Trouwen of....

Bedankt voor jullie reacties. Het valt me mee de notariskosten. Een samenlevingscontract hebben we al afgesloten dus dat scheelt. Ik wil uiteindelijk wel trouwen maar dan op een leuke, gezellige manier, en dat redden we niet met 1.000 euro. In ieder geval allemaal hartelijk  bedankt voor de uitgebreide informatie, hier kan ik zeker wat mee!!

Laat je eerst gewoon goed en vrijblijvend informeren. Dan komt alles vast goed!

Heb je al eens gedacht aan geregistreerd partnerschap? Dan is er ook veel geregeld, lijkt het meest op trouwen, maar heeft voor velen niet de beladen, magische betekenis. Vrienden van mij hebben dat gedaan toen ze in verwachting was, volgens mij hoeft dat ook erg weinig te kosten. En op een mooi moment kun je het dan altijd omzetten naar een echt huwelijk!

Het belangrijkste is dat je het goed regelt voor als een van jullie overlijdt. Anders loop je het risico dat bij jouw overlijden je kind "automatisch" naar je ouders gaat ipv je vriend! (mijn schoonmoeder werkt op advocatenkantoor en heeft echt een paar van die vreselijke zaken meegemaakt...) Kennissen van ons hadden ook last van zulke gerechtelijke dwalingen: Zij in scheiding, maar ex deed erg moeilijk, dus officieel nog niet rond, ontmoet hem, gaan samenwonen en raakt zwanger van nieuwe vriend. Ex doet nog steeds erg moeilijk, dus scheiding (na 1,5 jaar!) nog steeds niet uitgesproken. Nieuwe vriend kan zijn kind niet erkennen want zij is officieel nog getrouwd met andere man. Kindje wordt geboren en krijgt automatisch de naam van haar ex! En  nieuwe vriend heeft alleen maar 'rechten' op het kind als hij met een vaderschaptest e.d. naar rechter stapt... Pfff. Uiteindelijk allemaal goedgekomen. Nu hebben de kinderen allemaal achternaam van nieuwe vriend en kon ze (7 maanden zwanger) eindelijk trouwen met hem. Scheiding heeft dus 3 jaar geduurd...

Wij zijn ook niet getrouwd, en ik ben nu 32 weken zwanger van ons eerste kindje.
Mensen denken vaak dat er erg veel geregeld moet worden als je kinderen krijgt en niet getrouwd bent, maar dat valt heel erg mee.

Toen ik ongeveer 24 weken zwnager was zijn we even naar het gemeentehuis geweest waar mijn vriend het kindje erkend heeft.
Dat is maar een paar minuten werk.

Als het kindje geboren is moeten we een verzoek voor het gezamelijk uitvoeren van het ouderlijk gezag opsturen naar de rechtbank.
Dit formulier kan je ook bij de gemeente halen.

Het testament enzo hebben we al geregeld toen we ons huis kochten en een samenlevingscontract op hebben laten stellen, dus dat is allemaal al geregeld.

Dus eigenlijk stelt het niet zoveel voor.

Ja als je testament en samenlevingscontract al hebt dan is het idd nog maar paar dingetjes regelen. Maar wij hebben nog niks geregeld. Eerst maar eens zwanger mogen worden. Heb dus nog ff tijd om alles uit te zoeken en samen met mijn mannetje te overleggen hoe wij het willen gaan doen.

Een geregistreerd partneerschap is goed om het huis en dergelijke te regelen alleen het kind moet dan nog altijd erkent worden. Ik zelf heb ook een geregistreerd partnerschap en als ik zwanger mag raken dan moeten we toch naar de gemeente om het kind te erkennen. Bij onze gemeente is dit trouwens gratis.
het is wel zo dat het snel omgezet kan worden naar een huwelijk. over een jaar of 2   gaan wij dat ook doen. dan trouwen we gewoon nog een keer alleen hebben we dan geen geregistreerd partnerschap meer maar een huwelijk.

Erkennen was bij ons ook grais.
Ik was er eerlijk gezegd verbaasd over.
Meestal moet je dat soort dingen wel betalen.

Het regelen van ouderlijk gezag is niet gratis.
Je moet namelijk een uittreksel van het geboorteregister van de baby meesturen en een uittreksel uit het GBA van de gemeente van jezelf en je partner.

Ja en die uittreksels moeten altijd geld kosten en mogen vaak maar zo oud zijn, blablabla. Ik verbaas me er keer op keer weer over hoeveel zo'n klein kopietje kost.

Terug
Bovenaan