Tweeling!

Hallo Allemaal,

Ik ben Ryanne, 26 jaar en 21 weken zwanger.
Gisteren hebben wij de 20-weken echo gehad en tot onze grote schrik en verrassing blijken we een tweeling te krijgen.....!
Op de eerste echo's was er echt maar 1 kindje zichtbaar, maar gisteren waren het er echt twee.

Wie wil er met mij mee praten over het zwanger zijn en krijgen van een tweeling?
Aangezien het een grote verrassing bij ons was ben ik benieuwd naar andere ervaringen en uiteraard tips en weetjes van moeders die al een tweeling hebben!

Liefs
Ryanne

Hoi Ryanne,

Dat is dan zeker even schrikken! Is dit je eerste zwangerschap?

Ik heb over twee weken de 20 weken echo en ik vraag me soms ook wel eens af of het er stiekem geen twee zijn. Die kleine daarbinnen is al zo goed te voelen (maar dit is dan ook wel mijn tweede) en mijn buik groeit erg hard. Ik hoop zelf dat het er maar eentje is hoor, want ik heb al een dochter die net 2 jaar is als de baby komt. Ik zou het sneu vinden voor haar, want met een broertje of zusje moet ze de aandacht al zo verdelen, maar met een tweeling is dat natuurlijk helemaal 'erg'.

Geen ervaring dus met een tweeling (voor alsnog).

Groetjes, Marisa

Hoi Ryanne,
GEFELICITEERD!!!!
ik ben 3 maanden geleden bevallen van een tweeling. Ik kan niets anders zeggen.....SUPER leuk!!
Ik had ook een goede zwangerschap (wel de eerste weken 'erg' misselijk, bijna opgenomen) en op het eind was het wel zwaar. Kon geen lange stukken meer lopen. Maar ik voelde me zo trots.

Er is echt geen moment dat ik me zo goed en trots voelde, als toen, tijdens mijn zwangerschap van de tweeling. En nu ook, iedere dag kijk ik met bewondering naar het stel.

Het krijgen (en zwanger zijn) van 1 kind is al zo bijzonder, maar 2 (tegelijk!). Hoe is het mogelijk? Dat het past!?
Eentje was zelfs nog gedraaid in de 35e week (heb daar niets van gevoeld, tot verbazing van de arts).

De eerste lag in stuit en de 2e in hoofdligging. Deze combinatie is risicovol om 'gewoon' te bevallen (verhaking). Daarom zijn ze met de keizersnede gehaald. Het herstel vond ik erg tegenvallen. Heeft echt 6-7 weken geduurd voordat ik me weer de oude voelde.
Mijn kraamtijd was in het ziekenhuis (prima hoor!), omdat ze niet genoeg aankwamen. Ze dronken niet goed bij me, dus kregen ze na een paar dagen bijvoeding.
Eerst werden ze gewogen, daarna drinken bij mij (na elkaar, want tegelijk lukte me niet hoor!), weer gewogen en wat ze te kort hadden, werd dan aangevuld met flesvoeding. (Dat was nogal een gedoe, was daar zo lang mee bezig).

Nu krijgen ze alleen fles en hebben eigenlijk een gelijk ritme. Dat komt ook deels door mij, want ze krijgen tegelijk drinken, gaan gelijk naar bed etc.

Je krijgt ook (heel veel) reacties, als je buiten loopt. Met buik (vooral op het eind), maar ook met de 2 kleintjes. Want je bent een bezienswaardigheid hoor.

Dit zijn trouwens onze 4e en 5e kindjes (!)
Liefs Anne.

Hoi Maryse en Anne,

Tja, het was wel even schrikken bij ons. Nu is het gelukkig al een beetje bezonken en kan ik een klein beetje aan het idee wennen dat er 2 beebjes in mijn buik zitten. Maar het blijft nog wel een beetje raar...... Al 2 echo's gehad en nu toch ineens 2 kindjes. Achteraf verklaart het wel wat dingetjes voor me hoor. Ik had als best vroeg last van bandenpijn, heb nu een lichte vorm van bloedarmoede, mijn buik is de laatste 2 weken heel hard gegroeid (omhoog zeg maar) en ik heb regelmatig last van brandend maagzuur terwijl je dat normaal gesproken pas aan het eind van je zwangerschap kan krijgen.

