteunen, zodat ze het zelf moeten proberen omhoog te houden. Natuurlijk wel met je hand in de buurt blijven, want ze knikken anders snel te ver door, maar over het algemeen oefenen kinderen zo goed.

Liefs Reneke
 
Waarom ben je dit aan het doen? Een paar keer per dag op z'n buik leggen is meer dan voldoende. Nooit zelf met een baby gaan "trainen". volgens mij kun je meer kapot maken dan dat het goed is. laat een baby op zijn eigen tempo ontwikkelen. sommige ouders zijn zo trots als hun baby al zo vroeg kan zitten of staan maar voor het kind zelf is dit echt niet goed.

Als er echt wat mis is stuurt het CB je vanzelf naar een fysio en krijg je goede en begeleide oefeningen.

Minke
 
Meer hoef je niet te doen hoor. Ik legde mijn jongste dochter na het verschonen van de luier op het aankleedkussen op haar buik en duwde dan haar billen omlaag, dan kwam ze wel omhoog, vooral als ik voor haar ging hangen.
Dit op aanraden van het cb. ze was erg slap en relaxed. Mijn oudste kon al heel snel haar hoofd zelf optillen, mijn jongste duidelijk niet.
Grappig is wel dat ze allebei met 11 maanden de eerste losse stapjes zetten. Het is dus ook bij mijn jongste helemaal goed gekomen!
 
Ieder zijn eigen tempo!
Hier ook niet zo'n snelle. Met 2 maanden kon hij het ook nog niet. Nu is hij 13 maanden en is nog steeds niet zo'n snelle. Lopen doet ie nog niet. Maar het komt vanzelf!!
Enne Minke, is het beter dan als kinderen later zijn?
 
Komt vanzelf! Je kan idd wat op de buik oefenen maar forceren heeft denk ik niet zo'n zin.
Hier ook niet zo'n snelle. Maar het komt vanzelf!
@Minke: is het voor ontwikkeling beter als ze wat minder snel zijn dan??
 
Minke heeft wel gelijk! Ga niet te veel 'gekkigheid' met je baby uithalen zonder overleg met een kinderfysiotherapeut! . Wij zijn heel lang onder behandeling geweest omdat onze zoon een beklemming in zijn nek had, en daardoor de eerste maanden zich niet veel ontwikkelde, motorisch gezien dan. Deze therapeute heeft me heel wat oefeningen laten zien/doen, en gelijk uitgelegd waarom het fout zou gaan als ik het net even anders deed. En geloof me, dat was soms maar een miniem verschil. Het tweede belangrijke dat zij me leerde, je kindje doet pas iets nieuws als hij/zij er ZELF aan toe is. Dit kun je als ouder niet forceren!! Ik zou dus ook zeggen, een paar keer per dag op de buik leggen is prima, maar houd het daarbij!
 
sommige ouders zijn zo trots als hun baby al zo vroeg kan zitten of staan maar voor het kind zelf is dit echt niet goed.

@Minke, ik denk dat als dit niet overgestimuleerd is door de ouders, het niet erg is als een kindje vroeg is. Het is er dan gewoon aan toe!

maar je hoeft er niet extra voor te oefenen, een paar keer per dag op de buik neerleggen is genoeg. Je kindje tilt dan vanzelf het hoofdje op en traint zo de nekspieren.

groetjes Baukje
 
Terug
Bovenaan