twijfel of ik wel bv wil blijven geven

Hallo,
Ik twijfel de laatste tijd erg. Aan de ene kant vind ik het heerlijk om borstvoeding te geven aan mijn dochtertje van 11 weken. Maar aan de andere kkant vind ik het toch ook een handicap, en weet ik niet of ik het nog wel wil blijven doen. We gaan bijna op vakantie en ik zie me daar al zitten te voeden, maar niet heus!! En af en toe lijkt het me gewoon handig om er een flesje in te gooien, zodat ik niet er voor thuis moet blijven!!
Ik had het idee dat het niet zo moeilijk zou zijn omdat ik mijn eerste ook 7 maanden borstvoeding heb gegeven maar nu vind ik het toch zwaar.

Ik weet wel dat niemand mij echt kan helpen maar tips zijn toch welkom, want ik weet het soms gewoon echt niet. Het is natuurlijk ook wel weer heel fijn en ik ben bang dat ik het ga missen als ik ermee stop.
 
Hoi,

Ik heb een zoontje van 11 weken oud en die heeft slechts de eerste 4 weken borstvoeding van me gehad. Ik had ontzettend veel pijn aan mijn borsten dat ik tranen kreeg tijdens het voeden. Ook had ik last van stuwing aan mijn rechterborst waardoor ik een paar dagen mijn zoontje alleen aan mijn linkerborst aanlegde en mijn rechterborst kolfde ik dan af. Maar omdat ik dat afkolven zo'n gedoe vond deed ik het maar een paar minuten per dag. Hierdoor nam de productie al snel af en had ik maar 1 borst aan te bieden. Dit was zo'n gedoe want ik had steeds het idee dat ik niet genoeg melk had voor hem en was in die tijd ook met alles heel onzeker. Uiteindelijk ben ik gestopt met bv en ben overgestapt op de flesvoeding. De eerste paar weken vond ik het geweldig en had ik veel meer plezier in het voeden maar nu....

Als ik nu nog kon kiezen dan zou ik hem nu nog steeds bv geven en zeker tot de 6 maanden. Op de een of andere manier vind ik het gewoon heel erg jammer dat ik hem geen bv meer geef.

Daarom als ik jou mijn mening mag geven zeg ik dat je zeker moet doorgaan met bv geven zolang je nog kan en zeker tot de 6 maanden. Als je het onhandig vind om je kind overdag bv te geven dan kun je er toch voor kiezen om alleen de eerste en de laatste voeding bv te geven.

Groetjes mama van Ryan
 
Hoi,

Ben je al eens op www.borstvoedingsforum.nl geweest? Daar tref je vast meer moeders  met dezelfde onzekerheden als jij nu hebt, zoals over voeden in het openbaar. Je kunt een bericht plaatsen, maar je kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie bovenaan het forum en zo ervaringsverhalen (en antwoorden daarop) lezen. Heb je meer behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. De VBN is zowel overdag als 's avonds bereikbaar via telefoonnummer 0343-576626. Contactpersonen van de VBN hebben naast hun eigen borstvoedingservaring een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk onderbouwde informatie over borstvoeding. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Hoi,

Tja, wat is wijsheid. In ieder geval moet je proberen je er nu niet al te druk over te maken, want door stress wordt de beslissing eigenlijk al voor je genomen.
Mijn dochtertje is nu 6 maanden en heeft tot voor kort bv gekregen. Ik merkte echter dat het steeds minder werd. Ik was, toen zij bijna 3 maanden oud was, weer gaan werken en kolfde daar 2 keer per dag af. Helaas was het druk op mijn werk en nam ik daardoor niet echt de rust om goed te kolven. Mijn voeding liepp dus snel terug. Nu zou ik mijn dochtertje nog wel willen geven, maar ik heb gewoon niks meer voor haar.

Misschien kun je de 2 combineren. Dat je bijvoorbeeld kv meeneemt als je ergens heen gaat. Ik begrijp wel wat je bedoelt als je zegt dat je je aan huis gekluisterd voelt. Op de één of andere manier wordt het geven van een fles meer geaccepteerd dan het geven van de borst. Terwijl die borst toch iets heel natuurlijks is. Maar ja, om dan in een bomvol restaurant te gaan zitten voeden... Nee, ik deed het ook niet.

In ieder geval wens ik je succes met de beslissing!

Groetjes,
Jolet
mv Alyssa
 
Hoi, ik ben een fles moeder en met dit warme weer is het toch ook wel lastig met voeding meenemen. MIjn voeding moet met heet +\- 80 graden warm water gemaakt worden maar ik vind het geen probleem om ergens om heet water |theewater te vragen (Artis bijv).Ik vind het echt een voordeel i.v.m. openbaar voeden maar het lijkt mij ook heel fijn als de bv goed bevalt om altijd de juiste voeding  bij mij te hebben   Kun je niet iets met een hydrofiel over je schouder bijv.En probeer eens openbaar te gaan zitten en i.p.v. in eengedoken fier te gaan zitten en kijk de mensen maar aan vaak maakt dat ook wel een groot verschil echt waar.

Heel veel succes met je keuze Petra.

Ps ik kan ook nooit spontaan bij iemand blijven als ik geen voeding bij mij heb.
Alles heeft een voor en een nadeel!!!
 
Ik vind het juist makkelijk om overal te kunnen voeden.

Ik ben echt wel een beetje preuts, maar voeden doe ik (bijna) overal.

