tweetalig

Hier is het Engels en Nederlands. De oudste is nu vier, spreekt voornamelijk Engels met een paar woordjes Nederlands. De ervaring leert dat je het beste de ene ouder uitsluitend Nederlands tegen het kind kunt laten praten en de andere ouder uitlsuitend  de andere taal.  Hadden wij eerst niet gedaan. Dus we gaan voor de 'herkansing' met nummer twee en hopen dat de oudste zo ook wat meer Nederlands leert!  

Jeetje, ik krijg helemaal zin om Esther ook een tweede taal te gaan leren, haha! Ik ben zelf dol op talen. Ik versta behalve Nederlands zelf ook Frans, Duits, Engels, Spaans  en een klein beetje Russich en behalve in het Russisch weet ik me in al die talen ook wel verstaanbaar te maken in meerdere of mindere mate (ik zou weer thuis komen als ik ergens gedropt zou worden, zeg maar). Daarnaast lees ik nog Latijn, (oud)Grieks en (oud)Hebreeuws. Ik pik het vrij snel op en ik hoop Esther ook. Ik heb er zelf altijd veel profijt van gehad. Maar goed, geen van die vreemde talen spreek ik als mijn moedertaal, dus ik ben bang dat ik teveel 'schade' aanricht als ik haar mijn versie van die taal ga leren...

Groetjes,

Eveline

hallo,

Ik heb een zoontje van 3,5 die twee talen spreekt. namelijk nederlands en Albanees. Het is vanzelf gegaan ik spreek het meest nederlands tegen hem en mijn man Albanees. Hij verstaat het allebei even goed en weet precies tegen wie hij welke taal moet spreken. Graag had ik hem nog het Fries geleerd daar ik zelf van Friesland kom maar ja dan moet ie ook het Limburgs leren daar we in Limburg wonen hihi snappen jullie het nog. En als het dan een beetje kon kan hij ook nog Duits leren omdat we in Vaals wonen. We zijn dus van plan om onze andere zoon ook tweetalig op- te voeden.

Groetjes rennie

Hoi,

Nou ik ga mijn zoontje ook tweetalig opvoeden. Ik vind het soms wel lastig om in mijn eigen taal tegen hem te praten. Vaak gaat het in het Nederlands zoveel beter. Ik doe mijn best.
Gelukkig is hij vaak bij mijn ouders en die praten geen Nederlands, dus zal hij het wel van ze meekrijgen.
Ik heb begrepen wanneer je je kind tweetalig wil opvoeden,dat je in je moedertaal tegen je kind moet praten, omdat ze Nederlands toch meekrijgen op school.

Ik ben wel erg benieuwd of het gaat lukken tweetalig. We zien wel.

Groetjes

Als je helemaal geen Nederlands thuis tegen je kind praat, dan is het  aan te raden  om je kind naar de voorschool te brengen. Kinderen die op hun 4e pas in aanraking komen met het Nederlands hebben zo'n grote taalachterstand, dat die zelfs aan het eind van groep 8 nog niet gelijk is aan de kinderen, die wel Nederlands als moedertaal hebben geleerd. Ik heb vrienden die met hun kinderen alleen Frans en een stamtaal uit Guinee praten. Zij dachten ook dat de kinderen  dat Nederlands op school wel zouden leren. De kinderen redden zich nu natuurlijk wel in het Nederlands, maar ze maken erg veel fouten en hun woordenschat is een stuk lager dan dat hij hoort te zijn. Vooral de lidwoorden en het aanwijzend voornaamwoord gebruiken ze verkeerd.
Tweetalig opvoeden gaat het best als iedere ouder 1 taal spreekt. In Nederland dus het liefst Nederlands + een andere taal.

Groetjes Anne (lerares in het SBO)

Oja, het is trouwens wel zo, dat als je slecht Nederlands spreekt, je beter in je eigen moedertaal kunt spreken. Beter de eigen moedertaal goed leren, dan het Nederlands gebrekig..........
Althans zo wordt mij dat in cursussen weer uitgelegd.

Mijn zoontje is in Maart geboren en nu dus 4 maanden, maar wij praten zelfs in 3 talen tegen hem. Ik ben nl getrouwd met een turkse man en wij spreken hoofdzakelijk in het engels met elkaar, omdat mijn man nog niet vloeiend nederlans spreekt, maar wel aan het leren is. Dus als ik alleen tegen mijn zoontje praat is het in nederlands en mijn man spreekt turks tegen hem en als we samen met hem bezig zijn, spreken we engels tegen hem....dus we zullen zien hoe hij het allemaal oppakt. Vrienden van mij hebben een dochter van 5 en zij spreekt vloeiend engels en en nederlands, dus dat zal vast wel goed komen denk ik....

Terug
Bovenaan