Tripletest zonder medische indicatie

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal!

Vooralsnog de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Ik zit met een vraag en die heb ik hier nog niet voorbij zien komen, dus ik dacht ik stel hem.
Natuurlijk wil iedereen graag een gezond kindje. Zo ook wij. Afgelopen 1e januari heb ik mijn laatste strip afgemaakt. Ben netjes op tijd aan de foliumzuur gegaan en heb half december met de huisarts gesproken. Ik geef toe, ik ben een controlefreak en dat is in deze situatie niet makkelijk. Ik probeer voor zover dat kan alles `volgens de regels` te doen, maar niet alles heb je in de hand.
Of je een gezond kindje krijgt is gelukkig door middel van onderzoeken en testen te achter halen.
Wat ik niet zou  willen is  een kindje met het syndroom van down te krijgen. Ik heb het hierover met de huisarts gehad en hij gaf aan dat er bijv de triple test is. Ik had hier al over gelezen, maar deze test wordt alleen  afgenomen bij vrouwen van 36 jaar en ouder of op medische indicatie. Ik ben 31 en heb geen medische indicatie. Dit betekent denk ik dat het maar de vraag is of ik zo ´n test kan krijgen wanneer ik zwanger ben en als ik hem krijg moet ik deze zelf betalen, omdat de verzekering niet vergoed. Nou heb ik daar geld voor over, maar binnen redelijke grenzen.

Heeft iemand al eens te maken gehad met deze situatie? Enig idee wat zo ´n test kost? Ik heb al op internet gezocht, maar heb niets kunnen vinden.

Hou me te goede, ik heb zwaar respect voor gezinnen die een kindje met het SvD hebben. Zowel mijn vriend als ik werken met mensen met dit sydroom en hebben beide een familielid met een handicap, die in gezinsvervangende situaties wonen. Ook hier komen wij in contact met mensen met SvD. Het is dus zeker geen angst voor het onbekende.

Bedankt,

Leonie

Ik kan je geen antwoord geven op je vraag maar vind het nogal een opmerkelijk berichtje. Wat is de reden dat je geen kindje zou willen met het syndroom van down en wat zou je doen als tijdens een dergelijke test blijkt dat het kindje dat wel heeft?

Ik bedoel het niet aanvallend ofzo, ben gewoon benieuwd.

In mijn beleving zijn er volop kinderen en mensen die het syndroom van down hebben die een prachtig leven hebben en oprecht gelukkig zijn vandaar mijn vraag.

Gr.
Pip

Hoi Leonie,

ondanks dat ik je vraag niet kan beantwoorden, wilde ik toch even op je mail reageren.  
Mijn vriend en ik hebben ook half december besloten voor een kindje te gaan. We hebben hier lang over nagedacht, maar wij denken er exact zo over. Wij maken de keuze om, mocht uit zo'n triple test blijken dat we een kindje met 't syndroom van Down krijgen, het weg te laten halen. Tenminste zo denken we er nu over. Je weet natuurlijk nooit hoe het is als het zover is. Wij denken nu dat we dan  nog liever geen kinderen hebben als we voor de keuze komen te staan.
Ik ben mij er ook van bewust dat dit voor veel mensen schokkend is.
Mocht je ergens anders je antwoord op je vraag vinden, hoor ik het graag van je.
Ook ik zal je op de hoogte houden als ik meer weet.
Succes met klussen!!
Groetjes, 'prinses'

Hoi pip,

Ik begrijp dat dit een heel controversieel onderwerp is, misschien is dat ook wel de reden dat het onderwerp niet op het forum voorkomt, of kwam. Ik wil er ook zeker niemand mee voor het hoofd stoten of iets dergelijks. Ik wilde ook geen discussie starten over of je je zwangerschap zou afbreken als je kindje SvD blijkt te hebben. Dat is een ethisch vraagstuk waar iedereen op basis van eigen redenen uit zou moeten komen.

Dit is hoe wij er nu tegen aan kijken, wij zouden nu geen kindje met SvD willen. Ik ben in mijn post ook niet ingegaan op wat ik zou doen als uit de test blijkt dat het kindje SvD zou hebben. Dat is weer een heel ander verhaal en niet het doel van mijn oorspronkelijke vraag.
Ik weet in geen enkel opzicht hoe wij ons gaan voelen als ik eenmaal zwager blijk te zijn en onze mening wellicht zou vernanderen. Vooraf is zo ´n vraag niet te beantwoorden.

Leonie

hoi...

ik moet ff reageren op je onderwerp.......
ikzelf was in febr.2007 zwanger van mijn tweeling jongens Storm en Daan!! en alles ging goed niks aan de hand ...misselijk maar ok dat hoorde erbij!!!.... en ook wij wilde testen op verschillende dingen...
niet omdat ik wist wat ik ermee   wilde doen   als er iets uitkwam wat niet zo goed zou zijn...maar meer om maar iets te weten   hoe t met je kind[eren] is en of alles goed eruit zien...
Nou eerst een dubbeltest gedaan met 11 12 weken   en dan doen ze de nekplooimeting en normaal ook een bloedtest, maar bij een tweeling kan je geen bloedtest doen ivm dat je niet weet van welke baby t bloed is!! dus de dubbeltest/...nou alles goed , zo ver als ze konden zien.!!!!want t is en blijft een kansberekening!!!
en toen kwam de 20 wkn echo en alles was goed ..niks aan de hand!! en toen met 23 weken   en 6 dagen kreeg ik een vroeggeboorte...,de weeen begonnen gewoon uit t niks ,{ nergens last van gehad de hele zwangerschap niet!!!  }   smorgens om 6 uur.. en onze jongens werden binnen 5 uur allebei geboren....en overleden ook binnen 5 minuten na de geboorte.......en dan sta je daar met al je mooie testen die je hebt laten doen..........................
Als je daar ligt te bevallen wil je gewoon dat je kind blijft leven   en t maakt niks uit wat   hij/zij zou hebben , dan komt je oergevoel naar boven [ja ik ben ook niet zo zweverig maar t gebeurt echt!!!!! je hebt een oergevoel met de geboorte van je kinderen]Als ze maar leven dat is t enige wat je wilt!!!!!! maar we hebben niks te zeggen over dat soort dingen...
nou bij mijn storm en daan waren de longentjes nog niet volgroeit dus ze konden niet genoeg adem rondpompen en dan komt echt t   moment dat ze overlijden...t ergste wat je kan overkomen als netgeworden mama!!!!!!!!!! en papa!!!!!!!!!!!!!!!!

