uitgerekend eind juni begin juli 2022

<p>Goedemorgen,</p><p>Mijn naam is Noa,</p><p>Ik ben 21 jaar ik ben zaterdag 19 weken zwanger van mijn eerste kindje.</p><p>volgendeweek 20 weken echo ik wil het wel echt graag meteen weten hoe is dat bij jullie geweest of is dat?</p><p>en hebben jullie nog tips wat ik kan meenemen tijdens mijn zwangerschap of bevallingstips?:)</p>
 
Hoi,

Ik ben vandaag precies 19 weken zwanger van ons tweede kindje en kom net terug van de 20 weken echo. Het is een vrij lange echo waarbij uitgebreid gekeken wordt naar de organen van je kindje (met name het hart krijgt veel aandacht, maar ook bloedvaten, nieren, maag, blaas, hersenen). Als je dat wilt kan je meestal ook achter het geslacht komen van je kindje tijdens deze echo. Afhankelijk van hoe je kindje erbij ligt (of gaat draaien tijdens de echo) kan het soms zijn dat er wat hard op je buik gedrukt gaat worden, maar je kan het gewoon aangeven als het pijnlijk wordt. Volgens mij kan je op pns.nl info vinden over de 20 weken echo. ;)

Bij ons was de echo gelukkig helemaal goed. :)

Verdere tips heb ik niet echt, ik vond een zwangerschapscursus leuk bij mijn eerste, maar vooral om meer zwangeren te leren kennen (in onze vriendengroep was nog niemand bezig met kinderen of eerder richting de kleinkinderen aan het gaan, dus was wel fijn om ook tegen anderen die er ook zo mee bezig waren te kunnen praten over de zwangerschap). 
 
Ik ben al ietsje verder, 32 weken nu.
Bij de 20 weken echo lag ons kindje juist zo stil terwijl hij wat moet bewegen zodat ze verschillende kanten kunnen zien en meten.
Ik moest toen tussendoor ook 10 minuten wandelen zodat hij een beetje zou wakker worden.
Daarna was alles gelukkig goed.
Onze praktijk hamerde er wel op dat ze pas aan het eind van de echo het geslacht bevestigen omdat sommige mensen zo emotioneel worden dat het dan de echo in de weg kan zitten.
Maar terwijl ze bezig was hadden mijn man en ik allebei al stiekem gespot dat het een jongen is ?.
Zoals hierboven staat kan het op sommige plekken wel wat gevoelig zijn. Maar toen ik dit aangaf hield ze hier goed rekening mee.
Succes!
 
Hoihoi, ik ben nu 15 weken zwanger van mijn tweede. Over 3 weken de 20wk echo, heel spannend!
Vorige keer zat ik dagen van te voren echt in de stress en spanning, maar alles bleek gelukkig goed. Ze doen en screening van het hele lichaam. Bij mij begonnen ze gewoon bovenaan bij het hoofd, hersenen, dan zo naar beneden, longen, hart, nieren, ruggengraat, geslacht, benen, voetjes... Bij sommige onderdelen bleven ze dan wat langer, of kwamen ze later op terug omdat de baby dan net niet goed gedraaid was.
Was ook heel leuk om tegelijkertijd op beeld te zien dat de baby bewoog en hem in mijn buik ook voelen. Eindelijk zien wat hij dan doet als ik hem voel porren :)

Tips voor de zwangerschap: cursus volgen. Goed voorbereid de bevalling in gaan, weten wat je kan verwachten en hoe het allemaal gaat. Je zult het niet allemaal kunnen plannen en je moet flexibel zijn, maar ik vond het heel fijn om (mentaal) voorbereid te zijn op de verschillende scenario's en sws op de fases van de bevalling, weten wat er allemaal gebeurt in je lichaam etc.

Verder had ik de laatste maanden heel veel aan een zwangerschapskussen en een yogabal. Ik kon niet goed meer in bed liggen en ook niet meer zo lang op de bank zitten. Films keek ik zittend op mijn yogabal haha

Oh en als je de mogelijkheid hebt, boek ergens in het derde trimester een zwangerschap massage! Heerlijk weer op je buik liggen (ze hebben een speciale stoel daarvoor) en alles lekker los laten masseren.

Voor de bevalling zelf: laat het over je heen komen! Probeer een manier te vinden om de weeën ontspannend op te vangen, of vraag er hulp bij aan partner/verloskundige/verpleegster... Het is voor iedereen anders.
 
Terug
Bovenaan