Uit elkaar, kleine 1,5 jaar, drugs

<p>Wij hebben een zoon van 1,5 jaar. </p><p>Vanaf eind december wonen we apart van elkaar en de scheiding is in werking gezet.</p><p>Mijn expartner heeft bijna zijn hele leven gerookt en geblowt, en verder ook zeer regelmatig andere drugs gebruikt.</p><p>Toen de voor een kind wilde gaan hebben we het hier duidelijk over gehad. En hij zou stoppen. Ik zo naïef als ik ben, heb daarop vertrouwd. </p><p>Tijdens mijn zwangerschap kon hij niet stoppen, omdat het lastig voor hem was, en nog niet tastbaar. Dus in die tijd heeft hij in huis zitten roken en blowen. (waar ik nu zo boos om kan worden, dat ik dat toen al heb geaccepteerd) </p><p>Met de bevalling kwam er een klein mannetje. Eerste 1,5 week naar het ziekenhuis vanwege laag geboorte gewicht en niet kunnen drinken.</p><p>Uiteindelijk is dit helemaal goed gekomen! </p><p>Een jaar later kon partner nog steeds niet stoppen. (al werd er vanaf geboorte niet meer in huis gerookt) Uiteindelijk wel met gewoon roken gestopt, maar niet met blowen.</p><p>Er waren momenten met veel korte lontjes, onredelijk gedrag. Waarop ik besloot dat het genoeg geweest was. Daarbij is hij nooit heel erg betrokken geweest. Zo kon hij hem niet op bed krijgen. In de nachten werd hij nooit wakker, en op de dagen dat hij niet hoeft te werken, kwam hij niet voor 10 uur uit bed.</p><p>Bijna nooit ontbijten /middag eten met zijn kind. Ik kon nooit een keer in de avond weg, want dan werd ik gebeld. Overdag kon ik geen afspraken maken, want hij lag nog op bed tot soms in de middag, waardoor ik afspraken kon afzeggen. </p><p>Uiteindelijk de knoop doorgehakt. Al heeft het wel lang geduurt voordat ik mijn poot echt stijf kon houden... Mediator inschakelt en de scheiding in werking gezet.</p><p>Nu gaat hij zich opeens gedragen als de voortreffelijke papa. Hij stalkt, ik krijg veel kwade woorden. Ik pak zijn kind af.</p><p>Maar het feit is dat als hij zijn kind ziet, met zijn telefoon bezig is. Hij "vergeet" luier te verschonen. Als de tv kapot is moet ik hem eerder op komen halen want weet niet wat dan te doen.</p><p>Maar hij rookt weer, blowen is nooit gestopt. Zijn hele huis stinkt naar rook en wanneer er wierrook brand heeft hij dat dus ook in de gaten...</p><p>Maar nu wil hij dus dat ons kind om bij hem blijft slapen... Ik zie dat niet zitten. Ik heb totaal geen zicht op zijn gebruik hij kan geen dag zonder wiet. </p><p>En ik wil mijn kind daar niet in de nacht hebben. Hij heeft nooit de moeite gedaan om hem naar bed te brengen. Op ouderschapsplan staat ook dat we de afspraak hebben dat hij niet blijft slapen omdat papa nooit wakker werd in de nacht (waarschijnlijk ook door zijn wiet gebruik) </p><p>Stel ik mij aan, moeten we het toch een keer proberen?</p><p>Ik vind het zo lastig om mijn mannetje daar achter te laten. En dat als hij overstuur is dat ik maar gebelt moet worden om het op te lossen. Hij kan geen dag zonder bellen, en voor de scheiding nooit langer dan 6 uur alleen met hem geweest. </p>

Ik vind niet dat je je aanstelt. Sterker nog ik vind het onverantwoord om je kindje bij hem te laten en geef je 100% gelijk. Drugs en voor een kind zorgen gaan niet samen. Dat hij eerst maar eens zijn leven gaat beteren, voordat hij eisen gaat stellen. Ga je op je moederinstinct af want dat klopt gewoon.

Super goed van je! Laat hem eerst maar eens afkicken en als hij kan bewijzen dat hij voor een bepaalde tijd clean is, dan kan je kindje wellicht eens komen logeren. 
Veel succes! Je doet het goed!

Ik geef je groot gelijk! Hij is duidelijk niet in staat om voor zijn kind te zorgen. Het klinkt als een pittige tijd die je achter je hebt en nog gaat krijgen. Maar je bent een daadkrachtige moeder zo te lezen! Topper! Sterkte!

Hoi Lautje,

Wat een dappere beslissing van je om deze stap te zetten. Je wilt zo graag geloven dat het anders is, omdat je “gelooft” in de droom.

Ik denk dat je moedergevoel hier op en top spreekt en dat mag je niet negeren. Als hij zo stalkt zou ik weer contact leggen met de mediator. Misschien kunnen jullie aanvullende afspraken maken over afkicken of “bewijs” dat hij clean is. Zolang dat er niet is, gewoon je gevoel volgen, daar doe je goed aan!

Wat ben jij een super mama. Sterk dat je voor jezelf en de kleine gekozen hebt en ook mooi dat je je ex-partner ergens nog best iets gunt. Ook fijn voor de kleine later. Niets zo verdrietig voor een kind dan de twee mensen waar hij het meest van houdt in oorlog met elkaar. Maar ik ben het helemaal met je eens; eerst maar eens bewijzen dat hij een weekend drugsvrij kan zijn en betrokken en alert is als hij wil dat zijn zoontje blijft logeren. Succes!

Wat heftig allemaal!
Ik vind niet dat je je aanstelt. Sterker nog, ik zou hem überhaupt niet naar zo’n omgeving laten gaan. Je ex is duidelijk niet in staat voor hem te zorgen, zelfs overdag niet. Misschien kan je ex je zoontje op een andere plek zien? Bijvoorbeeld 2 uurtjes bij opa en oma?

Mijn beste vriendin zat in een soortgelijke situatie. Zij heeft haar poot stijf gehouden en zich steeds op het standpunt gesteld dat het stoppen met drugs én het structureel nemen van verantwoordelijkheid (op alle momenten, niet wanneer het uitkomt) de voorwaarde is voor omgang. Zij eiste ook dat hij dit aan zou tonen door middel van drugstesten (iemand met een verslaving op blauwe ogen geloven is nu eenmaal niet reeel als het om de veiligheid van een kind gaat). Uiteindelijk is er onderzoek geweest door de raad van kinderbescherming met als conclusie dat de omgang niet in het belang van het kind was. Mijn advies is dus; houd vol! Wat voor verwijten je ook krijgt over wat je jouw kind aan doet door omgang te onthouden/beperken. Als jij hierin niet voor jouw kind opstaat, dan doet niemand dat. Laat je niet wijs maken dat je een slechte moeder bent. Integendeel, wat jij doet is enorm krachtig. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden..

Terug
Bovenaan