Hoi Miep22,
Ik zou maar rekenen op een heftigere bevalling dan die van 5,5 uur. Ik heb natuurlijk nooit lange bevallingen gehad, dus weet niet hoe dat voelt, maar mijn laatste was 3 uur en dat vond ik veel te snel. Je hebt geen tijd om tot je zelf te komen. De weeen zijn bijna direct op volle sterkte met amper tijd er tussen. Ik moest alle mogelijke moeite doen om niet in paniek te raken, wat overigens wel lukte hoor. Verder is nergens tijd voor. Dus tas inpakken en oppas verzorgen moet je echt van te voren gedaan hebben.
Van de verloskundige hoefde ik ook geen hulp te verwachten, die moest zo snel alle spullen uitpakken en klaarleggen, dat ze totaal geen tijd voor mij had. Het opvangen van de laatste weeen moest ik alleen doen en dat was heel moeilijk.
Er is wel een pluspuntje, de uitdrijving/persen was bij mij echt een peuleschilletje. De eerste keer moest ik meer dan een uur alles op alles zetten en deed het ongelooflijke pijn. De tweede uitdrijving duurde 5 minuten en ik heb absoluut niet geperst. Mijn dochter wurmde zichzelf naar buiten (beetje hetzelfde als ontlasting soms, lekker vies verhaal!).
Een ander nadeel aan de snelle bevalling vind ik de omgeving. Je hebt soms best even tijd nodig om bij te komen van zo'n bevalling (over een week lang serieuze naweeen maar niet te spreken) en iedereen heeft het over 'de makkelijke bevalling'. Is niet altijd even leuk!
Geloof best dat een lange bevalling ook niet erg leuk is, maar zij krijgen alle medeleven en steun. Dat stak mij vooral de eerste keer nogal. Ik dacht dan: MAKKELIJK, MAKKELIJK, ik ben door een HEL gegaan!!!!
Goed, is een heel verhaal geworden, zit nogal hoog. Ik wil je niet bang maken hoor, want dat is niet nodig. Begin alleen zelf een beetje nerveus te worden, omdat mijn bevalling er aan zit te komen. Ben toch een beetje bang voor de mogelijke snelheid. Is de bedoeling dat ik het ziekenhuis haal, maar ik heb mijn twijfels!!
Groetjes Ivy