Twijfels bij inleiden bij 40+6

<p>Hallo allemaal. Ik weet niet zo goed wat te doen. Aankomende zondag heb ik een inleiding ingepland staan maar ik weet eigenlijk niet of ik dat wel al wil.</p><p>Bij controle in het zhuis was het al snel van ,je bent 40 weken zwanger we gaan je inplannen' en een datum was geprikt.. Ik vroeg nog kan het later in de week maar nee..</p><p>Heb ik er zelf ook nog wat over te zeggen? Medische indicatie vanwege stuitliggging en keizersnede eerste zwangerschap. Kindje ligt nu goed. Niet te groot, voldoende vruchtwater nog. Bloeddruk prima. Zal ik op mijn strepen staan en afspraak inleiden proberen te verzetten naar een week later?</p>

Ja moeilijke beslissing,
Ik zou op je gevoel af gaan en proberen uit te stellen? 
Wat wel de kans is, is dat de baby kan gaan poepen in het vruchtwater.. en zo een infectie kan gaan oplopen.
Succes !

Ik zou het laten staan. Al is het maar omdat het bewezen meer risicovol is voor moeder en baby om tot 42 weken te blijven zitten.  https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/lifeandstyle/2019/oct/28/post-term-pregnancy-research-cancelled-babies-die-sweden
Het ziekenhuis adviseert het niet voor niets zo. Maar uiteindelijk moet jij je er wel prettig bij voelen. Je zou om een gesprek kunnen vragen waarin je je zorgen kunt uiten. Dan kunnen zij hopelijk ook toelichten waarom deze keuze gemaakt is.

Dat verhoogde risico vind ik dus moeilijk in te schatten.  Hoor en lees zoveel tegenstrijdige dingen dat ik het ook niet meer weet. Het liefst ga ik voor een natuurlijke bevalling. Kindje op haar eigen tijd laten komen maar je weet idd nooit zeker hoe het daarbinnen gaat. 

Ik zou nooit langer willen wachten als 41 weken, liever eerder als later. In een Zweedse studie is aangetoond dat het na de 41 weken gevaarlijk wordt om door te blijven lopen. Dus nee ik zou heel blij zijn met die inleiding en absoluut niet vragen om de afspraak te verzetten. Wat heeft die paar dagen voor meerwaarde? De baby is al lang voldragen.

[quote quote=10290885]Dat verhoogde risico vind ik dus moeilijk in te schatten. Hoor en lees zoveel tegenstrijdige dingen dat ik het ook niet meer weet. Het liefst ga ik voor een natuurlijke bevalling. Kindje op haar eigen tijd laten komen maar je weet idd nooit zeker hoe het daarbinnen gaat.[/quote]
Maar de artsen in het ziekenhuis zijn getraind om al deze informatie te integreren en op waarde te schatten om hier vervolgens hun beslissing op te baseren. Je hoeft het dus ook zelf niet in te kunnen schatten. Je kunt je twijfels meenemen. Maar probeer wel open te staan om je door hen te laten adviseren.

Als deze zwangerschap verder alles prima verloopt, dan is er op zich volgens mij geen reden om met 40+6 in te leiden. Wellicht kan je nog een keer navragen waarom het nu moet en of men niet een paar dagen langer kan wachten, misschien niet direct een week. Het is wel bewezen inderdaad dat op een gegeven moment de placenta minder goed funktioniert, dat willen de artsen natuurlijk voorkomen dat het zo ver komt. Met 40+6 is je kindje helemaal klaar om op de wereld te komen, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Ik ben zelf met 41+3 ingeleid, wel op eigen verzoek nadat ik acupunctuur, strippen (naja poging tot want het lukte niet) weeënthee, weeënolie al had geprobeerd (en diverse andere dingen). Ondanks dat er veel horror-verhalen de ronde gaan wat betreft inleiden, vond ik de bevalling niet heftiger dan de 1e, waar ik niet ben ingeleid. Toen we begonnen met inleiden werd mij wel verteld dat het makkelijk nog 24-48u kon duren voordat de bevalling op gang zou komen. 4.5 uur later was meneer er al :) lekker vlot dus.
Mag ik vragen waarom je twijfels hebt wat betreft inleiden? 

Terug
Bovenaan