Hoihoi, ik ben nu 15 weken zwanger van mijn tweede. Over 3 weken de 20wk echo, heel spannend!
Vorige keer zat ik dagen van te voren echt in de stress en spanning, maar alles bleek gelukkig goed. Ze doen en screening van het hele lichaam. Bij mij begonnen ze gewoon bovenaan bij het hoofd, hersenen, dan zo naar beneden, longen, hart, nieren, ruggengraat, geslacht, benen, voetjes... Bij sommige onderdelen bleven ze dan wat langer, of kwamen ze later op terug omdat de baby dan net niet goed gedraaid was.
Was ook heel leuk om tegelijkertijd op beeld te zien dat de baby bewoog en hem in mijn buik ook voelen. Eindelijk zien wat hij dan doet als ik hem voel porren
Tips voor de zwangerschap: cursus volgen. Goed voorbereid de bevalling in gaan, weten wat je kan verwachten en hoe het allemaal gaat. Je zult het niet allemaal kunnen plannen en je moet flexibel zijn, maar ik vond het heel fijn om (mentaal) voorbereid te zijn op de verschillende scenario's en sws op de fases van de bevalling, weten wat er allemaal gebeurt in je lichaam etc.
Verder had ik de laatste maanden heel veel aan een zwangerschapskussen en een yogabal. Ik kon niet goed meer in bed liggen en ook niet meer zo lang op de bank zitten. Films keek ik zittend op mijn yogabal haha
Oh en als je de mogelijkheid hebt, boek ergens in het derde trimester een zwangerschap massage! Heerlijk weer op je buik liggen (ze hebben een speciale stoel daarvoor) en alles lekker los laten masseren.
Voor de bevalling zelf: laat het over je heen komen! Probeer een manier te vinden om de weeën ontspannend op te vangen, of vraag er hulp bij aan partner/verloskundige/verpleegster... Het is voor iedereen anders.