Hi Lautje,
Allereerst: wat een ontzettend vervelende situatie. Ik denk dat je je écht niet aanstelt. Dit klinkt niet als een veilige omgeving voor je kindje, jij voelt dat als moeder denk ik heel goed aan. Ik ben opgegroeid met een vader die gebruikte. Mijn moeder had altijd de hoop dat het beter zou gaan en ze hebben samen drie kinderen gekregen. Er waren goede, clean jaren waarin alles prima ging en we een hele leuke jeugd hadden. Maar er zijn ook traumatische jaren geweest, waarin mijn vader zich verloor in zijn gebruik en mijn moeder wanhopig was. Inmiddels ben ik niet meer boos op mijn vader, ik weet dat hij gebruikte vanuit depressie en eenzaamheid. Hij is nooit geholpen voor zijn mentale problemen en dit was zijn enige manier om ermee om te gaan. Ik zou hem voor geen goud willen ruilen voor een andere vader, want hij is ook een van de liefste mensen die ik ken. Maar wat hebben we een hoop ellende meegemaakt samen. Vooral mijn moeder heeft zoveel vreselijks moeten doorstaan. Ze is meerdere keren weggegaan, maar kwam altijd terug. Het onbekende leven zonder hem was nog enger dan een leven samen met hem. Toen ik een jaar of 20 was en nog thuis woonde is de situatie geëxplodeerd. Ik heb 112 moeten bellen, mijn vader is opgepakt en mijn ouders zijn EINDELIJK gescheiden. Dit was de beste keuze en ik ben zo blij dat ze dat gedaan hebben. Inmiddels is mijn vader clean en woont op zichzelf. Er bestaat nog steeds veel schuldgevoel, schaamte en diep verdriet. Maar het gaat nu een stuk beter.
Ik weet niet of je iets aan mijn verhaal hebt, maar als ik iets heb geleerd in die tijd is dat mensen niet uit het niets veranderen. Ik ken je ex-partner niet, maar met zulke verslavingen heb je echt hulp nodig om het tij te keren. Grote kans dat jij en je kindje de dupe zijn wanneer je het blijft proberen en over je eigen gevoelsmatige grenzen heengaat. Dat je wilt dat je kindje opgroeit met zijn vader is natuurlijk logisch, hopelijk kunnen jullie dat regelen op een manier waarop iedereen veilig is.
Ik wil je echt heel veel sterkte, kracht en liefde toewensen. Dit is echt niet makkelijk. Misschien bestaan er groepen van mensen die in eenzelfde situatie hebben gezeten waar je mee kunt praten?
Veel succes!!