trouwen/geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract?

Wij hebben een samenlevingscontract. Zonder testament, wij willen ooit nog trouwen en leggen dan alles vast.
Bij samenlevingscontract moet je partner de vrucht erkennen en na geboorte online ouderlijk gezag aanvragen. Totaal geen moeite echt zo gebeurd.

Wij gaan voor geregistreerd partnerschap, wettelijk gezien het zelfde als trouwen (sinds een tijdje is dit niet meer in gemeenschap van goederen) maar voor mij zonder alle poespas. Want een bruiloft hoeft van ons ook niet. Nu gaat alleen de naaste fam mee.
Je kan op de site van jouw gemeente alles zien, inprincipe ook het verschil en de kosten. En wij vinden dit handiger dan een samenlevingscontract oa omdat we nu gelijk een trouwboekje krijgen (handig met aangeven van de kleine!)
Hier is het in ieder geval niet gratis tenzij je een laag inkomen hebt en onder een bepaalde grens zit dus. 

Wij zijn getrouwd, niet om het praktische hoor. 
We zouden al trouwen en paar week voor de bruiloft had ik een positieve test (gelukkig paste de jurk nog hihi) 
Ook trouwen kan in de meeste gemeenten op een bepaalde ochtend gratis. 
Hou er hierbij wel rekening mee dat je sinds januari 2018 trouwt onder bepaalde huwelijkse voorwaarden. Dus niet automatisch meer in gemeenschap van goederen.
Dit houdt in dat evt schulden, eigendommen, spaargelden van voor de bruiloft van jou of hem blijven en dus niet automatisch van jullie samen worden. 
Dit zou je dan toch echt apart moeten regelen via een notaris. 

Wij hebben een ger. partnerschap gedaan want ik wil nog 'echt' kunnen trouwen (we hebben even snel gratis alles geregeld). Nu hoefden we geen gezag ed te regelen en als mijn man overlijdt is ook alles geregeld! Erg fijn. Het is juridisch hetzelfde als trouwen, alleen is een scheiding eenvoudiger.. overigens is gezag en ouderschap zo geregeld hoor, daar hoef je het niet voor te doen. Overigens vind ik t heerlijk om dezelfde achternaam te dragen als mijn dochter!

Wij zitten in hetzelfde schuitje, verwachten ons eerste kindje en het huis waarin we wonen is van mijn vriend. We hebben ervoor gekozen om te trouwen en huwelijkse voorwaarden op te stellen. We maken er geen groot feest van, maar trouwen alleen met onze ouders en broers + aanhang erbij. We hebben gekozen voor huwelijkse voorwaarden omdat we beiden in de toekomst een eigen onderneming willen starten. Daarnaast laten we meteen allebei een testament opstellen.
Je zou altijd een notaris kunnen vragen of ze een vrijblijvend (en kosteloos) informatieuur hebben. Hier kun je je dan uitgebreid laten adviseren over wat voor jullie verstandig is.

Ik zou om een goede keuze te maken advies vragen bij een notaris ook gezien er nog een huis is wat in eigendom is van je vriend. Zij kunnen je het beste uitleggen wat de voor en nadelen zijn van de opties. 

Terug
Bovenaan