Hallo Hilde,
Eigenlijk hoor ik (nog) niet op jullie forum thuis, maat was een beetje aan het neuzen.
Ik persoonlijk kan je het tweetalig opvoeden zeer aanraden. Het is, vind ik een heel mooi cadeau wat je je kind mee kunt geven. Mijn nichtje van nu 2,5 jr wordt vanaf dag 1 in het nederlands en duits aangesproken. Inmiddels heeft zij een ontzettend grote woordenschat, en lult je soms je oren van het hoofd ( in twee talen!!). Mijn zwager (pa) is nederlands en onze kant van de familie is duits. Mochten mijn partner en ik ook een klein wondertje in de wereld zetten, gaan wij die kleine ook 2talig opvoeden.
Je moet alleen zorgen dat je de juiste balans houdt. Een nieuw woordje in nl ook meteen in het duits oefenen en anders om. Bij haar werkt het heel goed, en zij zuigt de info echt als ene spons op.
Het voordeel is dat de duitse taal een aantal babywoordjes heeft waardoor een hummel al snel kan communiceren. Mijn moeder heeft haar geleerd dat tata wandelen of naar buiten gaan is, en heiha is moe zijn of nar bed willen. Het woordje mmmm betekende honger of dorst. Geweldig om te zien en horen.
Heel veel succes!!
Groetjes Noelie