tweeling?

Hoi,

eeneeneiïge tweeling is een speling van de natuur en niet erfelijk. Een tweeeiïge tweeling is wel erfelijk, maar alleen van de moeders kant. Vader kan dat wel weer doorgeven aan zijn dochters maar maakt de kans niet groter dat moeder een tweeling krijgt. Noraal komt er maar één eicel vrij en bij een tweeeiïge tweeling komen er dus twee vrij. Het is een soort van afwijking. Mijn zusje heeft afgelopen december een tweeeiïge tweeling gekregen. Dat komt bij ons in de familie voor, aan mijn vaders kant. Ze heft nu wel een verhoogde kans om nog een tweeling te krijgen. Wat was ik trouwens blij dat ik al drie keer zwanger was (twee keer geweest en tijdens mijn derde raakte ze zwanger) van één baby tegelijk, want ik weet niet of ik anders wel aan een derde kindje begonnen was.

groetjes van Marloes

Het vaker voorkomen van tweelingen in een familie is erfelijk. Dit heeft dan betrekking op twee-eiige tweelingen, die zijn ontstaan door een dubbele eisprong. Een dubbele eisprong kan erfelijk zijn.Als aan de vaders kant tweelingen voorkomen kan deze de mogelijkheid van een dubbele eisprong doorgeven aan zijn dochter(s). De leeftijd en het aantal kinderen van de vrouw kan ook een rol spelen bij de kans op twee-eiige tweelingen. Het lijkt erop dat door het ouder worden de voortplantingsorgaan bij de vrouw beter gaan werken gedurende haar vruchtbare periode en als zij al meer kinderen heeft gekregen ook. Na het veertigste jaar wordt de kans op tweelingen kleiner.

bovenstaande vond ik op een tweelingensite.

grt
janet

Mijn excusses ik heb 1- en 2-eiige tweelingen doorelkaar gehaald.

Ook bij mij zitten deze in de familie,maar slaan wel netjes elke keer een generatie over.

Groetjes Jessica

Terug
Bovenaan