Twijfels PSZ

Reisa ik ben vroeger zelf ook niet naar de psz of kdv geweest ben er niet slechter vanaf gekomen die sociale vaardigheden en schoolse dingen leren ze toch wel of je nou 2 of 4 ben het maakt niks uit vind ik. Het idee trouwens dat je kind daar met een poepbroek loopt en niet verschoont word moet er niet aan denken. Milton is pas gegaan toen hij 3 was maar hij had het al snel gezien en hij was gelukkig al zindelijk.. Maar zo heeft iedereen een mening. Trouwens het geld die ik voor 2 dagdelen moet betalen kan ik wel gebruiken om leuke dingen mee te doen met mijn kinderen

ook ik heb heel sterke twijfels over de psz.
toevallig komt er morgen iemand langs van de wijkfelicitatie dienst omdat nathalia 2 jaar is geworden. ze komt praten over psz en basisschool maar ook over t wijkcentrum. ik hoop dat ze in t wijkcentrum gewoon peuterochtenden hebben, waar ik met nathalia heen kan.
zo kan ik haar toch in de gaten houden, en zij lekker met kids spelen.
ik zie het gewoon nog niet zitten, om mn kind uit handen te geven.
ze kan al wel goed praten, maar nog niet zoiets als:
mama, dat kindje heeft me pijn gedaan, of mama, de juf is helemaal niet lief voor me.
ja, klinkt misschien weer doendenkerig, maar je weet maar nooit.
ik heb gekozen om alles uit te stellen, totdat ze een jaar of 3 is. dan kan ze als ze 3 is, 2 ochtendjes naar de psz en aansluitend naar de basisschool.
ik vind het de grootste onzin als mensen zeggen:
tis beter voor je kind om haar naar de psz te brengen, beter voor de ontwikkeling enz. dit is ieder zn eigen mening, maar nathalia zal er echt niet slechter op worden, en qua ontwikkeling denk ik ook wel dat het reuze mee valt. ze heeft hier oo kvriendjes om mee te spelen en straks ook haar zusje. en nathalia kan even veel liedjes/dansjes/ knutselen enz als een kindje wat op het kdv of psz zit. achter lopen op de ontwikkeling zal ze echt niet.

maar nogmaals, dit is ieder zn mening, ieder zn eigen (moeder) gevoel en iedereen moet doen waar zij zich het beste bij voelt.
de een kan niet wachten tot der kind naar de psz gaat, de ander heeft het gewoon liever niet.
in beide gevallen zal het kind niks te kort of te veel komen/krijgen!

liefs, do

Hey

Vorige week belde ze van de psz op dat Jordy 3 maart voor het eerst mag komen. ( Hij wordt 5 maart 2) Ik moest wel ff slikken, was wel erg snel voor mijn gevoel.... Toch merk ik steeds meer aan hem dat hij toe is aan iets nieuws. Vandaag ben ik op de koffie geweest bij een vriendin van me, die heeft ook 2 kindjes waarvan de oudste 3 is en de jongste even oud dan Demi. Dit was de eerste keer dat we een gesprek met elkaar konden voeren, omdat Jordy en haar dochtertje lief met elkaar aan het spelen waren de hele morgen. Jordy ging zelfs heel lief met haar kleuren..... Anders was Jordy altijd mijn aandacht aan het op eisen tijdens een gesprek. Dus na vanmorgen was het voor mij helemaal duidelijk. Jordy is er aan toe! Had ik een maand terug nog niet gezegd. Dus ligt ook heel erg aan je kind.

Groetjes Wen

karlijn start 9 maart
dan is ze net 5 dgn 2 jaar
ook zij is er heel erg aan toe
vooral nu met floor erbij merk ik dat ik haar soms niet de nieuwe uitdaging kan bieden die ze wel echt nodig heeft
en ze wilt zo super graag met andere kindjes spelen , dat zegtz e ook altijd zodra ze een kindje ziet : mammie Lijn kindje pelen

ik vind het aan de ene kant ook best moeilijk als ik erover nadenk maar aan de andere kant heb ik iets van : het zijn maar 2 x 3 uurtjes per week en die tijd heb ik dan ook ff lekker met floortje en ze kan na hartelust knutselen , verven zonder dat ik de troep ik huis heb hahahaha
en t spelen met andere kindjes is super voor haar

groetjes maurilla
ps : ik ben op de psz geweest voor intake en rondleiding en tis een heel leuk klein zaaltje met maximaal 12 kindjes en 2 a 3 leidsters en ze worden er verschoont , ze maken uitstapjes enz
heb dus denk ik een goeie keus gemaakt

Hoi,

Ik ga niet mijn mening vertellen, alleen m'n ervaring...

