Tweede kindje zwaar?

<p>In april verwachten wij ons tweede kindje, super blij natuurlijk! Alleen... ben ik best wel bang en onzeker of ik het aankan om voor twee kindjes te zorgen. Onze oudste is 2,5 als zijn broertje of zusje wordt geboren. Ik zie veel artikelen en ook berichten van moeders waarin staat dat een tweede kindje toch echt wel zwaar is en onderschat wordt. En ik vond de eerste al zo zwaar... Die berichten maken mij dus ontzettend onzeker. Ik heb ook fibromyalgie en ben chronisch vermoeid, wat het wellicht allemaal ook zwaarder maakt. </p><p>Hoe vonden jullie het toen de 2e werd geboren? (Zijn er toevallig meer mama's met kindjes met 2,5 jaar leeftijdsverschil? Hoe gaat dat?)</p><p>Nog handige tips voor als de tweede er straks is? :) </p>

Hoi, bij mij zit er 19maanden tussen mn 2 dochters, iets minder dus dan bij jou. 
Ik vind de 2e echt alles meevallen. Ze is nu 6maanden en echt een super makkelijke baby. Ze is net voor de lock down geboren dus we hadden wel echt de tijd om rustig op te starten zonder bezoek enzo. De draagzak was in het begin wel echt super fijn. Baby in de draagzak, oudste in de wandelwagen en lekker naar de speeltuin oid.  Ik weet trouwens alleen niet of dat heel fijn is als je chronisch vermoeid bent? 
Eerlijk gezegd vond ik de eerst maanden met de 1e veel zwaarder dan nu met de 2e.. 

Hoihoi
Ik ben in april bevallen van mijn 2e zoontje . Mijn oudste was toen net 1.5.
Het is inderdaad best pittig 2 van die kleintjes  die allebei veel aandacht vragen en vaak ook gelijk . Moet  zeggen hoe ouder de jongste word hoe makkelijker het word   zo ervaar ik het dan.
Ik heb inmiddels al een aantal weken een partroon en schema en dit gaat super goed .
Ook heb ik soms wat 1 op 1 aandacht als de een op bed ligt en de ander wakker is 
Ik wilde altijd al 2 kindjes met een niet te Groot leeftijd verschil.  
Ik wist dat dit pittig zou worden.  Zowel tijdens de zwangerschap  als toen die geboren werd .
Maar geloof me het is in het begin even pittig maar daarna word het echt makkelijker. 
Trek optijd aan de bel als je het even niet trekt en vraag optijd om hulp . dat is sowieso belangrijk. 
Fijne zwangerschap ?

Mijn dochters schelen 21 maanden. Ondertussen zijn ze bijna 3 jaar en 13 maanden.
Eerlijk? Ja, ik vond en vind het best wel pittig, en ben blij dat de jongste alweer 13 maanden is en alles weer wat makkelijker wordt.
Ik doe alles meer op gevoel en ben zeker relaxter en makkelijker met mn 2e kindje. wat dat betreft is het écht makkelijker dan bij de eerste.
Maar ik vind het soms moeilijk om mn aandacht echt te verdelen over allebei én tijd te maken voor het huishouden. Tijd voor mezelf is er overdag echt NIET. En dat vind ik soms lastig. De oudste slaapt niet meer overdag, maar ik zet haar wel elke middag 30 minuten achter de tablet zodat ik even kan relaxen. 
Nu ik 2 kindjes heb besef ik wel hoeveel tijd ik had met 1 kindje. Nu voelt het écht alsof het 24/7 doorgaat. Op een goede nacht hebben we rust van 20.00-6.30. Maar meestal moeten we er s avonds nog wel een paar keer heen, s nachts een keer en wordt er één van de twee om 5.30 wakker ofzo, goedemorgen!!! Dan voel ik me wel echt mama hoor... hihi. En dan sta ik om 22.00 nog een wasje op te hangen of te strijken soms..
De meiden zijn dol op elkaar en hebben echt veel lol samen, maar gaan nu ook echt ruzie maken en duwen en haren trekken bij elkaar. De kleine van 13 maanden doet keihard mee. 
Ik mis ook de dingen die ik makkelijk deed met mn oudste dochter, zoals 1x per week babyzwemmen. Met 2 kindjes gaat dat niet meer. Zo is boodschappen doen met 2 kinderen ook best al een uitdaging soms, als de oudste huilend op de grond van de supermarkt ligt terwijl haar zusje even uit het winkelwagentje klimt en ik haar dus nu maar vastbind met een sjaal... haha. Dus de simpelste dingen zijn met 2 kindjes soms echt heel intens. Met 1 kindje ging alles veel makkelijker.
Maaaaaaaar ik zou niet anders willen!! Gek hè. Toevallig is de oudste nu 1 nachtje Logeren bij oma, en dan mis ik haar echt. Ik vond het maar saai vandaag met alleen mn jongste dochter! Dus ik zou het zeker opnieuw zo doen, het is heerlijk en kei gezellig om 2 kindjes te hebben. Maar ja , wel hard werken vind ik! We willen graag ook nog een derde kindje in de toekomst dus dat zegt genoeg! 

