Tuin

<p>Voor de mensen met een tuin, hoe babyproof is jullie tuin?</p><p>Onze kleine kruipt sinds kort dus rustig in de tuin zitten is er niet meer bij. Alles moet gezien en aangeraakt (en geproefd) worden. We hebben een kleine tuin met aan drie kanten een border met bloeiende planten en bloemen, een appelboom, en tegels in het midden. Wij gaan niet halfjaarlijks met een hogedruk spuit door de tuin dus wat mosgroei en onkruidjes. Ik haal een bezem door de tuin en haal onkruid weg voordat we gaan zitten maar dat is het. Man vind dat we niet in de tuin kunnen zolang kleine alles in haar mond stopt en denkt aan een grondbox in de tuin, ook voor de kruipende knietjes. Ik denk gewoon goed opletten.</p>
 
Lekker laten ontdekken en beetje in de gaten houden. Ze leren vrij snel dat dingen wel/niet kunnen en iets oneetbaars proeven hoort erbij. Onze dochter bleek een ware française en stopte zo een slak (met huis en al) in haar mond. Ze was niet heel blij dat ik hem eruit peuterde, maar deed het daarna niet meer…
 
Check even of je planten hebt die giftig zijn of giftige besjes Indiërs dergelijks produceren. Die zou ik dan afschermen of ergens anders uit de buurt zetten. En verder lekker laten gaan. Vies worden hoort erbij. Hier gaan ook nog wel eens blaadjes gras zand etc in de mond. Alleen kiezels ben ik niet echt blij mee dus daar let ik wel op. Zorg voor voldoende speeltjes die leuker zijn dan de planten ?
 
Ja weetje? Wij waren daar eigenlijk best relaxt in. Lekker achterover zitten was er toch al niet meer bij, ook binnen niet. Wij hebben een ontdekkingsreizigster die overal bij/in/achter/op moet. Dus ik loop er toch al wel achteraan, of ik ga bij haar zitten. Zo ook in de tuin. Als zij wil wroeten in de plantenbak met dode insecten en blaadjes en slakken enzo... doe maar. Dan is het het snelst niet interessant meer. Hap zand? vies he? Even spoelen met water en klaar. Na een paar keer doet ze dat niet meer. Gras proeven? getver, en het is over. Ze moeten er even doorheen. Ik lette natuurlijk wel op dat ze geen gevaarlijke of giftige dingen in haar mond stopte. 

Wat ook wel werkte is de tuin interessant maken. maar toen was ze al 11/12 mnd. Een zandwatertafel, een zwembadje, wat van haar speelgoed op het gras. Maar het was eigenlijk vooral het voelen in het zand en water aan de tafel dat haar interesse ving. Verder is al het nieuwe natuurlijk veel interessanter. Momenteel heeft ze dan niet zoveel interesse meer in alles in haar mond stoppen, maar gaat ze wel steeds de niet zo kindvriendelijke schuur in met muizenpoep en gereedschap enzo. Ja leren dat dat niet mag gaat even duren, maar kun je beter in investeren dan weer in een box stoppen. 
 
Sinds dat we hier wonen is er nog weinig aan de achtertuin gedaan. Onze zoon is nu 20 maanden, dus loopt en speelt in de tuin. Vorig jaar was het nog kruipen. Helemaal prima. Hij ontdekt van alles, planten, kevertjes, miertjes. Niets mis mee! Daar krijgen ze weerstand van. Vallen hoort daar ook bij! Ik probeer er nuchter mee om te gaan.
 
Hier een hoop speelgoed erbij in de tuin, maar verder niks aangepast. Lekker laten ontdekken. Water, zand, modder.. meer hebben ze niet nodig. En zolang de planten niet giftig zijn..
 
Om het kruipen in de tuin wat aangenamer te maken deed ik haar trouwens een ielm pak aan. Bleven de kleren en knieën heel, schoon en warm.
 
Lekker laten rondkijken.... Ik heb persoonlijk echt een hekel aan boxen. Gewoon goed opletten. Relax zitten gaat m dan gewoon effe niet meer worden. Mits middagdutje van de kleine ☺️ Ik weet nog dat mijn dochter toen ze twee was buiten iets in haar mond stopte ... Ik keek, en toen was het vogelpoep.... ? Ik alles goed uitspoelen..... Oh hommels zijn ook zo interessant. Als je goed oplet komt t wel goed hoor. Mijn dochter is inmiddels 9 en is nog steeds een ontdekkingsreiziger, ze stopt t alleen niet meer in haar mond ? Maar ook met vogelpoep worden ze oud ? Ben nu zwanger van de tweede en zo benieuwd hoe hij gaat zijn. Geniet lekker van de kleine.... ??
 
Terug
Bovenaan