trouwen/geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract?

<p>Hoi! Mijn vriend en ik zijn ons aan het orienteren op hoe we het beste de zakelijke dingen kunnen vastleggen, zeker nu we een kleintje krijgen. We hebben allebei helemaal niks met trouwen, dus dat heeft niet de voorkeur, maar we willen het onszelf wel zo makkelijk mogelijk maken en de verbinding op zich maakt ons dan weer niet zoveel uit. We willen gewoon eigenlijk het minste gedoe :).</p><p>Ik kom er nog niet helemaal uit wat de beste optie is voor als je kinderen krijgt.  Het huis staat ook nog op zijn naam en dat moeten we ook nog gaan regelen. Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben geregeld en waarom op die manier? </p><p> </p>

Wij zijn 3 jaar geleden samen gaan wonen en hebben toen een samenlevingscontract en een testament laten opstellen.
8 weken geleden  bevallen en wij hebben geregistreerd  partnerschap  gedaan. 
Dat is hetzelfde  als trouwen maar dan gratis  op bepaalde ochtenden 
als je dat doet dan krijgen jullie allebei het ouderlijk  gezag  over de kleine zonder dat aan te moeten vragen bij de katonrechter  en ook hoeft  je vriend dan niet het vruchtje  te erkennen .
Een makkelijke oplossing alleen vervalt ons testament van een paar jaar geleden  . Waardoor dus het huis de inboedel alles  door 2e word gesplit. 
Wat voor ons  niks meer uit maakt .

Het is dan trouwens  wel de datum van je geregisteerd partner schap is dan ook je trouw datum . Dus mochten  jullie ooit nog willen trouwen blijft deze datum  staan tenzij je gaat scheiden en opnieuw  gaat trouwen.
Maar met het regelen van het kind is het het makkelijkst vonden wij

Wij hebben enkel een samenlevingscontract en hebben nu twee dochters. Met alleen een samenlevingscontract moeten jullie voor de vader twee dingen doen: tijdens de zwangerschap de ongeboren vrucht erkennen bij de gemeente en na de geboorte het ouderlijk gezag aanvragen. Het eerste vonden we eigenlijk wel gewoon gezellig (leuk momentje als papa en mama van jullie spruit) en is binnen 2 minuten gebeurd. Het laatste kun je gewoon digitaal doen, met jullie DigiD. Was echt geen moeite, je bent toch bezig met administratieve zaken, zoals inschrijven bij de zorgverzekering, uitvaartverzekering, enz., en dit neem je gewoon meteen even mee. 
Nu is het bij ons ook dat wij graag nog een keer echt willen trouwen, feest, jurk, alles, en daarom ook geen geregistreerd partnerschap aan willen gaan nog, dan haal je naar ons idee het hele "Ja, ik wil" gedeelte weg omdat dit toch al geregeld was. 
Maar ik verbaas me er altijd een beetje over dat mensen zeggen dat ze hebben gekozen voor geregistreerd partnerschap/trouwen vanwege de kinderen, omdat dat zoveel makkelijker is, hoewel het echt weinig moeite kost. Zolang je maar weet wat je moet doen. 
Hoe dat zit met het huis weet ik niet, het kan zijn dat je om dat goed te regelen ook het beste geregistreerd partnerschap aan kunt gaan en dan vang je twee vliegen in een klap... 

Toen mijn vriend bij mij in kwam wonen, hebben we een samenlevingscontract opgesteld. Ik ben van mening dat je dit minimaal moet hebben als je samenwoont. 
Nu we samen een huis gekocht hebben en een kinderwens hebben (inmiddels zwanger, maar toen nog niet), hebben wij gekozen voor geregistreerd partnerschap (op een gratis moment) en een testament en levenstestament. Hierin staat ook vermeld wie de voogd zou worden van eventuele kinderen in de toekomst en wanneer wij zouden overlijden op jonge leeftijd. Ik neem de achternaam van mijn vriend, omdat ik graag dezelfde naam wil als mijn kind. Ooit willen wij nog trouwen met een groot feest, maar dat willen we romantisch aanpakken. 
Wanneer je alles eenvoudig geregeld wil hebben voor de komst van een baby, zou ik voor geregistreerd partnerschap kiezen. Succes!

Dank voor jullie reacties.
Suzanne, hebben jullie dan ook een testament? 
En Nicolle, waarom verviel je testament? Is het een partnerschap in gemeenschap van goederen en komt het daardoor?

Wij hebben ook een geregistreerd partnerschap vanwege ons dochtertje. Lekker gratis op maandagochtend ? Trouwen wil ik niet doen vanwege het praktische. Ik wil dat romantischer aanpakken met een groot feest en dat doen we ooit als we er aan toe zijn ;) We hebben eigenlijk ook niemand verteld dat we een geregistreerd partnerschap hebben. We hechten er geen waarde aan.

Terug
Bovenaan