Mijn dochters schelen 21 maanden. Ondertussen zijn ze bijna 3 jaar en 13 maanden.
Eerlijk? Ja, ik vond en vind het best wel pittig, en ben blij dat de jongste alweer 13 maanden is en alles weer wat makkelijker wordt.
Ik doe alles meer op gevoel en ben zeker relaxter en makkelijker met mn 2e kindje. wat dat betreft is het écht makkelijker dan bij de eerste.
Maar ik vind het soms moeilijk om mn aandacht echt te verdelen over allebei én tijd te maken voor het huishouden. Tijd voor mezelf is er overdag echt NIET. En dat vind ik soms lastig. De oudste slaapt niet meer overdag, maar ik zet haar wel elke middag 30 minuten achter de tablet zodat ik even kan relaxen. 
Nu ik 2 kindjes heb besef ik wel hoeveel tijd ik had met 1 kindje. Nu voelt het écht alsof het 24/7 doorgaat. Op een goede nacht hebben we rust van 20.00-6.30. Maar meestal moeten we er s avonds nog wel een paar keer heen, s nachts een keer en wordt er één van de twee om 5.30 wakker ofzo, goedemorgen!!! Dan voel ik me wel echt mama hoor... hihi. En dan sta ik om 22.00 nog een wasje op te hangen of te strijken soms..
De meiden zijn dol op elkaar en hebben echt veel lol samen, maar gaan nu ook echt ruzie maken en duwen en haren trekken bij elkaar. De kleine van 13 maanden doet keihard mee. 
Ik mis ook de dingen die ik makkelijk deed met mn oudste dochter, zoals 1x per week babyzwemmen. Met 2 kindjes gaat dat niet meer. Zo is boodschappen doen met 2 kinderen ook best al een uitdaging soms, als de oudste huilend op de grond van de supermarkt ligt terwijl haar zusje even uit het winkelwagentje klimt en ik haar dus nu maar vastbind met een sjaal... haha. Dus de simpelste dingen zijn met 2 kindjes soms echt heel intens. Met 1 kindje ging alles veel makkelijker.
Maaaaaaaar ik zou niet anders willen!! Gek hè. Toevallig is de oudste nu 1 nachtje Logeren bij oma, en dan mis ik haar echt. Ik vond het maar saai vandaag met alleen mn jongste dochter! Dus ik zou het zeker opnieuw zo doen, het is heerlijk en kei gezellig om 2 kindjes te hebben. Maar ja , wel hard werken vind ik! We willen graag ook nog een derde kindje in de toekomst dus dat zegt genoeg! 

Hier een leeftijdsverschil van 2 jaar en 5 maanden, dus dat komt wel overeen. M'n oudste hield zich aan het begin super goed. Ging lekker spelen als ik ging voeden. Wilde er soms wel lekker bij, dat ging ook goed. Baby 2 was ook veel makkelijker dan baby 1 aan het begin (inmiddels is nummer 1 een flinke peuter en de tweede lekker alles aan het onderzoeken). Het enige waar ik echt last van heb is dat ik soms de oudste overschat. Ik laat ze dan samen als ik naar de wc ga en dan bijt ze bijvoorbeeld haar broer.  Maar totdat hij ging bewegen was het echt alleen maar geweldig hier, die twee samen. Hopelijk bij jou ook Ik had speelgoed gehaald trouwens voor de oudste. Ze houdt heel erg van kleuren dus extra kleurplaten en glitter papier en stickers en zo gehaald. Als ik ging voeden kon zij kleuren. In die tijd kreeg zij ook iets van Playmobil 123 waar ze lang mee kon spelen. Vond ik echt een voordeel van de 2,5 jaar leeftijdsverschil dat ze wel al even zelf kon spelen. En ik dus de baby in bed kon doen zonder peuter aan m'n been :p.  Ook voor in de zomer extra buitenspeelgoed gehaald (waterbaan, zandtafel) zodat ze zich niet hoeft te vervelen.   
Waar ik me heel erg op had verkeken is dat ik bijna geen moment met de baby had (op naar bed brengen na) omdat m'n dochter er altijd ook mee wilde aaien, knuffelen en zo. Echt heel lief maar ik wilde ook!! 
En nu inderdaad bijten, slaan en schreeuwen ze naar elkaar als ik even niet oplet. Dus het is wel even wat actiever opletten allemaal :eek: ;) maar dan ben je al een jaar verder 

Ik sluit me aan wat hierboven ook al gezegd wordt. Bij ons zit er precies twee jaar tussen, de baby js nu twee maanden. De tweede baby zelf gaat mij zoveel makkelijker af dan de eerste! Ik ben veel zekerder van mezelf en begrijp haar veel sneller dan haar broer (dankzij ervaring van de eerste). 

de combinatie van twee kids is inderdaad we pittig, maar veel minder zwaar dan de overgang van 0 naar 1 kind naar mijn mening. De oudste is ook super lief voor zijn zusje, en dankzij een hele bult duplo die hij heeft gekregen bij haar geboorte speelt hij ook heel erg goed zelf op de momenten dat het nodig is. En ja, het is wel eens zoeken als de baby huilt en de oudste ook lastig doet, maar dat zijn echt maar momenten. 

Bij mijn dochters zit 2 jaar en 7 maanden tussen.  Ik heb tijdens mijn oudste zwangerschap chronische vermoeidheid syndroom ontwikkeld. Dit was pas bij lang onderzoek na haar geboorte gediagnosticeerd. Toch  de wens voor een 2e uiteindelijk voor gegaan. Na mijn jongste haar geboorte is mijn vermoeidheids syndroom verdwenen! Echt wat een geluk.  Ik was ook zo zenuwachtig  Maar echt het gaat vanzelf. Je weet nu wat je te wachten te staat.  De baby slaapt veel waardoor je je aandacht goed kan verdelen tuurlijk zijn er momenten dat je denkt .... hoe overleef ik dit. Maar mij is alles meevallen . Nu net 4 weken zwanger van nummer 3 hihi

Terug
Bovenaan