Maryse: Dus het is jou 2e zwangerschap? Mijn eerste. Dus alles is helemaal nieuw voor ons. Wanneer heb je de echo?

Anne: Dus jij hebt ook een tweeling? En nog 3(!) andere kindjes. Hoe red je dat allemaal? Wij hadden het idee om 'rustig' te beginnen met 1 en dan in de loop van de tijd misschien een 2e. Maar ja, nu wordt het even anders.
Heb jij ook een tweelingkinderwagen? Wat voor 1 en bevalt hij?

Liefs
Ryanne

Hoi Ryanne,

Fijn om te horen dat je weer een beetje bijgekomen bent. Je hebt gelukkig nog een heel aantal weken om alles te regelen voor 2 beebjes.

Ik heb mijn 20 weken echo precies op de dag dat ik 20 weken zwanger ben: 24 februari. Nog anderhalve week. Ik ben zo benieuwd of het een jongen of meisje wordt!

Nou, heel veel 'sterkte'   en plezier met de planning van deze prachtige wondertjes!

Groetjes, Marisa

Hey, Ik ben Pien en 16 weken zwanger van de eerste.
Wist helemaal niet dat dat nog kon, na 2 echos erachter komen dat het er 2 zijn...
En met het hartje horen daarvoor ook steeds meer 1 hartje gehoord??
Wel heel bijzonder!!
Mijn ouders zijn allebei van een tweeling dus de kans was extra groot dat ik ook een tweeling zou krijgen maar volgens de echo is het er 1. ( maar misschien over 4 weken 2??haha)
Heb nu met 16 weken wel al een behoorlijke dikke buik maar zal wel nix zijn.....
Wens je heel veel geluk met 2 prachtige wondertjes in je buik!!!!

Geniet ervan!

Pien

Hoi Ryanne,

Het is wel druk, maar het loopt gewoon. En het is echt heel gezellig. Ik vind het ook niet 'zwaarder' dan 1 kindje, maar dat komt waarschijnlijk ook wel omdat ze steeds tegelijk drinken krijgen.

We hebben een duowagen (Urban) die hadden we al. Heel fijn ding, wendbaar en past door deuren en kassa's. Ik heb er wel een duoreiswieg bij gekocht (marktplaats), want de enkele reiswiegjes vind ik erg klein. Nu kunnen ze er lang in liggen.
Tot nu toe lagen ze steeds met z'n tweetje in de reiswieg van de Buggaboo. Dat is een brede bak en dat padte best. Erg schattig om te zien! Ook erg leuk, die reacties van de mensen die opeens zien dat er 2 in liggen, dat verwacht je natuurlijk helemaal niet.
Nu begint het wel te krap te worden hoor! Dus vanaf deze week liggen ze in de Urban.

De eerste 7 weken hebben ze ook bij elkaar in de wieg geslapen. Naast elkaar, dat hadden ze echt nodig, zochten echt het contact bijelkaar.
Vooral de eerste week zochten ze elkaar heel erg op. Dan lagen ze samen in zo'n plastic wiegje in het ziekenhuis en als ze dan rugje-rugje lagen werden ze onrustig. Zodra ze dan werden omgedraaid, naar elkaar toe, was het goed en sliepen ze lekker verder.
Nu liggen ze allebei in een eigen wiegje. Als er eentje huilt wordt de andere (gelukkig) niet wakker.

Liefs Anne.

Hoi Anne,

Hoe is het?
Wij hebben gisteren een kinderwagen gekocht, krijgen we van een oom van mijn vriend, dus dat is een leuke meevaller. We zijn gegaan voor de duowalker van easywalker.

Vraagje: heb je echt een tweelingbox nodig, of red je het ook met een gewone?

Hoe oud is jou tweeling eigenlijk?

Groetjes
Ryanne

Terug
Bovenaan