Tweede kindje?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Max is net  4 maanden oud, maar denk toch al best vaak na over een tweede. Het heeft bij Max zo'n 2 1/2 jaar geduurd om zwanger te worden, maar goed als ik nu zwanger zou raken is dat misschien wel heel erg kort op elkaar. Wat denken jullie?

Of is het juist handiger om twee kindjes niet al te kort op elkaar te krijgen?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes Anneloes

heee,

Mij lijkt 2 kindjes vlak op elkaar best wel zwaar. Maar als jij denkt dat jullie toe zijn aan een tweede kindje waarom zou je er dan mee wachten? Bij mij zijn de kriebels ook behoorlijk aanwezig maar bij ons is een tweede voorlopig geen optie, daar wonen wij veel te klein voor

Liefs Andrea

Hoi hoi,

Ik snap je gevoel/kriebels helemaal voor een tweede hoor......ik heb dat ook heel sterk gehad na Lotte (onze eerste). Maar ik heb toch gewacht met weer zwanger worden en toen 9 maanden was hebben we weer geprobeerd zwanger te worden. Na 3 maanden was het gelukt en tussen Lotte en Jozua zit precies 19 maanden.
Ik vond het super zo dicht op elkaar en als ik nu kijk hoeveel ze aan elkaar hebben....tuurlijk wordt er nu ook veel geruzieed hoor. Ik kon de slaapjes op elkaar afstemmen zodat ik tussendoor ook effe "rust". Tis wel wat drukker omdat je natuurlijk twee kleintjes hebt. Maar ik vond het super en we waren voor ons gevoel "klaar" met ons gezin.
Maar als klap op de vuur ontdekten we vorig april dat we een kadootje kregen. Jozua was toen nog maar 6 maanden en ik was al 1 maand zwanger dus Jozua was 5 maanden toen ik zwanger ben geraakt.
Het was een fijne tijd met toch wel een zwangere zwangerschap, want ik ben 3 keer kort achter elkaar zwanger geraakt. Af en toe merk ik het nog steeds.
Ruben is geboren op 16 dec. en Jozua was toen 14 maanden en Lotte was op 2 maanden na 3 Jaar.
Het is hier een gezellig drukke tijd en ik geniet er volop van. Op sommige momenten is het hier een heksenketel, maar ik denk maar zo ze zijn straks gelijk van de gebroken nachten af (hebben we amper hoor), bijna gelijk uit de luiers enz. enz.
Ik zou het zo weer over doen!!!!!!

Groetjes van Mieke mv Lotte, Jozua en Ruben

Ik woon er ook te klein voor en mijn vriend wil absoluut geen 2e, nog niet tenminste.
Maar mijn moeder zegt altijd dat ze 2 dicht op elkaar (tussen mij en mijn zus zit 1 jaar en 11 maanden) erg fijn vond. Wel even heel erg druk met luiers enzo, maar daarna kwam er rust.
Mijn moeder scheelde met haar zus meer dan 4 jaar en zij zegt altijd dat ze dat erg jammer heeft gevonden, omdat ze niet zo erg aansluiting bij haar zus kon vinden. Ze had liever een zus gehad waar ze mee kon praten enzo. Dat lukt nu wel, maar was vroeger toch best wel moeilijk zoals ik van mijn moeder heb begrepen.
Ik vind het best snel als je nu zwanger zal worden, maar het kan z'n voordelen hebben. Bij mij duurde het 2 jaar voordat ik van mijn meissie zwanger was en ik denk dat het misschien later weer zo lang zal duren. Maar ja, het kan ook meteen raak zijn. Het is wel iets waar ik me nu ook steeds meer mee bezig ga houden.

