tv kijken

Sjaan83, het gaat om kindjes vanaf 1,5 jaar, niet tot 1,5 jaar ... Een baby laat je zeker niet zoveel TV kijken of helemaal niet. Tegenwoordig worden en pedagogisch verantwoorde DVD's uitgebracht zoals Baby Einstein. Met klassieke muziek op de achtergrond en voor kindjes vanaf 1 jaar. De dreumes/peuter filmpjes zijn er in overvloed, zijn die dan allemaal slecht of niet verantwoord?

Vanaf 1,5 jaar zie ik zeker GEEN probleem. Mits je let op wat je jouw kindje laat kijken. En gedoseerd.

Ik heb ook psychologie gestudeerd en binnen de GGZ gewerkt!


 
Hoi Eshter,

Ja, sorry. Ik heb wat vlug gelezen. Ik keek vooral naar het eerste bericht van rschaap. Hier gaat het om een kindje van 15 maanden. Vandaar.

Ik weet niet in hoeverre een kind van 1,5 jaar tvbeelden kan verwerken. Vanaf welke leeftijd dat precies is. Ik weet niet ieder geval dat het tot die leeftijd heel moeilijk voor ze is. Wat je natuurlijk ziet is dat peuters het soms vooral leuk vinden. Dat ze mee gaan dansen, klappen enz. Wat dat betreft kun je zeggen dat ze er van leren en er plezier in hebben. Maar woorden/taal leren ze er blijkbaar niet van. Anyway......voorlopig laat ik mijn dochter alleen Sesamstraat kijken :)

Nogmaals excuses voor mijn misschien wat heftige reactie. Dat is wel eens het gevaar op een forum...kun je lekker 'schreeuwen'. :)

groetjes!
 
ik vind 3 uur ook veeeel te lang,
dat lijkt me ook niet echt goed voor de oogjes,
en ik vind dat kinderen moeten leren om lekker te spelen ipv altijd voor de tv hangen,
nu is mijn zoontje nog maar 5 maanden, maar hij mag van mij straks niet zoveel tv gaan kijken, ik denk eerder iets van een halfuurtje, smorgens en savonds even ofzo,
als ik kijk naar kindjes van vrienden die zitten alleen nog maar voor de tv, ze krijgen cadeutjes van sinterklaas, het word uitgepakt in een hoek gegooid want ze willen tv kijken zelf onder eten moeten ze tv kijken,
ik wil mijn kindje dat niet aanleren
 
Sjaan83 ... Mijn dochtertje had ook zichtbaar/merkbaar moeite met het verwerken van teveel prikkels. Ik heb eens gelezen dat zelfs een supermarkt voor een klein kind heel veel is om te verwerken. Ik ben altijd heel zorgvuldig om gegaan met de TV en ergens heen gaan. Sterker nog, ik ging pas met haar op visite toen ze 6 maanden was. Ik snap je bezorgdheid dus wel en ja, dit issue zorgt altijd voor soms heftige reacties.

Ik geloof ook niet dat ze er woordjes, de taal van leren en ja ... als kinderen alleen nog maar voor de tv kunnen zitten?? Dat is toch niet wat we willen? Dan wordt het een zoethoudertje voor de ouders/kind.

Ik vind het ook zot hoor rebeccaatje ... ook voor ons zijn er zeker duidelijke grenzen, regelmaat, rust en vooral lekker spelen.
 
Ik vind de tv een geweldige uitvinding maar niet voor kinderen. Kinderen die elke dag teveel tv kijken leren niet meer spelen. Ze zien teveel en kunnen zich niet meer alleen vermaken. Kinderen moet spelen en niet passief tv kijken. Ik laat Loïs wel eens naar de teletubbies kijken maar dan ben ik er altijd bij. dat duurt maar even en dit doe ik niet elke dag, misschien niet eens elke week. Ik heb zelf de mening dat de tv een onding is voor kinderen. Moet je kijken wat er bij allerlei kindertekenfilms boven komt aan occulte zaken en slecht taalgebruik. Ik vind dat geen kinderprogramma's meer. Ik ben heel kritisch op kindertv. Ik wil mijn kind niet grootbrengen met tovernarij, geesten en hekserij.... en ook niet met vloeken en grove woorden. Ik schrik soms enorm van er op tv te zien is voor kinderen. Ik ben er voor om als ouders mee te kijken met je kinderen of ze laten kijken naar iets waarvan je zeker weet dat het verantwoord is. Want kinderen tot 4 jaar zitten in hun belangrijkste vormingsfase en met slechte tv zet je toch verkeerde krassen. Wat jullie onder slechte tv verstaan is natuurlijk jullie eigen mening, maar ik vind het soms jammer dat er best veel niet door de beugel kan in mijn ogen.
Niet alles is slecht en onverantwoord gelukkig en soms ook handig voor ouders als ze hun kind even zoet willen houden. en zo slecht is dat nou ook weer niet, maar het moet niet standaard worden. anders wordt het zo'n gewenning. Kinderen moeten zichzelf vermaken en samen spelen is ook geweldig, maar passief toekijken is in mijn ogen funest voor het speelgedrag en ontwikkelingsgedrag van kinderen. Hoe oud ze ook zijn! Als ze 8 zijn, vind ik het ook slecht om ze elke dag voor de tv te zetten, laat ze lekker buiten uitwaaien en een mooi spel verzinnen!
Ik ben niet tegen tv kijken, maar het moet geen vast patroon worden, elke dag zoveel uur. Nee, ik denk zelf eerder aan een halfuur per dag of alleen sesamstraat, maar ook niet eens elke dag! Het is beter voor kinderen dat je eens een uurtje vrij maakt om samen te spelen! Goed voor hun eigenwaarde en ontwikkeling.

Ik hoop dat ik nu niemand kwets, en als dat wel zo is.... het is niet zo bedoeld en je mag me er ook op aanspreken. ik kan soms een beetje scherp overkomen op papier.

xx
 
Het is jouw mening bloempje ... prima. Ik ben hier wal milder in. Neemt niet weg dat mijn kindje maar naar alles mag kijken want inderdaad er ook veel rotzooi op de TV. De droomtuin, bumba en teletubbies ... hartstikke leuk en als ik mijn dochtertje zie dansen en lachen dan zie ik niet zo gauw een probleem. Zolang ze nog maar lekker zelf kan spelen en het haar groei en ontwikkeling niet belemmert.

Gelukkig mag iedereen zelf ondervinden welke opvoeding hij/zij geeft aan hun kind ...
 
Als de inhoud van de programma's is afgestemd op de leeftijd zelf lijkt het me geen probleem. Als er nog maar wel tijd en ruimte is voor de verdere ontwikkeling.

Mijn dochter (bijna 6 maanden) kijkt ook wel eens tv met mij, een leuk liedjes programma op baby-tv of iets dergelijks. Lekker vrolijk en gezellig.
 
Terug
Bovenaan