tweetalig

Zijn hier andere meiden die hun kindje 2 talig op gaan  voeden???? Mijn vriend komt uit Griekenland..en ik ben half grieks...dus mijn dochtertje moet wel  grieks gaan leren!! Heel goed vind ik als zij op haar   4e al grieks kan... hihi...Maar is noodzakelijk, anders verstaan al haar familieleden van haar vaders kant haar niet! Nog andere hier? Vind het zelf wel moeilijk....hoor wel dat kinderen info opzuigen als spons..maar ja we zullen zien!!!

Hoi,

Als het aan mijn man ligt wordt onze kleine ook "tweetalig" opgevoed, namelijk Nederlands en.. Limburgs, ha, ha!!
Maar ja, dat is een dialect en geen taal natuurlijk...
Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen omdat Christian toch vrijwel de hele tijd Nederlands hoort, want mijn man en ik spreken ook gewoon Nederlands en geen dialect.
Veel succes met jouw kleine, het zijn inderdaad sponsen... Uitkijken met vloeken dus, ha, ha!

Groetjes, Karin
mama van Christian (18 weken)

Ja bij ons is er ook een tweetalige opvoeding. Ja onze kleine gaat daar veel profeit van hebben . Naast het Nederlands leert hij ook de wereldtaal Fries.
Anders kan hij pake en bepe en zijn ooms en tantes niet verstaan.

bij ons Nederlands en Arabisch (Marokkaans). Merk aan mijn oudste (2 jaar) dat hij marokkans wel bijna alles begrijpt, maar praten hooguit een paar woordjes. Hij spreekt voornamelijk nederlands. ook wel logisch met al die hollanders om hem heen. Ik neem aan dat dat nog wel bijtrekt. Vind het al super dat hij het bregrijpt!!!!

Wat belangrijk is dat jij consequent nederlands tegen je kind spreekt en je man grieks.

Bij ons is het Nederlands en Frans. Ik spreek met mijn man altijd Nederlands, maar hij spreekt met ons kleintje consequent Frans. Het begon al tijdens het aanmoedigen tijdens het persen.....hihihihi.
Ik spreek dus Nederlands en hij Frans. Het is belangrijk dat je kindje weet bij welke ouder zij welke taal moet spreken. Het schijnt dat ze in het begin de 2 talen nog door elkaar heen gebruiken, maar dat duurt maar even. Daarna schijnen kinderen die 2-talig worden opgevoed meer taalgevoel te ontwikkelen en makkelijker nieuwe talen erbij te leren.

Anne

Ik spreek Fries en mijn man spreekt Nederlands. Dus ook tweetalig. Marielle spreekt voornamelijk Nederlands, met een paar woordjes Fries tussendoor. Ze verstaat het Fries prima.  

Nederlands en Duits. Op het moment spreken wij allebei nog Nederlands tegen Laura, maar al ons personeel spreekt Duits tegen haar. Ook de Duitsers die Nederlands kunnen  spreken. Wij doen het dus niet ouderafhankelijk, maar situatieafhankelijk. Als er visite is (Duitsers) spreken we ook Duits tegen Laura.

Groetjes Ilona

Terug
Bovenaan