Tweeling pas ontdekt bij 3e (spoed)echo toen ik 1 kindje was aan het verliezen

<p>Dag allemaal, </p><p>Ik heb een raar verhaal dat ik graag wil delen om mijn hart te luchten en wie weet heeft iemand hier ervaring met hetzelfde. </p><p>Dat een tweeling nog niet is ontdekt bij de 8 weken echo en 1 van beide niet meer leeft had ik bij mijn 1e zwangerschap en hoor je nog regelmatig.</p><p>Maar nu bij de 2e zwangerschap is het een heel ander verhaal. Ik had 2 echo's gehad waarvan de 2e echo zelfs nog op de dag dat het mis ging waarop volgens verloskundige een gezonde eenling zwangerschap te zien was. Echter dus op dezelfde dag nog was ik alweer terug voor een spoedecho wegens spontaan enorm bloedverlies. Dit keer was er direct een 2e vruchtzak te zien die exact even groot was als de andere vruchtzak en waar het 2e kindje al niet meer in zat. De volgende dag weer een echo gehad waarop te zien was dat er van 2e vruchtzakje nog weinig over was dus was de conclusie overduidelijk dat dit de oorzaak van het bloedverlies was. Echter nu nog het risico dat het andere kindje ook word afgestoten danwel er schade aan overhoud.. </p><p>Ik ben zeer verbaasd waarom dit zo is gelopen en of dit ook voorkomen had kunnen worden als ik eerder de juiste zorg bij een tweelingzwangerschap kreeg. Bij mijn 1e zwangerschap had ik er in zo'n vroeg stadium geen moeite mee, maar bij 12 weken is het toch alweer iets anders en ook is er nu iets meer risico voor het nog levende kindje dan toen.</p><p>Ik was deze zwangerschap ook heel beroerd waardoor ik zelf al sterk vermoedde dat het om een tweeling ging. Maar ze bevestigde tot 2x toe dat het er echt 1 was..</p><p>Wat nog vreemder is is dat ik nu pas over 3 weken weer een controleafspraak heb terwijl ik dus nog lichtelijk bloed. Alhoewel ik natuurlijk wel altijd kan bellen als het bloeden weer hevig word, maar toch. </p><p>Raar verhaal en ja ik ben ook een klein beetje teleurgesteld in mijn verloskundige zorg.</p>
 
Het kan zijn dat het ene kindje een beetje achter de andere of juist heel diep lag. Onze jongens waren ook nooit goed te zien ?‍♀️ Dat kan gewoon hoor. Andere zorg had niet uitgemaakt. Een miskraam is niet tegen te houden. Ook niet als het tweede kindje wel eerder te zien was.
Mocht je je verhaal kwijt willen en ervaringen willen delen, dan ben je welkom op de FB pagina Tweelingengeltjes 
 
Soort gelijk verhaal, bij de vroege echo met 8 weken twee kindjes te zien met beide een kloppend hartje. Wel was er één kleiner dan de ander dus wel reden tot zorgen. Bij de 12 weken echo bleek het kleine kindje toch niet meer te leven. Er zat ook 2.5 week tussen de controle afspraken. Vreselijk lang! De gynaecoloog zei toen, mocht ik gaan vloeien dit niet iets hoefde te betekenen voor het andere kindje. Er was bij mij een duidelijk tussenschot te zien, dus zeer ws twee eiig. Bij mij is het dode vruchtje wel de gehele zwangerschap 'blijven zitten'. Met 37 weken ingeleid en een gezonde dochter gekregen. 
 
Terug
Bovenaan