Als je een voedingbh aandoet en eventueel een voedinghempje dan ziet toch niemand iets. Misschien durf je het dan wel.

En als ik een avondje wegga, dan kolf ik een voeding af en dan geeft de
oppas (meestal 1 van de oma's) de melk in een flesje. Kolven vind ik niet echt makkelijk, maar zo kan ik wel af en toe een avondje weg zonder kind.

En ik sluit mij aan bij 1 van de bovenstaande schrijfsters www.borstvoedingsforum.nl heb ik al veel herkenning aan gehad (en tips).

Groetjes,

Linda moeder van Rebecca 11 november 2005 (alweer 6 maand oud)
 

Quote: We gaan bijna op vakantie en ik zie me daar al zitten te voeden, maar niet heus!! En af en toe lijkt het me gewoon handig om er een flesje in te gooien, zodat ik niet er voor thuis moet blijven!!



Juist op vakantie is borstvoeding heel handig, veel handiger van kunstvoeding. Extra dorst door de warmte: gewoon een keertje vaker aanleggen, ipv wachten en rekken tot de volgende fles. Geen gesleep met flesjes, thermoskan (heb je daar uberhaupt een waterkoker/fluitketel? pannetje heet water overgieten is vrij lastig), koud water, poeder, zowel onderweg ernaartoe als terplaatse. En geen gedoe met schoonmaken/uitkoken (water in zuidelijke landen is ook niet aan te raden om te drinken, dus persoonlijk zou ik daar geen flesjes mee afwassen, of ze in ieder geval na het wassen uitkoken in flessenwater)



Wat betreft het voeden in het openbaar. Als jij ook maar een klein beetje oplet of je discreet voed, zal niemand ook maar in de gaten hebben dat je voed, laat staan dat ze iets bloots zien. Discreet voeden is heel makkelijk hoor. Hierboven zijn ook al tips gegeven. Wat ook een goeie is: pashmina sjaal mee. Die is lekker groot en dun, neemt dus ook weinig plek in en multifunctioneel (tegen de zon over de wagen heen, tegen de kou en dus ook tegen pottenkijkers bij het voeden)

Probeer het gewoon een keertje hier in Nederland uit. Ga 'ns lekker naar een park als het mooi weer is, kies een rustig plekje uit en leg je kindje aan. En als dat goed gaat, probeer het dan eens in bijvoorbeeld het restaurant van de V&D ofzo. Blijf je je er onprettig bij voelen, dan heb je het in ieder geval geprobeerd.  

Ik weet niet wat voor vakantie je gepland had, maar misschien valt het allemaal wel mee wat betreft het in het openbaar  voeden. Aanleggen voor je de deur uitgaat en aanleggen als je weer terug in je appartement/hotel/tent bent. Ik ga zelf niet heel de dag op pad met m'n meisje, dus dan kan een paar uurtjes zonder voeden prima. (of met de auto, en daar kun je ook goed voeden hoor)

En wat betreft af en toe een flesje: als jij je daar goed bij voelt en je wilt een keer weg, waarom niet? Misschien wel eerst leeg laten drinken/leeg kolven voordat je weggaat, en dan kun je gewoon weg hoor. Als je langer weggaat, wel voor de zekerheid je kolf mee ivm mogelijke stuwing (kun je in ieder geval de ergste druk eraf halen, leegkolven tussendoor is geen noodzaak, dus da's qua tijd zo gepiept)

En last but not least: het voeden wordt steeds makkelijker. Je kleintje is nu 11 weken. Die van mij ging na 3 maanden opeens veel sneller drinken. Binnen 5 minuten beide borsten. In die tijd maak je nog geen fles klaar hoor.
 
quote: dominiqueislief reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-05-2006 11:08:01'));

Hoi, ik ben een fles moeder en met dit warme weer is het toch ook wel lastig met voeding meenemen. MIjn voeding moet met heet +\- 80 graden warm water gemaakt worden maar ik vind het geen probleem om ergens om heet water |theewater te vragen (Artis bijv).Ik vind het echt een voordeel i.v.m. openbaar voeden maar het lijkt mij ook heel fijn als de bv goed bevalt om altijd de juiste voeding  bij mij te hebben   Kun je niet iets met een hydrofiel over je schouder bijv.En probeer eens openbaar te gaan zitten en i.p.v. in eengedoken fier te gaan zitten en kijk de mensen maar aan vaak maakt dat ook wel een groot verschil echt waar.

Heel veel succes met je keuze Petra.

Ps ik kan ook nooit spontaan bij iemand blijven als ik geen voeding bij mij heb.
Alles heeft een voor en een nadeel!!!




Een tip: koop een smalle stalen kleiner formaat thermoskan, doe daar gekookt heet water in, neem nog flesje koud water mee om te mengen anders is het te heet. Zo kun je overal je kind de fles geven! Superhandig vond ik dat. Het water blijft de hele dag warm genoeg om voeding mee te maken. Dus dan heb je altijd voeding bij je.
Want je zegt wel: als ik geen voeding bij me heb kan ik niet spontaan blijven. Ik had altijd voeding bij me, waar ik ook naar toe ging! Kon altijd spontaan bij iemand blijven!
Heb zelf 10 weken borstvoeding gegeven. Ook prachtig en fijn. Moeilijk om afscheid te nemen, maar na een paar weken was het oke. Vond de fles ook handig, je krijgt er handigheid in.
 
Terug
Bovenaan