<p>Beste dames (en evt. heren)</p><p>Wat ik heel erg mis op dit forum is een onderwerp met betrekking tot traumatische ervaringen. Helaas gebeurt het heel vaak en het is niet zo van zelf sprekend dat er na een bevalling een roze wolk aanwezig is. Hierbij mijn verhaal en hopelijk kunnen we elkaar een beetje helpen door erover te praten. </p><p>Ik ben op 31-08-2016 moeder geworden van een dochter. Tot en met de tweede perswee had ik een prima zwangerschap en bevalling. Het duurde wel even voor ik “goed” zwanger was. Twee miskramen en twee jaar verder was dit HET moment dat we onze dochter gingen ontmoeten. Wat keek ik hier naar uit! Het ging dan wel niet zoals ik in mijn bevalplan had beschreven maar tot en met de tweede perswee was er geen reden tot paniek. Daarna stapten we in een rollercoaster van paniek, angst en onzekerheid. </p><p>De hartslag van onze dochter maakte grote pieken en dalen en ze had het zwaar. Op het moment dat ik alles op alles moest zetten zakte mijn persweeen weg. Met de vacuümpomp en een verpleegster op mijn buik en de oerkracht vanuit mijzelf kwam onze dochter ter wereld. Zonder veel in detail te treden over haar medisch rapport kan ik zeggen dat we in het eerste half uur niet wisten of ze het zou overleven. Ik heb haar een seconde op Mn borst gehad en een kusje mogen geven voor ze naar de Neonatologie vertrok. Na een half uur was ze stabiel en twee uur later was ze klaar voor vertrek naar het WKZ waar ze de zorg zou krijgen die ze nodig had. Midden in de nacht en inmiddels 24 uur wakker mochten we bij haar en heb ik haar eindelijk eens goed kunnen bekijken en aan kunnen raken. Helaas kreeg ik een koortslip de dag na de bevalling en omdat ze best ziek was kon ik haar na 5 dagen eindelijk op mijn borst leggen. Wel met een mondkapje op. Gelukkig ging het met onze dochter kleine stapjes vooruit. Uiteindelijk heeft ze 12 dagen in het ziekenhuis gelegen en kan ik nu na bijna 2 jaar zeggen dat ze gezond is. Wat een wonder en wat zijn we dankbaar. </p><p>Het afgelopen jaar kreeg het een plekje, heb ik enorm veel emoties ervaren en ik krijg nu steeds meer de behoefte om over een tweede na te denken. Toch is er twijfel. Omdat ik eerder twee miskramen heb gehad is er meer kans op herhaling. We zijn heel gelukkig nu met zn 3tjes en ik ben bang dat het best een hectische tijd kan zijn als er herhaling is. Toch weet ik dat ik zwanger kan raken en dat er ook kans is dat ik nooit geen miskraam meer krijg. Ik heb ook al een prachtige dochter rond lopen waar ik van geniet en mocht het gebeuren verzacht het misschien mijn verdriet?! </p><p>Daarnaast kan de gynecealoog geen reden geven aan het feit dat mijn dochter “ziek” is geboren en dat er kans is op herhaling. Aangezien ze de eerste was en de weg al “vrij” heeft gemaakt voor een eventuele tweede. Geen ene zwangerschap en bevalling is hetzelfde. </p><p>Toch krijg ik een paniekaanval als ik aan de bevalling denk. Straks gaat het dit keer wel mis en hebben we geen geluk. Met; wat als? Lossen we niks op en de wens voor meer kinderen is er wel. Ben ik dan wel toe aan een nieuwe zwangerschap en bevalling? Mijn hoofd draait overuren. Ik ben wel van plan om met iemand er over te praten. (maatschappelijk werker, gynecealoog of psycholoog) </p><p>Tot de tijd dat mijn spiraal er in zit ga ik alvast voorwerk doen. Mijn eventuele zwangerschap, bevalling en kindje mogen niet de dupe zijn van mijn psychische problemen. Ik wil hierbij wel even melden dat ik verder gezond van geest ben. Ik lijd niet dagelijks aan dit probleem, ik slaap goed, eet gezond en kan hier makkelijk over praten. Ik heb geen postnatale depressie of posttraumatische stresssyndroom. </p><p>Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en wie weet kunnen we elkaar een steuntje in de rug geven?! </p><p>Liefs! </p>