Twijfels over duur zwangerschap / uitgerekende datum

De metingen die bij latere echo's worden gemaakt, zeggen niets meer over de uitgerekende datum. De ontwikkeling van je kindje na het eerste termijn, is namelijk per kindje verschillend, waar de eerste 12 weken voor ieder vruchtje nagenoeg gelijk zijn.

Daarom zijn de eerste metingen accuraat, en is het daarna alleen een indicatie van ontwikkeling. Grootte, lengte, aanleg vanuit familie worden dan zichtbaar, maar dit zegt niets meer over jouw zwangerschapsduur. Ik snap wel dat dit verwarrend kan zijn hoor, en het is jammer dat ze dit niet helder hebben uitgelegd.

Hou je dus alleen vast aan de termijn en de datum die bij de termijnecho is vastgesteld.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik ben een week eerder uitgerekend dan ik zelf berekend had: 5 ipv 12 oktober (yes, dat is morgen! ?).

Ze kunnen het onmogelijk heel precies meten (vruchtje is nog klein, meetonnauwkeurigheid is best groot), maar het is een goede indicatie. Handig voor bijvoorbeeld je verlof en andere administratieve dingen. Want zoals hiervoor ook al gezegd: uiteindelijk kom je wsl toch ergens tussen de 37 en 42 weken uit. Een indicatie is dus het maximaal haalbare. Zolang het idd niet om weken gaat, zou ik me er dus niet te veel op richten. Zeker niet als het om een situatie gaat zoals jij beschrijft. Daar heb je helaas geen invloed op, al hoop ik natuurlijk voor je dat het uitpakt zoals je wenst. Veel sterkte.

Je uitgerekende datum is zo lastig om exact zelf te bepalen omdat je niet altijd zeker weet wanneer je eisprong is en dus je innesteling. Ik weet door ovulatie testen dat ik op dag 27 van mijn cyclus van 35 dagen mijn eisprong heb. Dit heb ik meerdere maanden achter elkaar vastgesteld. Als je dan een berekeningsapp gebruikt moet je tellen vanaf de 1e dag van je laatste menstruatie. Als ik dat echter volgde zat er ruim een week verschil in met de daadwerkelijk gemeten datum. Bij mijn eerste controle bij de verloskundige was ik dus 6+2 (zoals ik zelf exact dacht) ipv de bijna 8 weken die zo’n berekening zou zeggen.
Dit was bij mijn 1e en 2e zwangerschap hetzelfde.
Voor jou fijn dat je die 20 weken echo achter de rug hebt. Die datum is verder maar een datum dus probeer dat los te laten.

Terug
Bovenaan