Twijfels en onzekerheden

Goed dat je bent gestopt! Maar heel eerlijk ben je natuurlijk wel verslaafd als je zelfs al denkt over dat 1 sigaretje wel kan. Ik kom er ronduit vooruit dat ik verslaafd ben geweest, 18 jaar lang een pakje per dag gerookt. In januari dit jaar cold Turkey gestopt , daarna nog het boek van Alan Carr gelezen en dat ging prima. Nu ben ik 23 weken zwanger en heb mij toch een partij zin in een sigaret! 
Maar ik weet heel goed waar het door komt; naar mijn gevoel mag ik niks meer en ga ik de verkeerde dingen verheerlijken.  Wat natuurlijk onzin is, ik mag nog best veel alleen niet drinken, rood vlees, tonijn (snik!) En al helemaal niet roken. 
Je vraagt of 1 sigaret tijdens de zwangerschap kwaad kan en ik weet zeker dat jij daar het antwoord ook al op weet ;-) je hoopt op een vrijbrief of goedkeuring om jezelf dat ene sigaretje weer te laten roken zonder dat jij daar als enige "schuld" aan hebt. Maar wij weten allebei dat die ene sigaret je voor 2 weken rust geeft en het dan weer opnieuw begint. Als de verslaving/drang na 5 maanden nog zo sterk is dan kan je je wel voorstellen hoe sterk het is na 2 weken. 
Verder is het een fabel dag je ontspannen wordt van roken, er zitten meerdere stoffen in die zorgen dat je hartslag juist omhoog gaat door roken en je stress gevoeliger raakt. Het kan gevoelsmatig zo aanvoelen doordat je je verslaving tijdelijk lam legt door je nicotine weer aan te vullen, maar feitelijk zal je er niks mee opschieten.  
Ik raad je aan om dit met je verloskundige te bespreken, zij maakt dit soort dingen dagelijks mee in haar praktijk en zij zal je misschien meer handvatten kunnen bieden. Schaam je vooral niet, heel veel vrouwen die gestopt zijn ervaren deze hunkering tijdens de zwangerschap. Maar het is aan jou wat jij er mee doet. Succes! 

Terug
Bovenaan