uit eten..

Ik ga aankomend weekend uit eten en ben nu 23 weken zwanger.
Echter gaan we naar een restaurant waar voornamelijk vlees als hoofdgerecht wordt geserveerd, maar heb eigenlijk geen idee wat nu (half)rauw is en goed doorbakken. Weten jullie welk vlees ik met gerust hart kan gaan eten?

- Gegrilde kogelbiefstuk
- kalfsbiefstuk
- lamsboutjes
- ribeye steak
- speenvarken
- varkenshaas
- boeuf stroganoff (gestoofd rundvlees)
- Stoofschotel met stukjes biefstuk

Pff.. volgens mij maak ik me druk om niets, maar heb niet zoveel zin in dat ik m'n eten moet opeten terwijl ik er aan twijfel of het goed is voor de kleine. Ook zie ik dat sommig vlees geserveerd wordt met champignon-cognacsaus. Tja.. geen idee of ik daar aan moet beginnen...
En om nou "simpel" kipfilet te gaan eten... vind ik eigenlijk ook maar niets...

Liefs Rixt

hoi,

haha, maak je niet te druk hoor! Zeker al niet om de alcohol in de saus, dat is maar zo weing!
Rauw vlees kan bacteriën bevatten waar je diarree/braken of zelfs koorts van kunt krijgen, dat geldt ook als je niet zwanger bent.
Als je zwanger bent en dan met name in het eerste trimester is het niet goed om hoge koorts te krijgen want daar kun je een miskraam van krijgen. Hoe verder je bent in je zwangeschap hoe minder kwaad het kan.
je kunt trouwens gewoon zeggen dat je zwnager bent en dat je dus alles goed verhit wilt hebben aan vlees.
Dan is er nog het ricico op listeria, maar dat zit met name in voorverpakte onverhitte zalm, sla en bv rauwe melk (kaassoorten enz).
Als je vlees echt nog rood is van binnen zal echt niemand het raar vinden als hje het laat liggen als zwangere hoor!
Eet smakelijk, Ik heb ook een diner vanavond!

Elke (35w zwanger)

Hoi,

Ik ben nu 20+1dag zwanger en vorige week al 3 dagen uit eten geweest (helaas, want ik heb al een paar weken geen zin meer in warm eten en dus is het moeilijk kiezen). Wat goed werkt m.i. is inderdaad een stoofschotel of bijvoorbeeld kip, want dat is altijd doorbakken. Ook kun je rustig het andere vlees nemen als je maar aangeeft dat het niet meer rood mag zijn ivm zwangerschap, dan houdt een goede kok daar absoluut rekening mee. En die saus, dat is geen probleem, want meestal laten ze die even koken en dus ben je de alcohol kwijt en daarbij een glaasje wijn of i.d. mag je ook best wel een keer drinken (na je eerste 3 maanden).

Eet smakelijk!

groetjes

Miranda

hoihoi

Ik adviseer hetzelfde als de andere dames!
Alleen had ik laatst een mixed grill met het verzoek om het gaar te krijgen.
Helaas was het nog steeds rood en bloederig....dus heb ik het teruggestuurd..
Toen ik het weer kreeg was het gaar maar zeer aangebrand....ik heb dus alleen patatjes gegeten.

Stoofpotje klinkt superveilig!

Als je in het restaurant aangeeft dat je zwanger bent, dan kunnen ze je als het goed is prima adviseren.

Bestel in elk geval geen biefstuk, tartaar of tournedos. Dat smaakt gewoon echt niet lekker meer wanneer het goed doorbakken is.

Ik weet niet of je van vis houd, maar gebakken vis (en zeker vette vis zoals zalm) is heel goed voor je kleine.

Wanneer in (warme) saus drank wordt gebruikt dan is de alcohol hieruit al lang verdampt voor het op je bord ligt. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

En de meeste vegetarische gerechten zijn ook uitstekend te doen voor zwangeren (alleen even vragen of er geen rauwmelkse kaas in zit)

Nog een toetjestip: Pas op voor rauwe eieren. Dus bijv chocolademousse sommige soorten ijs of creme brulee is waarschijnlijk geen goed idee. Vraag dus van te voren even of er rauwe eieren in een gerecht verwerkt zitten.

Er zijn ook vrouwen die geen rauwkost of sla willen eten in een restaurant vanwege mogelijkheid dat deze niet goed is gewassen. Maar dat vind ik onzin. De regels zijn zo streng hier in Nederland dat de sla waarschijnlijk veel beter gewassen word dan dat je thuis zou doen.

Eet smakelijk.

Hallo dames,

Bedankt voor jullie reactie!!! Denk ook wel dat ik me te druk er om maak en maar gewoon moet genieten van een gezellig avondje uit!!

Reden dat ik me ook druk maak, is dat ik al niet zoveel mag hebben vanwege allergie,
vis, schaaldieren, tomaat, wortel en pinda's moet ik al laten staan... en dus nu ook denken om rood vlees... voor m'n gevoel blijft er dan niet zoveel meer over...Ik heb ook 1 keer in groot gezelschap gevraagd om wat ik wel en niet mocht hebben van de lijst... toen ben ik op het advies afgegaan van de serveerster, maar toen bleek het 60% van het gerecht te bestaan uit tomaat. Daar ging ik dus ophef over maken... serveerster zei dat ik tomaat niet had gemeld... maar ook het grote gezelschap vond het maar onzin dat ik er zo'n ophef over maakte... en het dus maar gewoon moest opeten. Dus voelde me die avond heel erg klein. Uiteindelijk heb ik wel een ander gerecht gekregen, maar die kreeg ik pas toen iedereen al bijna uitgegeten was... dus heb 3 happen gehad... een K... avond dus...

Helaas wordt een allergie ontzettend onderschat... bij de ene uit het in wat jeuk, maar bij mij uit het in jeuk, opzwelling, benauwdheid en uiteindelijk zal ik in shock raken en het dus niet overleven als ik er niet op tijd bij ben. Heb het dus 1 keer meegemaakt, en had geen 5 minuten later in het ziekenhuis aan moeten komen... Dus niet raar dat ik er zo voorzichtig (misschien wel iets te voorzichtig) mee omga..

En inderdaad toetjes moet ik ook omdenken... lees nu dat ik ook om ijs moet denken... wist ik dus niet eens... Ik zie het wel... vraag er gewoon om... dan moet het wel goedkomen...

Nogmaals bedankt voor jullie reacties...

Liefs Rixt

Terug
Bovenaan