tuitbeker of rietjesbeker?

Hallo allemaal,

Ik ben vandaag bij het consultatiebureau geweest voor de 1,5 jaar afspraak. Nou kreeg ik me toch op mijn kop omdat mijn zoontje wel eens uit een rietjesbeker drinkt!!! Ik was echt in de veronderstelling dat een rietjesbeker oke was. Maar volgens hun is dat slecht voor de spraakontwikkeling, en kan je beter een gewone tuitbeker geven. Dat had ik natuurlijk allemaal moeten lezen in de folder die ik vorige keer mee had gekregen! (ik maak geen vrienden daar) Hij drinkt vaak uit een gewone beker, maar soms ook uit de nubi rietjesbeker of een pakje met een rietje! Nou dat was niet de bedoeling. Ik kan toch niet altijd een kwartier uittrekken om uit een gewone beker met hem te drinken? zeker niet onderweg! Hoe doen jullie dat dan??

Groetjes Liff
 
hoi liff,

mijn dochter is 21 maanden en drinkt zelfstandig uit een gewone beker.
ze kan zelfs niet eens uit een rietje drinken ;-).
maar ik denk als je het afwisselt dat dat geen probleem heeft ze zijn voor de spraak.
mijn dochter zegt alleen nog maar mama, papa en ba (of als ze iets vies vindt maar ook voor de bal). dus ja.
 
Het CB moet je gewoon zien als iemand doie je advies geeft. Je kan 2 dingen doen met advies: opvolgen als jij denkt dat het goed advies is. Negeren als jij denk dat het slecht advies is.

Mijn CB geeft heel vaak advies dat nergens op slaat. De folders belanden na een vluchtige blik in de prullenbak en we doen gewoon wat ons goed lijkt.

Een gewone beker schijnt het beste te zijn voor de spraakontwikkeling. Maar het duurt even voordat ze dat echt goed onder de knie hebben.
Af en toe een rietjesbeker kan heus geen kwaad.

Mijn dochter van 14 maanden drinkt uit een tuitbeker, een rietjesbeker en af en toe een gewone beker om te oefenen.
 
Mijn dochter van 25 maanden drinkt al tijden uit een gewone beker, tijdens het eten. Verder drinkt ze meestal uit de rietjesbeker.
Er is volgens mij niets mis met haar spraakontwikkeling.
Bij mij op het cb, hebben ze daar nog nooit wat over gezegd trouwens. En folders heb ik nog nooit meegekregen :s
 
Het beste voor je kindje is juist uit verschillende soorten bekers leren drinken. En dan natuurlijk het liefst uit een gewone beker, maar afwisselen met rietjes of tuitbeker is echt geen ramp. Ben zelf logopedist en als je kindje zich verder goed ontwikkelt is er niks mis met een tuit of rietje. Rietje is zelfs goed voor de lipronding!

 
Lekker tegenstrijdig! Ik heb nl destijds de vraag gesteld hier op het CB (waar ik overigens heel goed geholpen wordt) wat verstandiger was; rietje of tuit. Ik kreeg dus te horen dat rietje nog iets beter was omdat je kindje daarvoor nog meer zijn lipjes moet tuiten om te drinken.
Met zijn spraakontwikkeling is niets mis, hij sprak met net 2 jaar 5-woord zinnen en nu een half jaar later kletst hij met iedereen volledige verhalen en articuleert alles perfect!
Geen zorgen dus!
 
Ach, weer wat nieuws! Daar bij het CB bedenken ze elke keer weer een nieuw tegenstrijdig advies. Eerst werd het drinken met een rietje juist geadviseerd en nu wordt weer afgedaan als slecht... de tuitbeker is de vorige keer bij ons door de mangel gehaald en het was juist heel goed dat ik met een rietje gaf! Dat is de laatste stap... de tuitbeker zou een stap terug zijn. En het gehemelte zou er onde te lijden hebben....

ach ik heb tot 3 jaar uit een fles gedronken en kan goed praten, eten, drinken ed.... nooit problemen gehad... dus laten ze aub de boel een beetje willen relativeren bij het CB! Lekker langs je heen laten gaan... een rietjesbeker is prima!!

xx
 
het lijkt me dat je vooral moet doen wat je goed lijkt.
Thijmen is nu 16 maanden en een vriendin van mij is net bevallen.
de adviezen die zij krijgt verschillen alweer hemelsbreed als van de adviezen die ik kreeg en we gaan naar hetzelfde bureau!

gewoon inschatten wat jij denkt!

succes
 
Terug
Bovenaan