Heel handig is dat jullie een samenlevingscontract hebben en een testament. Daarin regel je alles zoals jullie het willen hebben, bijv net zoals het zou zijn bij trouwen.
En bijv om de voogd aan te wijzen als jullie beide komen te overlijden. Dit kost wel echter geld. Zeker een paar honderd euro.
Ook is een testament handig/noodzakelijk als jullie al een huis samen hebben gekocht met een hypotheek en een levensverzekering. Dan is het zowiezo nodig dat jullie elkaars erfgenamen zijn.
Voor jullie eigen huis en hypotheek hoef je echter geen testament te hebben.
Als jullie samen de woning hebben gekocht blijft deze ook jouw eigendom en als langstlevende krijg je op het deel van je kinderen vruchtgebruik.
De hypotheekschuld blijft ook van jou en voor het kindsdeel wordt deze verwerkt in de vordering die jouw kind evt op jouw krijgt.
Voor een levensverzekering geldt, dat je deze kruislings kunt sluiten, waardoor jij de begunstigde dan bent. Daarvoor hoef je geen testament te sluiten.
Voor het geval jullie samen overlijden is het wel handig om een voogd aan te wijzen, bijv als je geen gesteggel wilt over je kind.
Mijn man en ik hebben dit gedaan, omdat wij vermoeden dat als dit het geval is, onze ouders met elkaar in de clinch zullen komen (vooral mijn schoonouders zullen ons kind dan willen 'opeisen&apos

. Om dit te voorkomen hebben wij notarieel vast laten leggen wie de voogd is (mijn ouders). zij kunnen dan bepalen of ons kind bij hen opgroeit of bij onze beste vrienden.
Maar ik ben het met de anderen eens dat je voor het juridische/fiscale gedeelte zeker niet hoeft te trouwen.
Succes ermee.....
gr mama van MD
Ps ik vond trouwen wel heel belangrijk en wilde zelfs absoluut geen kind zonder getrouwd te zijn, maar ik ben zelf dan ook nogal ouderwets in die dingen.
vooral omdat wij nu alledrie dezelfde naam dragen en onze 2e die in dec komt ook!