Ons mannetje zit nu 2 weken op de psz. Als we er samen heen lopen dan verschijnt er een lach op z'n gezicht en wil haast gaan rennen. Als we met de auto gaan en de psz komt in zicht dan begint hij al te gillen.

Zodra we het gebouw binnen lopen (er zitten meerdere dingen in het gebouw) dan begint hij te zingen. Dus als ik naar m'n mannetje kijk, ja het is goed voor HEM. Als ik hem kom ophalen wil hij eigenlijk nog niet mee, hij vindt het veel te leuk.

Zijn spraak gaat ineens met sprongen vooruit, is thuis beter te gebruiken en al die kindjes om hem heen doet mama goed.

Maar zoals ik al zei dat is mijn ervaring. Ik zie het niet als school, maar een veilig speelplek en waar ze je kind een beetje voorbereiden op school. Ik noem het ook niet school, maar gewoon psz.

Liefs Lientje

Ik blijf het niet eens met Reisa, je mist echt niks als je kind niet naar de psz gaat, moet eerlijk zeggen dat ik denk dat wel kan zeggen met 4 kids...
inderdaad is de situatie op een psz anders dan thuis, maar hetgeen je kind aangeleerd krijgt op een psz kan jij je kind thuis ook leren hoor!Weliswaar in een andere vorm maar echt wel met dezelfde resultaten bij je kindje!
Als je kind bij de psz met 18 in een kring moet luiusteren naar de juf, als ze een verhaaltje gaat voorlezen, als ze moetne luisteren, als ze een spelletje gaan doen...dat kan thuis allemaal ook aangeleerd worden, alleen niet met 18 andere kinderen erbij.Het resultaat is bij je kind echt iet anders als er oveel kinderen bij zitten.Thuis kan je je kind ook aanleren te moeten leren wachten als mama bezig is met een broertje of zusje....daar heb je echt geen psz voor nodig.
Kortom, ik respecteer het als mensen hun kind naar de psz doen, heb ik tot nu toe ook gewoon gedaan met mijn dochters, maar je doet je kind echt niet te kort als je ervoor kiest om haar/hem thuis te laten...
Denk net als Dotjuh dat je kind echt geen achterstand heeft als hij/zij niet naar de psz gaat....
En Reisa, tuurlijk zijn er ook goede psz hier in de buurt, maar dan word het een te grote race actie om weer op tijd bij de basisschool te komen van mijn oudste dochters, en dan moet ik dus afwegen of het wel echt nodig is dat Lenthe naar de psz moet...Ze mist totaal geen sociale vaardigheden, dat heeft totaal niks met een psz specifiek te maken!Sopciale vaardigheden....dat leer je je kind volgens mij sowieso thuis aan, althans dat doe ik...
Gr.Roos.

Meiden,

Je hoeft het toch ook niet met elkaar eens te zijn, je hebt samen hetzelfde doel het beste voor je kind! Dat zal voor ieder kind weer anders zijn, je moet doen wat voor jou goed voelt!

Liefs Lientje

Liet me vast een beetje gaan, maar vond de reactie van Reisa een beetje onaardig naar mij toe...'bij de psz leert je kind zich te gedragen in een grotere groep, zelfs als je 4 kinderen hebt is dat niet te vergelijken....'
Deed me eigenlijk wel wat, vond het niet aardig klinken.
Het is eigenlijk dezelfde vergelijking die je kan maken met 'Gaan je kinderen naar een kinderdagverblijf of ben jij thuis als thuisblijfmama en dus je kindjes ook thuis 'houd'....beiden keuzes zijn oke, de kids zullen verschillende jaren meemaken, maar een 'thuisblijfkind' zal er totaal niet onder leiden in vergelijking met een kind dat een aantal dagen per week naar een kdv word gebracht.Of de sociale vaardigheden nou worden aangeleerd door een liefdevolle mama of een opgeleide leidster....ALS het kind maar de vaardigheden aangeleerd word...
Gr.Roos.

Terug
Bovenaan