Twijfels en onzekerheden

<p>Dag dames. </p><p>Ik heb net mijn hele verhaal geprobeerd te typen maar uiteindelijk durfde ik het toch niet om het zo openbaar te zetten. </p><p> </p><p>Toch zit ik met 1 ding. Waar ik me ontzettend om schaam. Maar wie weet helpt het af schrijven al een hoop. </p><p>Inmiddels ben ik 5 maanden gestopt met roken. En zijn we nu 17 weken zwanger. </p><p>Helaas heeft de stress mij flink te pakken. Waaronder een leuke depressie. </p><p>Ik ben altijd sterk geweest en doe alles voor ons wondertje. </p><p>In die 5 maanden heb ik nog nooit de verlangen gehad in een sigaret het stoppen heeft me nooit moeite gekost.  </p><p>Maar de laaste 14 dagen hou ik het niet meer vol. </p><p>Ik sta er mee op en ga er mee naar bed. De stress de gevoelens en emoties. </p><p>De sigaret was mijn ontspanning ( ik was gelukkig niet verslaafd meer een mee/pret/ontspannings roker pakje per 2 weken?) </p><p>Ik verschuil me niet achter de stress echt niet dat hebben we allemaal. Maar het is inmiddels niet meer gezond. Al bijna 7 kilo afgevallen in een zeer korte tijd. </p><p>Gelukkig is de baby gezond en groeit toch al meer dan het gemiddelde. Het is goed op schema. De verloskundige maakt zich geen zorgen om de gezonheid van de baby.  Laten we dat voorop stellen. </p><p>Maar ik ga er aan onderdoor dat durf ik gerust te zeggen. </p><p>Ik hou het op nare gedachtes. Want fijn en gezond zijn ze niet. </p><p>Nu verlang ik zo naar 1 sigaret. Ja echt maar 1. </p><p>Ik weet namelijk dat ik echt kan stoppen. En ik niet verslaafd was. </p><p>Maar ik weet ook dat ik na 1 sigaret echt ontspannen ben. Sorry mensen sommige zullen dit nooit snappen. Ik ben er ook geen voorstander van.  Maar zo ben ik anti alcohol en lust ik dit totaal niet. </p><p> </p><p>Ik heb deze verlangens al een tijdje en het lukt me steeds om dit te verbloemen. En me eigen te overtuigen met alle gevolgen die er zijn voor de baby.  Ik kan ze inmiddels dromen. Ja het is slecht voor de baby.</p><p>Alleen zijn de laatste dagen ondraaglijk geworden.</p><p>Maar 1 sigaret wetend dat ik dan na al die slapenloze nachten even van mijn stress verlost bent.  </p><p>Ik weet dat ik niet meer ga roken of dat ik mij eigen overgeef aan de gevoelens.</p><p>Maar soms is iets slechts soms goed om even tot rust te komen. </p><p>Misschien helpt het al om het van me af te schrijven. </p><p>Of zijn er andere die zich zo voelen. </p><p>Ik heb tot nu toe geen sigaret aangeraakt.  Maar het einde is vrees ik in zicht. </p><p> </p><p>Kan 1 sigaret over een hele zwangerschap kwaad? </p><p>Vergelijken met al die spanningen stress en depressie? </p><p>Ja ik beloof en weet dat het bij 1 sigaret blijft. Zie het even als een opkikker.</p><p> </p><p> </p>

Ik heb nooit gerookt maar je zegt nu 1 sigaret je weet zelf dat het een verslaving is, want nu is het er eentje en dan wordt het 1 per dag enz. Ik vind dat je gewoon nooit moet roken als je zwanger bent! Ik vind dat iedere vrouw dat over moet hebben voor haar kind. En je bent afgevallen? Maar je baby groeit goed! Da's toch het aller aller belangrijkste!

Inderdaad, ik vind dat ook, roken al is het 1 is zo slecht heb je wel eens gedronken uit zo heeeeeel dun rietje ? Probeer daar maar eens adem uit te halen uit 1 dat is wat jou kindje voelt als jij die ene sigaret rookt.

denk ook dat je degelijk wel verslaafd bent omdat je al zo erg snakt na die ene sigaret en zelf goed praat dat je zeker weten kan stoppen en er verder afblijft.. waarom dan die ene.
blijf sterk denk aan je kindje je kan het!!

liefs

Is het vooral je lichaam of je geest dat ernaar snakt? In het eerste geval denk ik toch echt dat je verslaafd bent, en daar toch serieuzer mee bezig moet (huisarts en/of verloskundige kunnen je helpen). Ook bij matig gebruik kun je wel degelijk van een verslaving spreken. In het tweede geval is het vooral het idee van de sigaret die je ernaar doet verlangen. Probeer afleiding te zoeken en je gedachten ervan af te zetten, hoe meer je eraan denkt, hoe meer zin je krijgt. Ga leuke dingen doen, maar niet de dingen die je aan roken doen denken. Dagje sauna, of een lekkere wandeling geeft ook ontspanning.
Als ik heel eerlijk ben denk ik niet dat 1 sigaret een ramp is, maar ik geloof niet dat het dan echt bij eentje blijft. Als je er eenmaal aan toe geeft, verlaag je de drempel. Probeer het daarom echt vol te houden. 

Je bent 5 maanden gestopt, heel knap! Ik denk dat het in je hoofd lekkerder is, dan het daadwerkelijk is. Dat is wat mijn vriend me elke keer zegt :)
Ook denk ik dat je je enorm schuldig gaat voelen na die ene sigaret. Ik zou het echt niet doen!
Heel veel succes!

Goed dat je bent gestopt. Doe het niet, die sigaret gaat je niet helpen. Bel je verloskundige of huisarts en ga met iemand praten! Dat zal je echt meer helpen! Zoek ook afleiding, ga naar een leuke babywinkel of ga iets leuks doen. Succes

Super goed dat je al zo lang bent gestopt, je ziet hoe goed je kleintje het doet en waar je het voor gedaan hebt! 
Je geeft aan dat je tot nu toe je gevoelens steeds kunt verbloemen. Ik denk dat dit niet verstandig is. Vraag hulp en praat erover met anderen, je partner, familie of vrienden en met huisarts of verloskundige. Als je het hebt over depressie, nare gedachten en dat je nergens anders aan kunt denken, denk ik namelijk niet dat 1 sigaretje de oplossing gaat zijn. 

Misschien helpt het om het boek stoppen met roken voor vrouwen te lezen dan zul je beseffen dat 1 sigaret je niet gaat helpen. 
Zet 'm op je kunt het, je doet het al super goed. 
Sterkte! 

Terug
Bovenaan