Groetjes,
Natasja
en
Anne (29 november)

Hoi Anneloes,

Ik ken het helemaal. Bij ons duurde het 3 jaar voordat ik zwanger werd, uiteindelijk gelukkig wel helemaal spontaan. Of het de tweede keer weer zo lang duurt weten we natuurlijk niet. Ik ken verhalen van mensen die heel lang moesten wachten op de eerste en waarbij de tweede er meteen achteraan kwam.
Wij willen graag een tweede en ik hoop dat er niet te lang tussen zit, aan de andere kant gun ik mezelf en met name mijn lichaam ook graag rust, zeker omdat de eerste zwangerschap best zwaar was. Toch denk ik dat wij met 6 maanden geen maatregelen meer gaan nemen om een zwangerschap te voorkomen en dan zien we wel wat moeder natuur voor ons in petto heeft. Ik denk dat 2 kleintjes vlak op elkaar heel zwaar is maar ook wel heel erg leuk. Mijn schoonzusje en zwager hebben 1 kindje van nu bijna twee en er is (bewust geloof ik) nog geen 2e op komst. Mijn neefje krijgt, voor mijn gevoel, echt extreem veel aandacht, ze reageren nog net zo op alles wat hij doet als wij bij onze kleine (van 3,5 maand). Of dat nu zo goed is, weet ik eigenlijk ook niet. Hun motto is dat hun eerste anders te weinig aandacht krijgt, en de tweede ook. Tja, er is voor allebei wat te zeggen.
Ben benieuwd welke keuze jullie gaan maken.

hoi ik ben op 18-12-2006 bevallen en nu ik ben overtijd maar zit nu toch wel even te stressen want dat is wel heel snel maar als het zo is dan is het welkom maar ik hoop toch ongesteld te worden bij de 1e hebben we er ruim 2 jaar over gedaan

groetjes ineke

Tussen Kyna en Lynn zit 3,5 jaar. Van Kyna was ik erg snel zwanger en ik ging er eigenlijk van uit dat ik een 2e keer ook niet zo lang hoefde te wachten...
Bij mijn zusje was het juist andersom: bij haar duurde het lang voordat ze zwanger was van de 1e, dus dacht ze bij de 2e al snel: laten we maar vast beginnen, en ze was heel snel zwanger! We zijn samen zwanger geweest en haar dochter is 16 december geboren, Lynn 5 januari!

Ik zou zeggen: als je lijf en je hoofd er klaar voor zijn, ga er dan voor! Je weet nooit hoe lang het duurt voordat je weer zwanger bent.

Nu ben ik natuurlijk hartstikke blij met mijn 2 meiden en vind ik het leeftijdsverschil prima. Er zitten ook heel veel voordelen aan. Kyna heeft heel erg bewust mijn zwangerschap meegemaakt en vindt het erg leuk om te helpen met Lynn en kusjes geven natuurlijk! En Kyna is overdag zindelijk en kan zichzelf goed vermaken, speelt zelfs al alleen buiten.
Als het leeftijdsverschil kleiner is, is het de eerste jaren best pittig, denk ik. Maar later is het alleen maar leuker: altijd een speelmaatje in de buurt, ook op vakantie enzo. Ik heb een zus die 2 jaar ouder is en 1 die 2 jaar jonger is en kon/kan vooral met mijn jongere zus goed opschieten, daar heb ik thuis ook altijd een kamer mee gedeeld.

Hai Anneloes,
Mijn Max was 10 maanden toen ik weer zwanger was. Ik heb de zwangerschap wel als veel zwaarder ervaren, maar ik heb er ook veel meer van genoten. Max heeft 4 jaar op zich laten wachten. Na Max gaf ik BV en ik had dus niet echt een regelmatige cyclus. Ook gezien mijn leeftijd (ben nu 36) hebben we geen enkele voorzorgsmaatregel genomen en maar gekeken wat er van kwam. Op 14 december is Liv geboren, Max was ruim 19 maanden.
Ik vind het nu wel zwaar, maar ik geniet er enorm van. Mijn leven draait echt om mijn kindjes en ik ervaar dat helemaal niet als een opgave.
Succes!
Trouwens je hebt je zoon een PRACHTIGE naam gegeven!
Patricia, trotse mama van Max 090505 en Liv 141206

Terug
Bovenaan