Tussendoortjes

Mijn dochters zijn 4 en 2.5 jaar.

Rond 9.30 fruit (1 a 2 stuks), rond 10.15 een koekje (omdat ik dan zelf koffie drink met een koekje erbij krijgen de kinderen ook een klein koekje)

Rond 13.00 nog 1 stuk fruit (tijdens het chill-half-uurtje op de tablet)

Rond 15.00 een snoepje uit de snoeppot of eierkoek bijvoorbeeld.

Rond 17.00 rauwkost (paprika, komkommer, tomaatjes) en soepstengel of zoute cracker.

Hier een peuter van bijna 2.5 jaar. Krijgt rond 09.30 1 a 2 stuks fruit met een cracker, koekje of rijstwafel. En 's middags rond 15.00 uur wat rauwkost met een cracker.

Soms tijdens het koken ook nog wat paprika.

Hier standaard alleen fruit als tussendoortje na het middagslaapje. Bij uitzondering eens een keer een maisvinger, koekje zonder suiker of groentechipje. Hij is ruim 2.

Mijn zoontje van bijna 2 krijgt ochtend middag avond fruit hij is dol op als ide niet wil prima en waar hij trek in heb soms cola soms koek soms beschuitje droge crackers nu dit moment oliebollen.

We hebben een dochter van bijna 20 maanden. En die weet sinds een maand of twee waar de koekjes crackers en reepjes liggen ? iets vaker dan ik zou willen dus. 
Ze eet ontbijt lunch en diner mee. Waarbij ze vaak ook een paar stukjes fruit eet. Rond 15 uur smiddags na haar middagslaapje is het fruitmoment dat ze even 1 a 2 stuks geheel eet. 
Vaak krijgt ze dan rond 9.30/10.00 een tussendoortje. Dat is dan gepland. Meestal iets van een plak zelfgebakken volkoren bananenbrood (makkelijk in te vriezen en kan ik dus een tijd mee vooruit). Of een fruitnotenreepje van de kleine keuken. Of een doosje rozijntjes of een speltkoekje oid. 
En dan begint het gezeur rond 10.30/11.00 weer. Soms zijn we dan nog buiten en redden we het wel tot lunch. Maar soms maak ik er een thee met wat lekkers momentje van. Beetje rauwkost of een rijstwafel ofzo. 
Smiddags hetzelfde. Na het fruit met melk momentje redt ze het niet tot avondeten. Dan begint ze rond 16.30 weer te zeuren. Als dat gebeurt maak ik soms voor ons beiden een bakje rauwkost met een paar blokjes kaas, voor haar erg weinig kaas nog ivm zout. Of een granenreepje die ik zelf wel eens maak. En soms geef ik haar nog een rijstwafel of wat kikkererwtcrackertjes, als ik weet dat het lekkere trek is en niet perse honger. 
Zolang het geen snoepjes en zwaar gesuikerde koekjes zijn, en het heeft geen invloed op hoeveel ze van haar maaltijden eet, laat ik het maar zo.

Ze zijn al wat ouder, als dreumes was ik vooral bij zoon vrij strikt, dochter zag veel meer van broer en kreeg alles wat vroeger.
Hier in de ochtend krijgen ze altijd wat fruit. De hoeveelheid hangt af van het kind (mijn zoon kon bergen op en kreeg ook veel, mijn dochter heeft een muizenmaagje en krijgt een klein beetje). Op sommige dagen een smoothie erbij.
In de middag een koekje of snoepje, om 15.00 uur, dat houdt zoon nu goed in de gaten. Een koekje kan een biscuitje zijn, cracotte, maiswafel of soepstengel. Een snoepje kreeg mijn zoon niet als dreumes, mijn dochter wel, want tja, die zag haar broer die al ouder was. Zij kreeg een bananen snoepje of rozijntjes. Zij vind chocolade ook hemels, dus soms een stukje chocolade. Af en toe hebben we maisvingers, piepschuim noem ik dat, maar ze vinden het beide nog lekker.
Voor het avondeten en op de opvandagen om 15.00 krijgen ze rauwkost, paprika, komkommer en tomaat. 
Maar... Ik vrees dat ze in november (Sint Maarten) en december (Sinterklaas en oud en nieuw) en Pasen wel wat meer geluk hebben qua snoeperijen. Ook hier is een stukje oliebol naar binnen gegaan als dreumes in december. Cola krijgen ze ook hier niet. 
In de loop van tijd ben ik makkelijker geworden, maar ik blijf tot ongenoegen van mijn zoon streng qua drinken. Hier in huis geen limonade oid tenzij het feest is. Bij vriendjes heb ik het volledig los gelaten. Op de BSO doet hij mee met feesten en partijen, maar de limonade krijgt hij daar alleen in de zomervakantie. 

Terug
Bovenaan