Heb je al eens gedacht aan geregistreerd partnerschap? Dan is er ook veel geregeld, lijkt het meest op trouwen, maar heeft voor velen niet de beladen, magische betekenis. Vrienden van mij hebben dat gedaan toen ze in verwachting was, volgens mij hoeft dat ook erg weinig te kosten. En op een mooi moment kun je het dan altijd omzetten naar een echt huwelijk!
Het belangrijkste is dat je het goed regelt voor als een van jullie overlijdt. Anders loop je het risico dat bij jouw overlijden je kind "automatisch" naar je ouders gaat ipv je vriend! (mijn schoonmoeder werkt op advocatenkantoor en heeft echt een paar van die vreselijke zaken meegemaakt...) Kennissen van ons hadden ook last van zulke gerechtelijke dwalingen: Zij in scheiding, maar ex deed erg moeilijk, dus officieel nog niet rond, ontmoet hem, gaan samenwonen en raakt zwanger van nieuwe vriend. Ex doet nog steeds erg moeilijk, dus scheiding (na 1,5 jaar!) nog steeds niet uitgesproken. Nieuwe vriend kan zijn kind niet erkennen want zij is officieel nog getrouwd met andere man. Kindje wordt geboren en krijgt automatisch de naam van haar ex! En nieuwe vriend heeft alleen maar 'rechten' op het kind als hij met een vaderschaptest e.d. naar rechter stapt... Pfff. Uiteindelijk allemaal goedgekomen. Nu hebben de kinderen allemaal achternaam van nieuwe vriend en kon ze (7 maanden zwanger) eindelijk trouwen met hem. Scheiding heeft dus 3 jaar geduurd...