Wat ik je dus wil zeggen dat ik ook wilde testen  , en zogenaamde zekerheid wilde met allerlei testen enzo....maar ten eerste is t een kansberekening ...je ergste kans is   1 op 200 ...nou zet 200 mensen op een rijtje en   1 daarvan heeft svd...en de rest niet.........jij hebt dan kans van 1 op 200   en dan zou je de zwangerschap afbreken???terwijl er 199 baby bijzijn die t niet hebben....en dan nog........

ik wil je zeggen met zwanger zijn en kinderen krijgen heb je nooit zekerheid!!!!! NOOIT en je gelooft t nu echt niet maar als je kindje word geboren dan komt er een gevoel in  jou los dat je nergens mee kan vergelijken   en jij doet alles voor jou kindje !!!je geeft je leven voor je kindje!!!!met of zonder down syndroom!

Je zal een risico moeten nemen!!! want zekerheid heb je nooit!!!!maar je weet nog niet wat jou ongeboren kind bij jou gaat losmaken..ik hoop dat je een gezond kindje krijgt en dat je de keuze niet hoeft te maken...want ik kan jou vertellen dat dat bijna onmogenlijk is!!!!je eigen kindje doodmaken, niet omdat ie niet kan ademen of kan lopen ofnoem maar iets ...............nee omdat jij vind dat hij/zij niet normaal! genoeg is!!!!!

je weet niet waar je t over hebt denk ik!!!!!!!!!

ik ben ondertussen weer zwanger van ons 3e kindje   en ja wij doen ook de dubbeltest maar gewoon om te weten waar we aan toe zijn en om ons voor te bereiden   maar als je je eigen kinderen al hebt zien dood gaan {!}...dan kan je nooit meer een ongeboren kindje dood laten maken!!
en als ze t zouden doen dan is jou kindje al lang volgroeid!~met armpjes beentjes gevoel! en gehoor en alles he!!!jij hebt hem /haar dan al gevoeld!!   en hij/zij is dan al zeker 20 25 cm groot! en dan besluit jij om maar nee te zeggen omdat je kindje niet "gezond"genoeg is????????

sorry kan echt niet .....

lilian Storm* en Daan *   en brusje {8+1}

Ik denk niet dat dit de bedoeling was: elkaar veroordelen voor keuzes die we zelf maken.
Laat elkaar alsjeblieft in waarde. Je kunt gewoon niet over iemand oordelen, niet aan de hand van 1 berichtje, maar ook niet als je iemand persoonlijk kent.

groetjes, Keesje

Hallo Role,
Ik ben zelf ook 31 en mijn huisarts gaf aan dat ik aan prenatale .... kon doen. Ze wees me er op dat ze dit tegen iedereen moest zeggen. Ik heb zelf de combinatietest gedaan. Ik was verkeerd ingelicht en dacht dat ze hiermee ook keken naar een open ruggetje. Ik heb een bloedonderzoek gehad en de nekplooimeting. Hieruit krijg je idd een kansberekening. Echter blijkt dat je hiermee in 3 niveau's kunt zitten. Gisteren had ik de medische 20-weken echo (die wel vergoed wordt) en vroeg die mevrouw wat de uitslag was van de combinatie-test. Als je een verhoogd risico hebt dan wordt elk klein symptoompje serieus genomen. Heb je echter geen verhoogd risico dan zullen ze pas een vervolgecho aanvragen als ze meerdere symptomen zien.
Als ik het goed las had zowel jij als je partner iemand in de familie die dat had? Dan heb je in   principe recht op een medische indicatie lijkt me.
Wat betreft de vergoeding. Ik heb dit 9 weken geleden gedaan en nog geen rekening gezien. Ik zou het even navragen bij de verzekeraar.
Ik spreek trouwens alleen uit mijn eigen ervaring, dus ik zou zeker nog wat extra info opvragen. Succes.

hallo allemaal

ik wil niemand beoordelen! maar je weet niet waar je over praat als je nog nooit bevallen bent van je eigen kindje.....................................!!
en ik oordeel niet maar vertel wat ik vind..!
Naardat ik van mijn eigen kinderen   ben bevallen kan ik toch wel over dit onderwerp praten lijkt mij?en ik weet dat ik er van te voren ook iets anders over dacht ...je denkt zogenaamd logischer...{!}
maar ik zou graag van je horen als je eenmaal bevallen bent of je er dan nog t zelfde als nu over denkt......[denk van niet namelijk]
maar zoals t ook is : ieder voor zich   en zoals ik al zei IK OORDEEL NIET! MAAR IK WEET WEL WAAR IK OVER PRAAT!!!

en ieder mag zeggen wat ie vind maar je weet pas meer als je t wonder van de geboorte van je ieigen kindje hebt meegemaakt!!!
zo en meer zal ik er niet over zeggen.........
lilian

Terug
Bovenaan